کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

احسان سلطانی در گفت و گو با «صدای بانک»:

دولت اراده ای برای بازگرداندن نرخ ارز به نرخ قبلی ندارد/ اگر بخواهد می تواند

7 خرداد 1398 ساعت 10:16

یک پژوهشگر اقتصادی گفت: نکته مهمی که در اینجا لازم به ذکر است، اگر دولت بخواهد نرخ ارز را کاهش دهد، همانگونه که آن را بالا برده می تواند پایین بیاورد، منتهی هیچ اراده ای در دولت برای پایین آوردن نرخ ارز مشاهده نمی کنیم چرا؟ چون افزایش نرخ ارز منافع زیادی برای دولت و وابسته هایش دارد. 


یک پژوهشگر اقتصادی در خصوص اتفاقات یکسال اخیر در حوزه ارزی کشور بیان داشت: اگر دولت بخواهد نرخ ارز را کاهش دهد، همانگونه که آن را بالا برده می تواند پایین بیاورد، منتهی هیچ اراده ای در دولت برای پایین آوردن نرخ ارز مشاهده نمی کنیم.

احسان سلطانی در گفتگو با «صدای بانک» گفت: در حال حاضر یک سه گانه ناممکن ارزی ایجاد شده است، به این معنا که دولت که عرضه کننده اصلی ارز است در نرخ آن دخالت نکند و صادرکننده ها از 44میلیارد صادرات حدود یک چهارم آن را برگردانند.
 
وی درباره نوسانات یکسال اخیر نرخ ارز، اظهار داشت: در کل قرن نوزدهم میلادی، یعنی 100سال آخر قاجار، نرخ ارز در ایران حدود 6،7برابر بالا رفت، در کل دوره پهلوی هم حدودا 5برابر بالا رفت، اینکه در ظرف کمتر از 10سال قیمت ارز 14برابر افزایش پیدا کند و دومین کشور در افزایش نرخ ارز باشیم، خیلی نامتعارف است، دقت کنید در زمان جنگ جهانی دوم که ایران توسط کشورهای خارجی تسخیر شده بود و از لحاظ نفتی به کل تحریم بودیم، حدودا افزایش 100درصدی نرخ ارز داشتیم، بنابراین این موضوع و شرایط حال حاضر به دور از هر منطقی است.

وی در ادامه با بیان اینکه چرا این اتفاق افتاده است؟  عنوان کرد: به این دلیل که بنا به یک نسخه گزینشی، سطحی و ابزاری گفته شده که دولت نباید در این امر دخالت کند و بازار باید نرخ ارز را تعیین کند، طبق محاسباتی که صورت گرفته بیش از 80درصد ارز در سال97 توسط دولت یا بنگاههای خصولتی(شبه دولتی، بنگاه هایی که مدیرانشان را دولت تعیین می کند) تامین شده است، پس در بازاری که فروشنده انحصاری دولت است چگونه می توان بازار آزاد درست کرد؟

این پژوهشگر اقتصادی گفت: اتفاقی که در سال اخیر افتاده است، این است که یک سه گانه ناممکن ارزی ایجاد شده است، به این معنا که دولت که عرضه کننده اصلی ارز است در نرخ آن دخالت نکند و صادرکننده ها از 44میلیارد صادرات حدود یک چهارم آن را برگردانند ، یعنی عرضه در کل محدود و در تنگنا باشد، در بخش تقاضا چه اتفاقی افتاده است؟ در بخش تقاضا هر کسی هر چیزی می خواهد وارد می کند، خروج سرمایه آزاد است، سفته بازی و دلالی در اوج خود باشد و هیجانات سیاسی و التهابات سیاسی هم وجود داشته باشد، مثل اینکه می گویند تورم هیچ ارتباطی با نرخ ارز ندارد، در صورتی که همه می دانند تورم ارتباط مستقیم با نرخ ارزهای خارجی دارد.

وی ادامه داد: نکته مهمی که در اینجا لازم به ذکر است، اگر دولت بخواهد نرخ ارز را کاهش دهد، همانگونه که آن را بالا برده می تواند پایین بیاورد، منتهی هیچ اراده ای در دولت برای پایین آوردن نرخ ارز مشاهده نمی کنیم چرا؟ چون افزایش نرخ ارز منافع زیادی برای دولت و وابسته هایش دارد،برای برگرداندن نرخ ارز به نرخ قبلی راهکار ساده ای وجو دارد و آن خروج سرمایه و سرمایه تحت عنوان کالا به کل ممنوع شود، همچنین واردات هرگونه کالای غیرضروری ممنوع شود،نکته مهم این است که ارداه ای برای اینکه ارز صادراتی به کشور برگردد وجود ندارد.


کد مطلب: 1582

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/interview/1582/دولت-اراده-بازگرداندن-نرخ-ارز-قبلی-ندارد-اگر-بخواهد-می-تواند

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com