تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
کد مطلب : 2442
یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با " صدای بانک" مطرح کرد:

خروج بازار ارز از انحصار با آغاز به کار بازار متشکل ارزی

۰
plusresetminus
بهاءالدین حسینی گفت: در حال حاضر با توجه به چند نرخی بودن قیمت ارز شاهد ناراضی بودن فعالانه پخش خصوصی و تجار در کشور هستیم بر همین اساس با تشکیل بازار متشکل ارزی باید تک نرخی محقق شود
بهاءالدین حسینی هاشمی
بهاءالدین حسینی هاشمی
یک کارشناس اقتصادی درباره تحلیل وضعیت فعلی بازار ارز در کشور اظهار داشت: بازار به جایی گفته می شود که کلیه عرضه و تقاضا یک کالا خاص در آن  صورت بگیرد و عرضه و تقاضا را به تعادل برساند. بازار ارز باید بازاری باشد که همه افرادی که منابع ارزی در اختیار دارند بتوانند در این بازار معامله داشته باشند قطعاً این بازار یک نرخ دارد و مثل بازار سکه و سهام و... تک نرخی است، در بازار ارز عاملی که مانع از تشکیل بازار متشکل و بازار رسمی با عمق کافی و با تمام ظرفیت کشور شده چند نرخی بودن نرخ ارز در کشور است که مانع ایجاد یک بازار واحد و رسمی رقابتی است.

بهاءالدین حسینی هاشمی در گفت و گو با خبرنگار "صدای بانک" افزود: از آنجایی که بازار ارز فعلی بازار سازمان یافته ای نیست تحت تاثیر عوامل بیرونی و درونی قرار می گیرد و بازیگر اصلی این بازار هم دولت و بانک مرکزی است البته سایر بازیگران هم حضور دارند ارز خود را عرضه می‌کند اما بازیگر اصلی بازار دولت و بانک مرکزی است که منابع ارزی نفت در اختیار دارد این بازار بازاری مدیریت شده و به نوعی انحصاری است.
این صاحب نظر حوزه پولی و بانکی با تأکید بر این که این بازار بازاری باثبات نیست گفت: در این بازار شرایط رقابتی نیست به خصوص ارز دولتی که به نوعی رانت است و تا حالا ثابت شده که ارز به قیمت آزاد ارز به قیمت دولتی خرید می شود که نتیجه آن کسری بودجه، تورم و نوسانات در بازار ارز و مشکلاتی در اقتصاد کشور می‌شود.

حسینی هاشمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بانک مرکزی ادامه داد:  به رسمیت شناختن صرافی ها، سود سپرده حسابهای ارزی، ایجاد سیاست‌های تشویقی برای سپرده‌گذاری ارزی و ... از جمله عواملی است که موجب شده تا حدودی شاهد بهبود آرامشی نسبی در بازار باشیم البته همچنان مشکلات وجود دارد.

وی در ادامه درباره تشکیل بازار متشکل ارزی نیز توضیح داد: در حال حاضر با توجه به چند نرخی بودن قیمت ارز شاهد ناراضی بودن فعالانه پخش خصوصی و تجار در کشور هستیم بر همین اساس با تشکیل بازار متشکل ارزی باید تک نرخی محقق شود تا تمامی ارزها در کشور با یک نرخ و به‌صورت خرید و فروش شفاف و آزاد صورت گیرد.

این صاحب نظر حوزه پولی و بانکی در ادامه گفت: با تشکیل بازار متشکل ارزی می‌توانیم شاهد خروج بازار از انحصار و همچنین افزایش رقابت در این بازار باشیم. همچنین سوداگری و دلالی نیز در این بازار کاهش خواهد یافت و قدرت پول ملی نیز با واقعی شدن قیمت ارز افزایش خواهد یافت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین