تاریخ انتشارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
کد مطلب : 3136
مدیرعامل بانک کارآفرین در گفت و گو با " صدای بانک" خبر داد :

آمادگی بانک‌ها برای فعالیت در بازار متشکل ارزی

۰
plusresetminus
تهرانفر گفت: حرکت و روند بازار متشکل ارزی، حرکتی  وزین است و کمک می‌کند تا به نیازهای نقدی جامعه در این بازار به خوبی پاسخ داده شود و من امیدوارم این بازار هرچه زودتر آغاز به کار کند.  
حمیدرضا تهرانفر
حمیدرضا تهرانفر
 به گزارش "صدای بانک" ، بحث بازار متشکل ارزی چند وقتی است که مطرح شده که به گفته فعالان این بازار، بازار متشکل ارزی مکانی برای عرضه و تقاضای بی‌واسطه ارز است که بر معاملات آنی و نقدی اسکناس متمرکز خواهد شد.

این بازار که متشکل از کانون صرافان، کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی به عنوان بازیگران اصلی و بانک مرکزی به عنوان بازیگردان اصلی و ناظر غیر مستقیم بر این بازار است.

در بازار متشکل ارزی، ارزها به‌ صورت نقد معامله می‌شوند و نرخ‌ها در این بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شده و دستوری نخواهد بود و می‌توان انتظار داشت معاملات انجام شده در بازار متشکل ارز بر همان سبک و سیاق معاملات جاری بازار باشد که بر اساس نرخ کشف‌شده در سنا و با اخذ کارمزد انجام می‌شود با این تفاوت که در بازار متشکل جدید، نرخ ارز نیز تحت نظارت بانک مرکزی کشف قیمت می‌شود.

با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، صرافی‌های خصوصی و بانکی هیچ فرقی با هم در خریدوفروش‌ها و قیمت‌ها نخواهند داشت؛ هر صرافی می‌تواند هر ارزی را که نیاز دارد با قیمت بازار خریداری کند.

فعالیت بازار متشکل ارزی به‌نحوی است که به‌محض خرید ارز از سوی صرافی‌ها، عملیات خرید در سامانه سنا ثبت می‌شود؛ بنابراین اداره نظارت بانک مرکزی بر روند خرید ارز از سوی صرافی‌ها نظارت دارد تا تخلفی صورت نگیرد. اگر صرافی از فرایند تعیین‌شده در بازار متشکل ارزی تخطی کند، اخراج خواهد شد؛ این روشی است برای نقره‌داغ کردن صرافی‌هایی که به مقررات بازار پایبند نیستند.

آنطور که اعلام شده، هم‌اکنون 120 صرافی بانکی و آزاد با واریز حق عضویت رسماً عضو بازار متشکل ارزی شده‌اند، بنابراین 40 درصد از مجموع صرافی‌های مجاز به عضویت بازار درآمده‌اند.

بازار متشکل ارزی که طبق اعلام بانک مرکزی قرار بود در آستانه عید قربان به‌صورت رسمی آغاز به کار کند به‌دلیل عدم تکمیل پرونده برخی از صراف‌های عضو و همچنین عدم آمادگی بانک‌های تعیین‌شده برای شرکت در عملیات بازار فعلا افتتاح نمی‌شود.

اثرات مثبت بازار متشکل ارزی در بازار ارز
در همین راستا، حمیدرضا تهرانفر، مدیرعامل بانک کارآفرین درباره عضویت این بانک در این بازار، گفت: همه بانک‌ها و صرافی‌ها عضو این بازارهستند و ضوابط و مقررات نیز آماده است و تنها منتظر اعلام بانک مرکزی برای شروع فعالیت در این بازار هستیم.

وی افزود: به طور حتم آغاز به کار این بازار، اثرات مثبتی در بازار ارز خواهد داشت و می‌توان گفت جای این بازار تاکنون در اقتصاد کشور ما خالی بود.

به گفته مدیرعامل بانک کارآفرین این بازار، محل تبادلات نقدی ارز است و همه بانک‌ها و صرافی‌ها می‌توانند در کانونی که تعیین شده نرخ واقعی ارز را تعیین کنند.

تهرانفر، افزود: نرخی در این بازار تعیین می شود که نوسان و شتاب زیادی ندارد و همه دست اندر کاران و بازیگران بازار ارز در این بازار دست دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: حرکت و روند بازار متشکل ارزی، حرکتی  وزین است و کمک می‌کند تا به نیازهای نقدی جامعه در این بازار به خوبی پاسخ داده شود و من امیدوارم این بازار هرچه زودتر آغاز به کار کند.

* نیلوفر احدیان
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین