تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
کد مطلب : 1803
یک کارشناس ارشد مالی در گفت و گو با " صدای بانک"

دستورالعمل جدید فرابورس تنها ریسک معاملات را افزایش می دهد

۰
plusresetminus
یک کارشناس بورس گفت: در حال حاضر نیاز داریم که بازار به سمت تحلیل پذیری برود، اما موضوع مطرح شده نامش تحلیل پذیری نیست. موضوع مهم این است که ما در بازار پایه شفافیت اطلاعاتی نداریم.
حمید مرتضی کوشکی
حمید مرتضی کوشکی
یک کارشناس ارشد مالی در تحلیل قوانین جدید فرابورس اظهار داشت: بر طیق سیگنال هایی که به بازار مخابره شده و ما براساس آن این دستورالعمل را تحلیل می کنیم؛ این است که خریدار نمی داند فروشنده چه حجمی و با چه قیمتی کالا   برای فروش گذاشته است. از نظر شرعی گفته می شود باطل است و درست نیست. اما فرابورس می گوید کالایی که برای فروش گذاشته می شود معین است و قیمت هم برای خریدار معین است. ما بحثی را در بازار معاملات داریم به اسم روانشناسی معاملات و تابلو خوانی؛ به این صورت که ممکن است خریدار یک ساعت قبل از اوردر گذاری تصمیم بگیرد یک نماد X را به قیمت 200تومان بخرد اما شرایط بازار را که می بیند، سفارشش را تعدیل کند. لذا باعث می شود که این موضوع دیگر در بازار اجرا نشود.

حمید مرتضی کوشکی در گفتگو با خبرنگار "صدای بانک" افزود: اما فرابورس می گوید به دلیل اینکه نمی خواهیم دستکاری در معاملات صورت بگیرد به این دستورالعمل رجوع کردیم. ولی این دستورالعمل به نظربنده تنها یک راه میانبر است. فرابورس می تواند از مکانیزم های خیلی قویتری که در بازارهای جهانی استفاده می شود، استفاده کند.

این کارشناس ارشد مالی اضافه کرد: ما در حال حاضر هم در بازار اصلی و حتی بورس دستکاری در معاملات را داریم. اگر قرار باشد دستورالعمل فرابورس و توجیح آن ها را مورد استناد قرار دهیم، باید کل بازار به همین شکل باشد. لذا بازار پایه، بازاریست که شفافیت اطلاعاتی در آن وجود ندارد، وقتی شفافیت در اطلاعات وجود نداشته باشد، یکسری افرادی که می خواهند در بازار کار کنند از این موضوع سوء استفاده می کنند. چراکه مشخص نیست ارزش دارایی مورد معامله چقدر است. ما به فرابورس پیشنهاد دادیم که ناشر را ملزم به نشر اطلاعات واقعی کند. زمانی که اطلاعات واقعی منتشر شوند، خریدار یا فروشنده متوجه هستند که چه دارایی را میخرند و یا می فروشند.

  کوشکی گفت: فرض کنید سهامدار درصدی یک شرکت سهامی خاص هستید و همین الان نیاز به نقدینگی دارید و تازه باید به دنبال مشتری باشید چراکه فروش سهام شرکت سهامی خاص به همین سادگی نیست. اما وقتی در بازار مالی این اتفاق بیفتد به راحتی اوردر را صبح اول وقت در تابلو می گذارید و بخشی از سرمایه را می فروشید و نقدا در جیب می گذارید. لذا این موضوع یک مزیت است؛ پس ناشر هم در قبال آن موظف است یکسری اطلاعات را در اختیار بازار بگذارد.

وی اظهار داشت: فکر می کنم این موضوع در هیچ جای دنیا به این شکل مرسوم نباشد. همه جای دنیا در حال رفتن به سمت شفافیت اطلاعاتی هستند. به این سمت می روند که معاملات را تسهیل کنند. یعنی ما در بازار نه تنها اینکار را نمی کنیم بلکه با اقدامات اخیر، تنها ریسک معاملات را افزایش می دهیم. ما نمی توانیم سهامدارانی را که در بازار اول و دوم و فرابورس معامله می شوند را از بقیه مجزا کنیم.

این کارشناس بورس در ادامه افزود: در حال حاضر نیاز داریم که بازار به سمت تحلیل پذیری برود، اما موضوع مطرح شده نامش تحلیل پذیری نیست. موضوع مهم این است که ما در بازار پایه شفافیت اطلاعاتی نداریم پس چگونه می توان شرکت ها را تحلیل کرد. هدف فرابورس اگر این باشد که نوسانات را کنترل کند، با این طرح و به دلایل متعددی از جمله اینکه مثلا تابلو قرمز ماهی یکبار اجازه فروش دارد پس همان یک روز قیمت را 400درصد بالا می برد؛ لذا به اصطلاح موش و گربه بازی در بازار اتفاق می افتد و اعتراضات سهامداران هم شدت می گیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما