تاریخ انتشاريکشنبه ۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
کد مطلب : 2215
پور ابراهیمی در گفت و گو با " صدای بانک" عنوان کرد:

تقاضای عمل به تعهدات اروپا از سوی ایران

۰
plusresetminus
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به فضای موجود به نظر من باید اروپا به تعهدات خود عمل کند زیرا در غیر این صورت این تعامل و این مذاکرات عایدی مورد انتظار ایران را به دنبال نخواهد داشت.
محمدرضا پورابراهیمی
محمدرضا پورابراهیمی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر تقاضا ایران از اروپا نسبت به عمل به تعهدات خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با خبرنگار" صدای بانک" درباره اینستکس اظهار داشت: اینستکس برنامه‌ای است که از سوی اروپا برای مراوده با ایران پس از مذاکرات برجام مطرح شد تا با استفاده از این بستر ایران به مراودات خود با عرصه بین المللی ادامه دهد.

وی ادامه داد: با توجه به فضای موجود به نظر من باید اروپا به تعهدات خود عمل کند زیرا در غیر این صورت این تعامل و این مذاکرات عایدی مورد انتظار ایران را به دنبال نخواهد داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: تنها خواسته ایران از اروپا عمل به تعهدات در قالب اینستکس است زیرا در غیر این صورت ایران نیز مجبور به تغییر برخی رفتارها و رویه ها خواهد شد.

پوربراهیمی افزود: ایران باید از اروپا برنامه مشخص و زمان بندی شده ای درباره اجرای این تفاهم تقاضا کند زیرا اینستکس تنها ابزاری برای مرواده بانکی و تجاری ایران با دنیا است.

 به گزارش صدای بانک، اینستکس یا ( INSTEX ‌) به معنای «ابزار پشتیبانی مبادلات تجاری» است و در پاریس و در چارچوب قوانین فرانسه ثبت شده است.

غیر از فرانسه، آلمان و انگلیس نیز سهامداران اصلی آن هستند اما دیگر کشورهای اروپایی و کشورهای جهان از جمله چین و روسیه نیز می‌توانند وارد آن شوند. سرمایه اولیه این شرکت 3 هزار یورو است که از سوی وزارت اقتصاد فرانسه تأمین شده است.

اینستکس بانک محسوب نمی‌شود و یک «شرکت تسویه مالی» است. به عبارت دیگر، این شرکت وظیفه تسویه حساب بین شرکت‌های ایرانی و اروپایی که در زمینه صادرات و واردات به یکی از دو مقصد را دارند به عهده خواهد داشت.

همچنین هفته گذشته، اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از عملیاتی شدن این کانال مالی خبر داده و اعلام کرده است "تلاش‌ها برای رفع تحریم‌ها شدت می‌گیرد."

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نیز عملیاتی شدن اینستکس را تایید کرد و افزود: با عملیاتی شدن اینستکس همه کشورهای اروپایی می‌توانند از آن برای مبادلات مالی با ایران استفاده کنند و قول داده شده که به زودی کشورهای دیگر هم بتوانند از طریق آن با ایران معامله کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین