تاریخ انتشارشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
کد مطلب : 2327
مشاور بانک جهانی در گفت و گو با " صدای بانک"

"اینستکس" مسکن موقت است/ باید به مذاکرات با اروپا ادامه دهیم

۰
plusresetminus
محمد تقی وزیری گفت: نکته مهم اینجاست که اینستکس وسیله موقتی برای زمانی که کشوری در تحریم است و از آن برای مصون ماندن در برابر تحریم ها استفاده می شود، لذا این وسیله راه حل دائمی محسوب نمی شود.
محمد تقی وزیری
محمد تقی وزیری
مشاور بانک جهانی گفت: حدود و کار عملیاتی اینستکس باید گسترش پیدا کند و شامل تمام کشورهای اروپایی شود و شامل خیلی از کالاهایی که ما در آن تحریم شدیم شود؛ نه اینکه کالاهایی را شامل شود که ما در آن تحریم نشدیم.
 
دکتر محمد تقی وزیری در گفتگو با "صدای بانک" درباره کارکرد اینستکس اظهار کرد: اگر به تاریخچه اینستکس نگاه کنیم ‌اولین بار اروپایی ها در زمان تحریم کوبا چنین موضوعی را برای دور زدن تحریم های آمریکا بوجود آوردند. اما نکته مهم اینجاست که این وسیله (اینستکس) وسیله موقتی برای زمانی که کشوری در تحریم است و از آن برای مصون ماندن در برابر تحریم ها استفاده می شود، لذا این وسیله راه حل دائمی محسوب نمی شود. اما در خصوص ایران اینستکس را بوجود آوردند که بیشتر هم جنبه تجاری دارد و تجارت آن محدود به کالاهایی مثل دارو،‌تجهیزات پزشکی و کشاورزی است. نکته مهم در اینجا این است که اقلام نام برده در تحریم نیستند و سوال و انتقادی که بوجود می آید این است که چرا تنها این اقلام را در اینستکس و شروط اجرایی آن برای ایران گنجانده اند؟

مشاور بانک جهانی افزود: اما سه کشور فرانسه،‌ آلمان و انگلستان اینکار را انجام دادند و تنها این کشورها می خواهند برجام باقی بماند در صورتی که کشورهای دیگر اروپایی توسط آمریکا قانع شدند که به این سه کشور نپیوندند. سوال دیگری که در اینجا بوجود می آید این است که چرا تمام اتحادیه اروپا این کار را برای ایران انجام نمی دهد؟ چراکه بالاخره اتحادیه اروپا پارلمان و قوانین مشترکی خصوصا در سیاست خارجی دارد و باید این کار توسط تمام کشورهای اروپایی صورت می گرفت. گرچه اخیرا خانم موگرینی گفته است که هفت کشور دیگر هم به جمع این سه کشور می پیوندند ولی هیچگونه تضمینی برای اینکه این اتفاق بیفتد وجود ندارد. ضمن اینکه اگر هم این اتفاق بیفتد معلوم نیست که نقش آن کشورها چه خواهد بود.

دکتر وزیری ادامه داد: سومین انتقاد من به اینستکس این است که سازوکار آن را طوری درست کرده اند که مرکز آن در وزارت اقتصاد فرانسه، ‌رئیس آن یک آلمانی و حساب و کتاب آن در انگلستان انجام خواهد شد. اگر به بوروکراسی اروپا آشنا باشید می دانید که اگر حتی همه اینها در یک نقطه هم بود باز هم گذشتن از این بوروکراسی دولتی بسیار سخت بود. چه برسد به اینکه یک سازمانی مرکزش در یک کشور باشد، رئیسش در کشور دیگر و محاسباتش در کشور سوم صورت بگیرد. این موضوع برای من بسیار جالب توجه بود که چرا به چنین مواردی اصلا توجه نشده، چراکه اصلا چنین چیزی به نفع کشور نیست.

وی اضافه کرد: اما چهارمین انتقاد این که به طور مثال در زمینه دارو خطری که برای کشور ما وجود دارد این است که ما بیشتر مواد اولیه را از چین و هندوستان وارد می کنیم و در ایران تبدیل به دارو می کنیم. اما اینستکس می گوید که باید زمانی که نفت فروخته می شود و اعتباری در حساب وجود دارد از این سه کشور کالایی خریداری شود یعنی داروهای فرانسوی،‌آلمانی و انگلیسی. در صورتی که این سه کشور مواد اولیه دارو نمی فروشند، فقط داروهای آماده شده می فروشند. ضمن اینکه باید با ارز آقای جهانگیری که بسیار پایین است این کار را انجام دهند در نتیجه باعث می شود در کشور ما شرکت های داروسازی وارد رقابت با کشورهایی شوند که از این لحاظ بسیار پیشرفته تر از کشور ما هستند و این موضوع قیمت دارو را افزایش می دهد. در هر حال این سه کشور در هر سه زمینه دارویی،‌ تجهیزات پزشکی و کشاورزی کشورهایی نیستند که مواد اولیه صادر کنند و تنها کالای آماده دارند لذا در این زمینه چون کشور ما بیشتر مواد اولیه وارد می کند به مشکل برمی خوریم و به زیان ما است.

مشاور بانک جهانی در ادامه تصریح کرد: سوال دیگر این است که این موضوع چقدر ادامه خواهد داشت و شامل چه کالاهایی خواهد شد و آیا در اینجا اجازه داده خواهد شد که نفت را بفروشیم و منبع درامدی برای کشور باشد؟ اگر اینستکس که مانند صندوق سرمایه است پول نداشته باشد در نتیجه نمی تواند کالا هم برای ما داشته باشد. اگر بخواهیم در این صندوق پول باشد باید نفت بفروشیم و در نتیجه باید اجازه فروش نفت را به ما بدهند. اگر اجازه این کار را نداشته باشیم این صندوق اعتبار محدود اولیه را تنها خواهد داشت. لذا ما کشور بزرگی هستیم و برای تامین هزینه های جاری خود نیاز به فروش نفت داریم. معتقدم باید در این زمینه مذاکرات بیشتری را با اروپایی ها داشته باشیم چراکه برای اینکار ما برجام را امضا کردیم و در برجام ذکر شده که ما آزادانه می توانیم نفتمان را بفروشیم و آزادانه می توانیم خرید کنیم. نکته جالب اینکه حتی فروش هواپیماها به ما هم شامل اینستکس نمی شود لذا بسیار محدود است و این وسیله(اینستکس) تنها مسکن موقت است.

دکتر وزیری در پایان خاطرنشان کرد: پس معتقدم که حدود و کار عملیاتی اینستکس باید گسترش پیدا کند و شامل تمام کشورهای اروپایی شود و شامل خیلی از کالاهایی که ما در آن تحریم شدیم شود؛ نه اینکه کالاهایی را شامل شود که ما در آن تحریم نشدیم و محدودیت کمتری درباره آن ها داریم؛ همانطور که می دانید در اینستکس ذکر شده که ما باید عضو FATF شویم، در صورتی که این مسئله در کشور توسط ارگان های مختلف رد شده است، لذا باید به مذاکراتمان با اروپا ادامه دهیم و به چیزی بهتر از اینستکس برسیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما