تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
کد مطلب : 10078

واکنش بازار طلا و ارز نسبت به خبر واکسن کرونا چه خواهد بود.

۰
plusresetminus
روز گذشته انتشار خبر امیدوارکننده ساخت و تولید واکسن کرونا، موج مثبتی را در بازارهای جهانی ایجاد کرد و قیمت انس جهانی طلا در کمتر از دو ساعت ۹۰ دلار سقوط کرد.
بازار ارز و طلا
بازار ارز و طلا
اما چگونگی واکنش بازار طلای داخلی و همچنین بازار ارز نسبت به این خبر، موضوعی است که گمانه‌های مختلفی را ایجاد کرده که با فعال شدن معاملات امروز بازار نتیجه آن مشخص خواهد شد.
در حالی که بازارهای جهانی در روزهای اخیر متناسب با اخبار و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در روندهای خود اصلاح ایجاد می‌کردند، اما شب گذشته، انتشار خبری در حوزه بهداشت و درمان، همه معادلات را به صورت جدی تحت تاثیر خود قرار داد. کوتاه زمانی پس از انتشار و اعلام خبر کشف و تولید واکسن کرونا توسط یک شرکت دارویی، از سوی برخی رسانه‌های معتبر جهانی، بازارهای سرمایه همگی واکنش نشان دادند و در بازار جهانی طلا هم قیمت انس طلا، بلافاصله حدود ۹۰ دلار کاهش یافت.
روند بازار طلا و سکه در سه هفته گذشته
این درحالی است که از ده روز پیش قیمت انس جهانی طلا همزمان با نزدیک شدن به روز برگزاری انتخابات آمریکا از محدود ۱۸۷۰ دلار روند افزایشی خود را آغاز کرده بود و با اعلام پیروزی جو بایدن در این انتخابات به یکباره شاهد افزایش قیمت بیش از ۵۰ دلاری بود و به قیمت ۱۹۵۰ دلار رسید. این روند افزایشی به نحوی بود که عموم کارشناسان پیش‌بینی‌ها گذر مجدد قیمت انس طلا از مرز ۲۰۰۰ دلار را داشتند. اما حالا با انتشار خبر ساخت واکسن کرونا، تمام تاثیرات ده روز گذشته در کمتر از دو ساعت از میان رفت و قیمت انس جهانی که دیروز (دوشنبه) به ۱۹۶۵ دلار هم رسیده بود، به قیمت ده روز پیش خود یعنی محدوده ۱۸۷۰ دلار بازگشت.
روند افزایش قیمت طلا در بازار داخلی ایران اما طی ده روز گذشته، نسبت به بازار جهانی معکوس عمل کرده بود که علت این رفتار متناقض به تحولات بازار ارز ایران باز می‌گردد. بازار ارز در ایران طی ماه‌های شهریور و مهر با موج ناشی از افزایش انتظارات تورمی همراه شد که این مسئله قیمت هر دلار آمریکا را تا ۳۲ هزار تومان نیز افزایش داد. بنابراین قیمت در بازار طلا و سکه نیز که به طور مستقیم تحت تاثیر قیمت بازار ارز قرار دارد، پیرو این انتظارات تورمی، با افزایش شدید همراه بود.
البته در این بازه زمانی روند هجوم تقاضا به این بازار به نحوی بود که در بخش سکه، قیمت‌ها حتی از بازار ارز هم پیشی گرفته بودند و شاهد تشکیل حباب‌هایی بزرگی در این بخش بودیم. تا جایی که در میانه مهرماه سکه تمام بهار آزادی در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد ۳۲ هزار تومان بود، مطابق با دلار ۳۶ هزارتومانی قیمت‌گذاری می‌شد و نیم سکه مطابق با دلار ۳۹ هزار تومانی و  ربع سکه که گوی سبقت را از همگان ربوده بود معادل با قیمت دلار ۵۲ هزار تومانی در بازار معامله می‌شد.
اما این روند افزایشی از اواخر مهرماه با اقدامات جدید بانک مرکزی در بازار ارز، متوقف شد. در همان ایام عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در مصاحبه‌ای تاکید کرد فشار حداکثری برای دمیدن بر انتظارات تورمی جامعه در روزهای پایانی خود است و به عموم مردم هشدار داد که ریسک بازار ارز بسیار بالاست. پس از این تحولات، بازار ارز و پیرو آن بازار سکه و طلا، روند کاهشی به خود گرفت. البته این روند با رسیدن به موعد برگزاری انتخابات آمریکا و مشخص شدن نتیجه آن با شوک روانی آن هم مواجه شد و در حالی که دلار بازار آزاد در هفته گذشته در محدوده ۳۰ هزار تومانی معامله می‌شد، در هفته جاری قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در کانال ۲۳ و ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رود و در بازار آزاد هم از کانال ۲۲ هزار تومان تا ۲۷ هزار تومان در نوسان قیمتی قرار گرفته است.
بنابراین بازار طلا و سکه هم با آغاز آبان‌ماه، روند کاهشی خود را حفظ کرد و در روز ابتدایی هفته جاری قیمت سکه تمام بهار آزادی در کف قیمتی دو ماه اخیر قرار گرفت و ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد. در این روز هر گرم طلای خام ۱۸ عیار نیز حدود یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان به فروش رسید. البته در روزهای یکشنبه و دوشنبه قیمت‌ها روندی صعودی به خود گرفته بودند، اما از بعدازظهر دیروز با اعلام خبر تولید واکسن کرونا، معادلات بازار به کل متحول شده است.
واکسن کرونا؛ تحول واقعی در روندهای بازار
پیش‌بینی می‌شود همانطور که در بازارهای جهانی پس از انتشار این خبر و تایید سازمان جهانی بهداشت مبنی بر بسیار مثبت ارزیابی شدن تاثیر این واکسن، تمامی عامل‌های دیگر موثر بر بازار در حاشیه قرار گرفته‌اند، بازارهای داخلی نیز از این روند متاثر شوند. روز گذشته خبر تولید این واکسن در ساعاتی اعلام شد که بازارهای داخلی در حال تعطیلی  بودند، بنابراین تاثیر جدی بر قیمت معاملات روز گذشته مشاهده نشد، اما امروز  باید منتظر ماند و دید این خبر خوشحال کننده، چه تحولی ایجاد خواهد کرد؟
به اعتقاد کارشناسان پولی و بانکی از آنجا که قیمت انس جهانی طلا از شب گذشته با شیب زیادی در حال کاهش است، انتظار می‌رود امروز در بازار طلا و سکه ایران هم شاهد کاهش قابل توجه قیمت‌ها باشیم. امری که تحقق کامل آن وابسته به واکنش بازار ارز است. این بازار دیشب در معاملات شبانه کانال‌های مجازی خود، در مقابل اعلام این خبر مقاومت نشان داد و هرچند روند رو به افزایش آن متوقف شد؛  اما واکنشی که متناسب با واکنش بازارهای جهانی نسبت به این خبر باشد، در این معاملات فردایی وجود نداشت.
به گفته کارشناسان این بازار، چنین واکنش چندان عجیب نیست و دلالان و سفته‌بازان بازار ارز، در روزهای اخیر نیز که در بازار ارز تحت تاثیر اقدامات مدیریتی بازارساز و تحولات بین‌المللی، انتظار کاهشی قیمت‌ها قوی بود نیز با ساخت و انتشار شایعات متعددی مانند تعیین نرخ کف دلار از سوی بانک مرکزی یا کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، سعی در برهم خوردن روند کاهشی قیمت‌ها داشتند، بنابراین دور از انتظار نیست تا با تمام توان در مقابل پیامدهای مثبت ساخت واکسن کرونا نیز مقاومت کنند.
به هر ترتیب باید منتظر ماند و دید امروز با آغاز معاملات در بخش حقیقی بازار طلا و همچنین ارز، آیا همچنان دلالان این بازارها می توانند، در مقابل واکنش مثبت بازارهای جهانی درباره خبر مهم تولید واکسن کرونا، مقاومت کنند یا این که بازارهای داخلی ایران نیز همپای بازارهای جهانی واکنش مثبت نسبت به این خبر امیدوارکننده نشان خواهند داد؟
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما