تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد مطلب : 10196
نگاهی به دستاوردهایی ایمیدرو در دو سال اخیر

تحقق جهش تولید و رشد صادرات در ایمیدرو علیرغم تحریم ها

۰
plusresetminus
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به منظور رفع نیاز کشور به محصولات و فرآورده های معدنی با تاکید بر بهینه سازی نظام اقتصادی کشور در بخش معادن و صنایع وابسته و همچنین اعمال نظارت بر استفاده از ذخایر معدنی و بهره‌برداری صحیح و موثر از آنها به موجب ماده 6 قانون تاسیس وزارت صنایع و معادن مصوب 1379/10/6 مجلس شورای اسلامی و تبصره ذیل ماده مذکور به منظور بررسی، تهیه و اجرای طرحهای احداث، توسعه، تجهیز و نوسازی صنایع تولیدی متالوژی، استخراج و فرآوری مواد معدنی و اجرای کارهای اکتشافی تشکیل شده است.
تحقق جهش تولید و رشد صادرات در ایمیدرو علیرغم تحریم ها
به گزارش صدای بانک؛  ایمیدرو متولی راهبری توسعه، توانمندسازی و رقابت پذیری بخش معدن و صنایع معدنی و تبدیل منابع و محصولات این بخش به ثروت پایدار کشور است. که در چشم انداز 1404 خود به دنبال رهبری و پیشتازی در تحول و توسعه پایدار بخش معدن و صنایع معدنی و رقابت پذیر در زنجیره های ارزش جهانی است.
در این گزارش، مهم ترین دستاوردهای ایمیدرو در سال 1398 (سال رونق تولید) و سال 1399 (سال جهش تولید) مورد بررسی قرار گرفته است.
افتتاح 4.2 میلیارد دلار طرح (3.2 در سال 98 و 1 میلیارد دلار در سال 99) که اهم آنها انتقال آب خلیج فارس به گل گهر، آلومینیوم جنوب، آلومینیوم جاجرم، کنسانتره و گندله سنگان، کارخانجات اسید مس و بسیاری از پروژه های زیربنایی و معدنی و صنعتی قابل ذکر است.
از دیگر اقدامات، پیگیری جهت تکمیل طرحهای توسعه به گونه ای که در سال جاری ۱ میلیارد دلار طرح دیگر نیز افتتاح خواهد شد که اهم آن فاز اول الکترود گرافیتی، احیای قائنات و بندر پارسیان می باشد.
پس از تحریم فلزات، مدل تجاری - تولیدی در ایمیدرو طراحی گردید و بر اساس آن مبادله 2.55 میلیارد دلار ارز با هدف تامین مواد اولیه و مصرفی مورد نیاز تولید و یا تکمیل طرحهای توسعه انجام شد. اهم آنها شامل 27 کشتی 30 هزار تنی پودرآلومینا، 26 هزار تن الکترود، 450 میلیون دلار قطعات خودروسازی، 1000 تن سیانور، 65 میلیون دلار قطعات لوازم خانگی، 2.2 میلیون دلار مورد نیاز تایر می باشد.
در خصوص افزایش سرمایه، سرمایه صندوق از 140 میلیارد تومان به 350 میلیارد تومان در سال 98 رسیده و در سال جاری نیز این رقم به 500 میلیارد تومان در سال جاری، افزایش یافته است.
ایجاد کنسرسیومهای بزرگ با مشارکت بخش خصوصی شامل شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا، هلدینگ سرمایه گذاری در منطقه ویژه خلیج فارس با هدف توسعه فولاد تا سقف 10 میلیون تن، کنسرسیوم سرمایه گذاری با هدف توسعه فولاد تا سقف 10 میلیون تن در چابهار، از دیگر دستاوردهای ایمیدرو بوده است.
جذب مشارکت بخش خصوصی در توسعه معادن و صنایع معدنی که مهم ترین آنها طرحهای پترولیوم کک و تیتانیوم کهنوج، معادن آنومالی شمالی و میشدوان و پتاس خورو بیابانک و شورابه های ترود می باشد.
همچنین، بیش از 1700 میلیارد تومان منابع جهت تکمیل طرحهای توسعه از بخش خصوصی در سال 98 جذب شده است.
در زمینه رشد تولید در کلیه زنجیره فلزات اساسی در سال 98 و 8 ماهه 99 به گونه ای که رشد تولید 8 ماهه سال جاری شرکتهای بزرگ شامل شمش آلومینیوم با رشد 67 درصدی، شمش فولاد رشد 8 درصدی، کاتد مس رشد 5 درصدی و شمش طلا رشد 17 درصدی داشته اند.
همچنین 311 معدن از سال 98 تاکنون احیا و فعال سازی شده است.
بودجه منابع داخلی سالهای 97 و 98 طرح اجرای زیربنایی راه و برق برای معادن بخش خصوصی 10 برابر نسبت به سال 97 افزایش داشته است.
در خصوص توسعه فعالیتهای زیربنایی؛ عملیات اجرایی جاده ناحیه سنگان، با ارزش800 میلیارد تومان در قالب قرارداد مشارکت بخش خصوصی شروع شده و شرکت مشترک با بخش خصوصی با هدف تصفیه پساب بندرعباس به منظور استفاده صنایع مستقر در منطقه ویژه خلیج فارس، تشکیل شده است.
رویکرد جدید ایمیدرو توسعه صنعت سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی کشور بوده، به گونه ای که احداث 4 بازارچه در استانهای اصفهان، قم، کرمان و خراسان رضوی پیگیری و در اصفهان عملیاتی گردید و سندملی توسعه صنعت سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی کشور و برنامه جامع عملیاتی این صنعت از سال جاری تا سال ۱۴۱۰ تدوین و مورد تایید ریاست جمهوری قرار گرفته است.
از سال 98 تاکنون 400 هزار کیلومتر مربع از پهنه های کشور اکتشاف شده اند و 66 هزار کیلومتر مربع آن به بخش خصوصی واگذار شده است. نتیجه تمرکز بر توسعه اکتشاف افرایش ۵۰۰ میلیون تنی ذخایر سنگ آهن در ناحیه گل گهر و افزایش ۲ برابری ذخایر طلای زرشوران می باشد.
همچنین، تعداد 759 محدوده امید بخش ناشی از فعالیتهای اکتشافی شناسایی شده،26 پروژه پژوهشی کاربردی و تقاضا محور تصویب و عقد قرارداد شده،  توسعه همکاری با 11 دانشگاه برتر کشور انجام شده، 544 دوره آموزشی مورد نیاز بخش خصوصی که 4 دوره تخصصی 6 ماهه تربیت تکنسین نیز برگزار شده است.
در طراحی نظام کنترل مدیریتی بر شرکتهای بزرگ با هدف اولویت بندی در سرمایه گذاری و جهت دهی مشخص استراتژیهای آنها و حمایت از افزایش سرمایه شرکتهای بزرگ در سال جاری با هدف حفظ سرمایه و تکمیل طرحهای توسعه به میزان 39033 میلیارد تومان، اجرایی شده است.
بازارگردانی و حمایت از بورس از دیگر اقدامات مهم انجام شده طی دو سال اخیر ایمیدرو به شمار می رود.
در راستای حمایت از تولید ماشین آلات معدنی توسط هپکو، تعدادی از شرکتهای بزرگ معدنی و صنایع معدنی اقدام به عقد قرارداد با آن شرکت نموده اند.
همچنین 27 تفاهم نامه متعدد با سایر ارگانها و بخش خصوصی با هدف توسعه همکاریهای مرتبط مبادله شده و
5072 میلیارد تومان از دیون و تعهدات ایمیدرو به دولت در سال 98 پرداخت شده است که در نوع خود بی سابقه می باشد.
در خصوص فناوری، اولین مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی (ایمینو) با هدف حمایت از استارتاپهای معدنی افتتاح شده و سیستم مدیریت کیفیت ISO9001 ویرایش 2015 و اخذ گوهینامه از شرکت SGS استقرار یافته است.
همچنین برنامه های نقشه راه بخش معدن و صنایع معدنی که تا پایان آبانماه سال جاری 74 درصد(معادل برنامه)  اهداف تعیین شده محقق گردیده است، تدوین و عملیاتی شده و نظام مدیریت پروژه و عقد قرارداد با انجمن مدیریت پروژه ایران طراحی شده است.
رسمی نمودن همکاران ایثارگر و فرزندان شهدا و ایثارگر در ایمیدرو از دیگر اقدامات شایان ذکر برابر قانون بوده است.
در پایان باید خاطرنشان کرد که ایمیدرو با استفاده از طراحی مدل خاص بازرگانی - تولیدی توانست در سال ۹۸ با وجود تحریم های فلزات اساسی از ابتدا توسط آمریکا، رونق و جهش تولید و در نتیجه رشد صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی را محقق نماید به گونه ای که صادرات بیش از ۱ میلیارد دلار مس و در کل ۸.۵ میلیارد دلار زنجیره بخش معدن و صنایع معدتی محقق گردید.
همچنین، در راستای کمک به توسعه متوازن زنجیره فلزات اساسی و بهبود سیاستگذاری صنعتی در این حوزه ها، به روزرسانی و عملیاتی نمودن طرح جامع فولاد و سرب و روی پیگیری گردید و تدوین طرحهای جامع طلا، مس و آلومینیوم نیز آغاز شد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین