تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
کد مطلب : 3081
اختصاصی "صدای بانک "؛

ایران زمین پیشگام بانکداری دیجیتال در بین بانک های کشور

۰
plusresetminus
برداشت بسیاری از افراد از بانکداری دیجیتال همان بانکداری همراه یا بانکداری آنلاین است در حالی که تمام این دیدگاه‌ها متوجه بخش بسیار کوچکی از تمام ماجراست و این افراد بخش بزرگی از خدمات و ظرفیت های بانکداری دیجیتال را نادیده گرفته اند.
بانک ایران زمین
بانک ایران زمین
  به گزارش "صدای بانک" ،   آنطور که فعالان حوزه بانکداری الکترونیک تعریف می کنند، بانکداری دیجیتال استفاده از فناوری برای اطمینان از یکپارچگی ابتدا تا انتهای پردازش تراکنش‌ها یا عملیات بانکی است، عملیاتی که به درخواست مشتری آغاز شده و حداکثر بهینه‌سازی در آن لحاظ شده و در دسترس بودن، سودمندی و صرفه را برای مشتری و کاهش هزینه‌های عملیاتی، عاری از خطا و خدمات بهبود یافته را برای بانک به همراه دارد.

برداشت بسیاری از افراد از بانکداری دیجیتال همان بانکداری همراه یا بانکداری آنلاین است در حالی که تمام این دیدگاه‌ها متوجه بخش بسیار کوچکی از تمام ماجراست و این افراد بخش بزرگی از خدمات و ظرفیت های بانکداری دیجیتال را نادیده گرفته اند.

اما اگر نیم نگاهی به بانکداری دیجیتال داشته باشیم، مزایا و منافع بسیار خوبی هم برای بانک و هم مشتریان دارد در بانکداری دیجیتال قیمت تمام شده، هزینه‌های شعب، کارمندان، تجهیزات شعبه، به‌روزرسانی این تجهیزات و تمامی هزینه‌های مربوط به بانکداری با شعبه، کاهش می یابد و همچنین در این نوع بانکداری مشتری خود تمامی امور بانکی را انجام می‌دهد و سرویس‌های بانکی در قالب سلف‌سرویس به وی ارائه می‌شوند.

با رشد روزافزون فناوری در دنیا و ایران و تغییر انتظارات مشتریان مواجه، جایگاه بانک‌داری سنتی در حال تزلزل است و از این ‌رو لزوم اتخاذ یک راهبرد تحول‌گرا در بانک‌ها اجباری است و بانک‌ها را ملزم به آغاز یک سفر به سمت بانک‌داری دیجیتال کرده و می توان گفت اصلی‌ترین هدفی که در بانک‌داری دیجیتال دنبال می‌شود، بهبود تجربه مشتری است که این هدف با غنی‌سازی سرویس‌های استاندارد برخط و موبایلی از طریق به‌کارگیری فناوری‌های دیجیتال با تکیه‌ بر عامل مهم هوشمندی محقق می‌شود.

سادگی در استفاده از محصولاتی که هوشمندانه و هدف‌مند با ملاحظات امنیتی تولیدشده باشد، از جنبه‌های مهم بانک‌داری دیجیتال است که سبب افزایش رضایت مشتریان و استفاده آن‌ها از کانال‌های دیجیتال می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان این حوزه، بانک‌داری دیجیتال مستلزم تحول، فرهنگ‌سازی و مدرن سازی در تمام لایه‌های مدیریتی، فرایندی، عملیاتی و فناوری و نیازمند گذار از یک دیدگاه محصول‌گرا به مشتری‌گرا و خدمت محور است.

محور اصلی بانک‌داری دیجیتال ایجاد فرهنگ داده‌محور در بانک و ‌دوری از فرآیندهای سنتی، روندهای اداری پیچیده و کاغذبازی‌های معمول، تنها در بستر موبایل و شبکه‌های اجتماعی است. درباره تفاوت بانک‌داری دیجیتال با بانک‌داری الکترونیک، می توان گفت، بانک‌داری دیجیتال علاوه بر اینکه از داده و فناوری اطلاعات استفاده می‌کند، به‌ شدت نیازمند تغییر در فرآیندهای سازمانی و نظام‌های معماری بانک است تا از این طریق، محصولات بانک‌داری دیجیتال مورد حمایت واحدهای بانک واقع‌شده و اجرایی شوند.

درصورتی‌که بانک‌داری الکترونیک با فرایندهای پشت پرده مرسوم بانکی کاری ندارد و شاید به همین دلیل است که بانک‌های کشور به‌شدت مستند محور، آن‌هم از نوع سنتی و کاغذبازی هستند، ولی یادمان باشد که تأکید بانک‌داری دیجیتال برداده محور بودن بانک است.

در بین بانک های کشور می توان بانک ایران زمین را سرآمد در حوزه بانکداری دیجتال معرفی کرد زیرا در این بانک فعالیت‌های مشتری در بانکداری دیجیتال شامل تراکنش‌های بانکی، موضوعات مورد علاقه، سلایق، میزان رضایتمندی از خدمات بانکی و از طریق استفاده از کانال‌های مختلف و ابزارهای دیجیتال رصد می‌شود و پس از تحلیل فعالیت‌ها، پیشنهادات و محصولات متناسب با نیاز مشتری به وی ارائه و روش‌های بهبود ارتباط مشتری با بانک مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
حضور 24 ساعته بانک ایران زمین در کنار مشتریان بانک
در همین راستا، عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین، با اشاره به اینکه بانکداری وارد مرحله‌ جدیدی از سیر تکامل خود در تعامل با مشتریان شده است، درباره لزوم اجرای بانکداری دیجیتال در سیستم های بانکی امروز و استقبال مشتریان از این نوع بانکداری، معتقد است: تمامی کسب‌وکارهای امروز بدون در نظر گرفتن نقش خدمات بانکی امکان تکمیل چرخه‌ی ارائه و فروش محصول به مشتریان خود را ندارند.

وی افزود: در بانکداری امروز رسالت ما و نقش شعب در مقایسه با گذشته متفاوت شده و در حال حاضر زمان و مکان به معنای آنچه در گذشته بوده وجود ندارد. بانک‌ها باید در تمامی زمان‌ها و مکان‌ها، به تمامی مشتریان خدماتی مناسب و با کیفیت ارائه کنند.

مدیرعامل بانک ایران زمین تحولات دیجیتال و به کارگیری آن در عرصه بانکداری را نقطه عطفی مهم دانست و اظهار داشت: درگذشته درکی از رفتار مشتری وجود نداشت، بانک‌ها به صورت سنتی اقدام به تولید محصول و خدمت می‌کردند. در عصر دیجیتال آگاهی از نیازهای مشتریان ملاک اصلی تصمیم‌گیری است. این آگاهی از شناخت نقاط برخورد و تحلیل رفتار مشتری آغاز و باعث می‌شود بتوان نقشه عملکرد مشتری را ترسیم و نیازهای مشتری را مرتفع کرد.

پورسعید با اشاره به ارائه خدمات ۲۴ ساعته مرکز تماس این بانک گفت: یکی از اقداماتی که لازم است در راستای ارائه خدمات دیجیتال به مشتریان ارائه شود، پاسخگویی ۲۴ ساعته به نیازهای مشتریان است. که این مهم با حضور همکارانم در مرکز تماس به صورت ۲۴ ساعته امکان‌پذیر است.

به گفته وی در حال حاضر ۹۷ درصد تراکنش‌های بانک ایران زمین در خارج از شعب انجام می‌شود و این موضوع در سایر بانکها نیز با آمار مشابهی وجود دارد، که این خود نشان می‌دهد تغییرات بزرگی در سال های اخیر صورت گرفته و نسبت به گذشته شاهد کاهش تعداد شعب بانکها هستیم. اما واقعیت این است که عمده اتفاقی که در حال رخ دادن است، تغییر نقش شعب است.

مدیرعامل بانک ایران زمین، با اشاره به سرعت رشد تکنولوژی اظهار داشت: در حال حاضر در بخشی از موارد سرعت تکنولوژی از قوانین ما پیشی گرفته است، که جا دارد نهادهای متولی موضوعاتی مانند امضاء دیجیتال و احراز هویت برای بازگشایی حساب از راه دور را حل کنند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین