تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
کد مطلب : 1001

اينترنت مسير موثر معرفي گردشگري

۰
۱
plusresetminus
طی سال‌های اخیر، گردشگری تبدیل به صنعتی رقابتی شده و کشورها برای کسب درآمد بیشتر متمایل به استفاده از روش‌های جدید و ارائه نوآوری در این صنعت شده‌اند.
صنعت گردشگری
صنعت گردشگری
صنعت گردشگری امروزه در ردیف صنایع پردرآمد، پاک و کم‌هزینه دنیا قرار دارد، در ایران نيز از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان داراست و یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه و جهان برای گردشگران خارجی محسوب می‌شود و دارای ابعاد متنوعی همچون توریسم الکترونیکی، اکو توریسم، توریسم درمانی، ورزشی، روستایی، فرهنگی و تاریخی است.

کشور ایران، سرشار از جاذبه‌هایی چون دیدنی‌های طبیعی، باستانی، تاریخی و زیارتی از جایگاهی متمایز و منحصر به فرد برخوردار است. لذا توجه بیش از پیش به این بخش، می‌تواند زمینه رسیدن به نرخ بالاتری در زمینه اشتغال، افزایش درآمد ارزی، معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی به جهانیان، تعامل گسترده و سازنده با کشورهای دنیا، در هم شکستن مرزهای قومی و اقلیتی را فراهم کند. از سوي ديگر تهران به عنوان پایتخت ایران تصویری از یک شهر شلوغ و پرترافیک را در ذهن، متبادر می‌کند. این در حالی است که این شهر با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی، ظرفیت‌های پنهان بسیاری برای معرفی به جهانیان دارد.

طی سال‌های اخیر، گردشگری تبدیل به صنعتی رقابتی شده و کشورها برای کسب درآمد بیشتر متمایل به استفاده از روش‌های جدید و ارائه نوآوری در این صنعت شده‌اند. برگزاری جشن‌های مختلف، کنفرانس‌ها، مسابقات ورزشی مانند المپیک و حتی استفاده از پزشکان مجرب برای درمان بیماران سایر کشورها، روش‌های جدیدی برای جذب توریست و شناساندن فرهنگ یک کشور به جهان است.

در کنار روش‌های پرهزینه، روش‌های کم‌هزینه ولی پرباری نیز برای جذب توریست در اکثر کشورهای صنعتی، دنبال می‌شود که از آن جمله می‌توان به استفاده از سمبل‌ها و مکان‌های گردشگری در فیلم‌های سینمایی، کارتون‌های تلویزیونی و یا حتی بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد.

فضای مجازی برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری دنیا فرصت‌های تازه‌ای را ایجاد کرده است. توان فناوری اطلاعات، محدودیت‌های جغرافیایی و اقتصادی را از بین برده و این امکان را برای انسان‌ها فراهم کرده است که بتوانند قبل از سفر از جاذبه‌های گردشگری مکان‌های مختلف باخبر شوند و در انتخاب مقصد سفر، بهتر تصمیم بگیرند. آنچه باعث رشد استفاده از فضای مجازی در صنعت گردشگری شده است سهولت دسترسی، کم هزینه بودن، چند رسانه‌ای، تعاملی و به‌روز بودن آن است.

فضای مجازی، فرصت خوبی را برای حفظ ارزش‌های تاریخی یک تمدن، فارغ از زمان و مکان، فراهم می‌کند. این فضا با امکانات و گستره بی حد خود این اجازه را به کاربران و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ می‌دهد که بتوانند آن را در فضای اینترنت ثبت کنند.

یکی از عالی‌ترین زمینه‌های معرفی توان گردشگری یک کشور، استفاده از تارنماهای اینترنتی است. وب سایت‌ها به دلیل ارزش اطلاع‌رسانی فوق‌العاده‌ای که در سرزمین دیجیتالی اینترنت با حدود یک میلیارد کاربر با سواد دارند، فرصت خوبی برای معرفی چند زبانه و چند رسانه‌ای قابلیت‌های گردشگری یک کشور است.

در بین سایت‌های اطلاع‌رسانی مربوط به گردشگری یک کشور، سایت‌های رسمی از اهمیت خاصی برخوردار هستند. این سایت‌ها، سخن‌گویان دیجیتالی یک کشور در اینترنت هستند. طبیعتاً هر چقدر که این پایگاه‌ها قوی‌تر و برای به‌روزرسانی داده‌هایشان توانمندتر باشند و نیز بتوانند با مخاطبان گوناگونی از فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف، ارتباط برقرار کنند موفق‌تر و کارآمدتر خواهند بود.
 

نگار فهيم/روزنامه نگار

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نظرات شما
سمیه
عالی
آخرین عناوین