تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
کد مطلب : 2408
عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با " صدای بانک ":

شفافیت سامانه نیما عاملی برای تصمیم گیری صحیح مدیران

۰
plusresetminus
کاوه گفت: مسئولان بانک مرکزی،اقتصاددانان و دست اندرکاران معتقدند که نرخ ارز باید بر اساس نرخ سامانه نیما باشد اما شاهد نرخ های کاذب در بازار آزاد هستیم که نباید اجازه داده شود این بازارسازی ها موجب بروز مشکلاتی در سامانه نیما شود.
امیر کاوه
امیر کاوه
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت:  با راه انداختن سامانه نیما آماری که از سوی مسئولین ارائه می‌شود مبنی بر این است که ارز تمام اقلام و کالاهای صادراتی و‌رود آن به کشور مشخص نیست، هرچند می‌دانیم صادرکنندگان بزرگ بخش های دولتی، نیمه دولتی و خصولتی هستند و بخش خصوصی واقعی تنها بخش کمی از این آمار را به خود اختصاص می‌دهد.
 
امیر کاوه در گفتگو با خبرنگار "صدای بانک" درباره فعالیت سامانه نیما اظهار داشت: سامانه نیما را از چند منظر باید مورد بررسی قرار داد اولین منظر این است که همه سامانه های الکترونیکی که قابل رصد به نفع فعالان اقتصادی است و هر سامانه که عامل شفافیت باشد و بتوان از آن آمارهای درست استخراج و ورود و خروج داده های آن مشخص باشد، کمکی به تسهیل روند اقتصاد کشور خواهد بود به خصوص اگر در زمینه مباحث ارزی و پولی باشد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزود: با راه‌اندازی این سامانه و شفافیت آمار مسئولین می توانند آمار واقعی را بهتر مورد بررسی و رصد قرار دهند و بخشنامه ها و مصوبات با توجه به این آمار تصمیم گیری صحیح صورت گیرد. این سامانه باعث می‌شود میزان ورودی ارز صادرکنندگان به کشور مشخص و شفاف و قیمت فروخته شده و خریداری شده مشخص باشد.

کاوه در ادامه درباره یک منظر دیگر سامانه نیما، توضیح داد: یک منظر دیگر سامانه ‌نیما درباره الزامات و بایدهایی است که به طرف صادر کننده یا متقاضی به اجبار تحمیل می شود هنگامی که تحمیل و اجرا مطرح می شود باید با بحث واقعیت اقتصاد کشور نیز همخوانی داشته باشد در حالی که الان شاهد این هستیم که صادرکنندگان و فعالان تجاری در کشور ناراضی هستند تا ارز خود را در سامانه نیما ارز کنند و دلیل آن ها تفاوت نرخ ارز در بازار نیما و بازار آزاد است.

وی ادامه داد: به همین دلیل شاهد بروز برخی مشکلات و تخلفاتی از جمله کارت‌های بازرگانی اجاره ای و و مباحث حاشیه ای از این دست هستیم پس باید از هر دو منظر به سامانه‌نیما نگاه شود.

 این عضو اتاق بازرگانی ایران درباره سومین منظر سامانه نیما گفت: مسئولان بانک مرکزی،اقتصاددانان و دست اندرکاران معتقدند که نرخ ارز باید بر اساس نرخ سامانه نیما باشد اما شاهد نرخ های کاذب در بازار آزاد هستیم که نباید اجازه داده شود این بازارسازی ها موجب بروز مشکلاتی در سامانه نیما شود.

کاوه در پایان تأکید کرد: با نگاه به این سه وجه متفاوت سامانه نیما و رفع برخی مشکلات در این سامانه می توانید مشاهده فعالیت شفاف صادرکنندگان و واردکنندگان در کشور باشیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین