تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
کد مطلب : 3246
بررسی ظرفیت‌های تولید دانش و محصول نانوتکنولوژی کشور در گفت وگو با عضو کمیته بین گروهی صندوق حمایت از پژوهشگران ریاست جمهوری:

مزیت بالای پیوستن نانو تکنولوژی به صنایع کشور ایران جزو ده کشور اول در زمینه دانش نانو است

۰
plusresetminus
کارشناس بیو و نانوتکنولوژی و عضو کمیته بین گروهی صندوق حمایت از پژوهشگران ریاست جمهوری معتقد است سرمایه‌گذاری در تولید دانش و محصول در بیو و نانوتکنولوژی برای ایران صرفه و توجیه اقتصادی بالایی دارد و می‌تواند به یکی از مزیت‌های نسبی در تولید صنعتی کشور بدل شود.
مزیت بالای پیوستن نانو تکنولوژی به صنایع کشور ایران جزو ده کشور اول در زمینه دانش نانو است
محمدرضا آقاصادقی، کارشناس بیو و نانوتکنولوژی در گفت وگو با خبرنگار صدای بانک اظهار کرد: نانو بحثی وسیع است و کاربردهای ویژه‌ای در پزشکی، صنایع شوینده، چیپ‌های مخابراتی و تمامی صنایع دارد، منوط به آنکه در تولید آن سرمایه‌گذاری شود.
طرح‌های تحقیقاتی در زمینه نانو باید وارد مراحل اجرایی شوند
آقاصادقی با اشاره به ستاد نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: طرح‌ها در زمینه نانو باید مشخص باشند و در سطح کلان پیگیری شوند .همچنین ارتباط بین صنعت و دانشگاه باید برقرار شود و  نباید اینگونه باشد که طرحی تصویب شود پولی به محقق داده شود، اما پس از آن به فراموشی سپرده شود و وارد مراحل اجرایی و تولید صنعتی نشود.
عضو کمیته بین گروهی صندوق حمایت از پژوهشگران ریاست جمهوری ادامه داد: پزشکی، دارو و صنعت ظرفیت زیادی برای فعالیت در حوزه نانو دارد. نانو یک فعالیت بین‌رشته‌ای است و برخی از داروها در پزشکی با پایه نانو تولید می‌شود تا دوز آن کاهش یابد و اثربخشی بیشتری داشته باشد.
آقاصادقی با بیان اینکه پیوستن نانو به صنعت برای کشور دارای مزیت بالا است،  گفت: شرط اصلی رشد نانو در کشور، حمایت از محققان و پیوند دادن آنها با صنعت است. وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت و درمان می‌توانند در زمینه پیوند دادن محققان و دانشگاهیان فعال در این رشته‌ها با صنعت نقش فعالانه‌تری داشته باشند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر کارخانه‌ها و کسانی که حلقه آخر صنعت هستند باید سفارش‌های لازم در زمینه نانو را به محققان و دانشگاهیان ارایه دهند و معضلات تولیدرا مطرح کنند تا محققان با استفاده از دانش نانو بتوانند به سرمایه‌گذار یا سفارش‌دهنده متصل شود.
ضرورت اتصال صنعت و دانشگاه در تولیدات نانو
کارشناس بیو و نانوتکنولوژی تصریح کرد: با اعلام نیاز صنعت محقق می‌داند در چه زمینه‌ای برای فعالیت نانو متمرکز شود تا بتواند دانشی تولید کند که خریدار آن در بخش صنعت وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به وضع موجود کشور و اعمال تحریم‌ها مشکلاتی در زمینه تامین مواد، تجهیزات و غیره وجود دارد اما محققان آماده هستند که مطابق با نیاز سرمایه‌گذار و سفارش‌دهنده دانشی را تولید کنند که در صنایع کشور و در بهبود تکنولوژی ‌های تولید کاربرد دارد.
آقاصادقی عنوان کرد:‌ سازمان‌های دولتی باید ضمن تامین مالی به افزایش بهره‌وری و تولید محصولات نانو کمک کنند. درسالهای اخیر نانو نقش مهمی در تولید محصولات شوینده ایفا کرده است و در پزشکی و دارو به ویژه داروهای مخصوص سرطان، نانو کمک بزرگی به بیماران و جامعه پزشکی داشته است.
وی با اشاره به مشکلاتی که برای چاپ مقاله‌های علمی در زمینه نانو به وجود آمده است، اظهار کرد:‌ حمایت سیاستگذاران در کنار سفارش صنعت می‌تواند کشور را به این سمت هدایت کند که تولیدات نانو به تدریج جایگزین تولیدات کنونی شود.
کارشناس بیو و نانوتکنولوژی تصریح کرد: ستادهای مختلف نانو در جریان مشکلاتی که محققان و تولیدکنندگان به واسطه تحریم ها با آن مواجه هستند قرار دارند اما برخی از مشکلات نیز قابل حل نیست .
وی با اشاره به مشکلات کمبود نقدینگی اظهار کرد:‌ ارتباط بین صنعت و دانشگاه در زمینه تولیدات دانش نانو باید قوی‌تر شود و در این بخش مشکلات تحریم وجود ندارد، بلکه کم‌کاری دستگاه‌ها وجود دارد که باید به تدریج مرتفع شود.
کارشناس بیو و نانوتکنولوژی عنوان کرد: ارتباط بین سیستم دانشگاه و صنعت باید برقرار شود و حلقه واسطه این ارتباط بخش‌های دولتی از جمله وزارتخانه‌های مرتبط و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند.
وی افزود: نانو از جمله رشته‌هایی است که مقالات خوبی در این زمینه منتشر شده است و محققان در حد بضاعت خود در حال تلاش برای دانش نانو در کشور هستند.
گام‌های بلند جهان در نانو تکنولوژی
آقاصادقی گفت:‌ جهان گام‌های بلندی در زمینه نانو برداشته است و بسیاری از امکاناتی که در اختیار ایران نیست در این کشورها وجود دارد. ایران هم با وجود شرایط تحریم‌ها اقدام‌های مناسبی داشته است و اگر مشکلات تامین اعتبار به خوبی حل شود، تولید دانش در این زمینه می‌تواند کاربرد بیشتری در زمینه محصولات نانو ایفا کند.
وی افزود: با وجود تمام مشکلات محققان کشور در زمینه نانو حضور فعالی در سمینارهای خارجی و بین‌المللی در زمینه نانو دارند اما اگر مشکلات حل شود، حضور و همکاری بیشتری ایجاد می‌شود. برخی از محققان خارجی در سمینارهای دوطرفه شرکت نمی‌کنند و از تبعات تحریم هراس دارند.
کارشناس بیو و نانوتکنولوژی با بیان اینکه ایران جزو ده کشور اول در زمینه تولید دانش نانو در جهان قرار دارد، گفت: با توجه به تقویت دانشگاه‌ها ،ارایه پروپوزال‌های دانشگاهی و تربیت نیروی انسانی چشم انداز مناسبی برای تربیت نیروی انسانی فعال در این زمینه وجود دارد.
وی با تاکید بر ضرورت حمایت از محققان دانش نانو اظهار کرد:‌ کشور با محدودیت‌های ارزی مواجه است و نقدینگی بیشتر بر تامین نیازهای اساسی مردم متمرکز شده است اما باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود تا با توجه به رشد سریع کشورها در تولید دانش و محصولات مبتنی بر نانو از این قافله عقب نمانیم.
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما