تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
کد مطلب : 2974

التهاب بازار سهام آمریکا با پاتک تجاری چین

۰
plusresetminus
کارشناسان بازار سهام جنگ تجاری با چین را مهم ترین عامل سقوط امروز سهام نیویورک دانستند.
بازار سهام
بازار سهام
 به گزارش "صدای بانک" ،  تشدید جنگ تجاری ترامپ که با اقدام پکن در کاهش ارزش پول ملی پاسخ داده شد ،‌بازار سهام آمریکا را به لرزه انداخته و شاخص های بورس نیویورک را با سقوط روبه رو کرد.

بازار سهام آمریکا روز دوشنبه (به وقت واشنگتن) با واکنش چین به جنگ تجاری به راه افتاده از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده شاهد نوسان و در نهایت افت شدید بود. پکن ارزش یوان را کاهش داد به طوری که به کمترین میزان خود در دهه گذشته رسید.

شاخص صنعتی داو جونز که روز خود را با 26.259 شروع کرده بود، با نوسان بسیار شدید روبه رو شد و در مقطعی شاهد سقوط 961 واحدی بود که ششمین افت مقطعی شدید در تاریخ این شاخص به شمار می آید. داو جونز سپس با کمی اصلاح روز خود را با 767 واحد کاهش نسبت به مقدار این شاخص در پایان روز کاری گذشته، روی عدد 25.717 به پایان برد.

شاخص اس.اند.پی 500 یکی دیگر از شاخص های مهم بورس نیویورک پس از آنکه بدترین روز خود را در سال 2019 سپری کرد، با کاهشی نزدیک به 3 درصد (87 واحد) از 2.898 به 2.844 واحد رسید. این شاخص روز خود را 34 واحد کاهش نسبت به روز کاری پیشین آغاز کرده بود.

منحنی شاخص مهم نزدک کامپوزیت با بیشترین افت در 10 ماه گذشته 3.5 درصد به زیر غلطید و با 278 واحد کاهش، نهمین روز متوالی از روند کاهشی را تجربه کرد که در نزدیک به سه سال گذشته برای این شاخص بی سابقه بوده است.

شاخص های اس.اند.پی 500 و نزدک کامپوزیت در هفته گذشته (دوشنبه گذشته تا امروز) بدترین هفته سال خود را تجربه کردند.

اما بازنده ترین های امروز بازار سهام نیویورک غول های فناوری آمریکا بودند؛ اپل، اینتل، مایکروسافت، ان.ویدیا و ای.ام.دی بیشترین سهم را از سقوط امروز ارزش سهام آمریکا داشتند.

کارشناسان بازار سهام جنگ تجاری با چین را مهم ترین عامل سقوط امروز سهام نیویورک دانستند. به گفته «ویراج پاتل» استراتژیست بازار سهام، ترس سرمایه گذاران از واکنش احتمالی ترامپ به دستکاری پول ملی توسط پکن با کاستن از ارزش دلار، یکی از دلایل کاهش امروز بود.

همچنین برنارد بومول اقتصاددان ارشد «گروه چشم انداز اقتصادی» ضمن تایید این موضوع به خبرگزاری رویترز گفت: به نظر می رسد ما به مرحله تازه ای از جنگ تجاری رسیده ایم که احتمال توافق میان چین و آمریکا را غیرمحتمل تر از پیش می کند.

در پی کاهش ارزش پول ملی چین، وزارت خزانه داری آمریکا بامداد سه شنبه در خبرنامه ای در تارنمای رسمی خود اعلام کرد که به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور، چین را به عنوان کشوری که ارزش پول ملی خود را برای رسیدن به مزیت رقابتی غیرعادلانه دستکاری می کند، شناسایی کرده است.

براساس این خبرنامه، این شناسایی «استیو منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا را موظف می کند که با صندوق بین المللی پول همکاری کند تا این «مزیت رقابتی غیرعادلانه» را که چین ایجاد کرده، از بین ببرد.

وزارت خزانه داری آمریکا به بیانیه ای منتشر شده از سوی بانک خلق چین (بانک مرکزی چین) که به تجربه های اندوخته این بانک در سیاست های کنترل ارزی اشاره کرده، به عنوان سندی برای دخالت دولت این کشور در ارزش پول ملی آن استناد کرد.

ویراج پاتل استراتژیت بازار سهام پیرامون تجربه پکن در کنترل ارزش پول ملی در صفحه توئیتر خود نوشت: اگر این یک جنگ تمام عیار ارزی باشد، آمریکا بازنده خواهد بود. پکن در بازی ارزی بسیار پیشرفته تر است و قدرت آتش بالاتری دارد.

ترامپ روز دوشنبه در پیامی توئیتری چین را متهم به کاهش ارزش پول ملی خود به کمترین میزان در تاریخ کرده و آن را «دستکاری ارزی» خواند. وی چین را متهم کرد که از این روش برای «دزدیدن شرکت های و کارخانه های آمریکا و آسیب زدن به شغل ها، حقوق کارمندان و درآمد کشورزان آن» استفاده کرده است.

بومول نیز با تاکید بر اینکه پکن با کاهش ارزش پول خود قصد دارد در مسیر گفت وگوهای تجاری بن بست ایجاد کند، گفت: به نظر من علت این نگاه چینی ها این است که آن ها از وضعیت نظرسنجی حتی از نظرسنجی فاکس نیوز اینطور برداشت کرده اند که ترامپ در انتخابات آینده ریاست جمهوری پیروز نمی شود.

چین و آمریکا در جنگی تجاری که با وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از سوی ترامپ آغاز شد و با جنگ تعرفه و اکنون با جنگ دستکاری ارزش پول ادامه دارد، اقتصاد دو کشور و در برخی مقاطع اقتصاد جهان را با نوسان مواجه کرده اند.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین