تاریخ انتشارجمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
کد مطلب : 10200

کنفرانس بین المللی تجارت، سرمایه گذاری و همکاری‌های اقتصادی ایران و چین برگزار شد

۰
plusresetminus
«کنفرانس بین المللی تجارت، سرمایه گذاری و همکاری‌های اقتصادی ایران و چین » با هدف بررسی چالش ها و ارائه آخرین راهکارها با حضور بیش از ۱۰۰ فعال اقتصادی و مسئولان مرتبط بخشهای دولتی و تشکلهای بخش خصوصی در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۹۹ توسط موسسه بین المللی پژوهش های صنعتی ایران برگزار شد .
کنفرانس بین المللی تجارت، سرمایه گذاری و همکاری‌های اقتصادی ایران و چین برگزار شد
به گزارش صدای بانک در این کنفرانس چهار ساعته مسئولان دولتی و فعالان شرکتها و تشکلهای بخش خصوصی نیز به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در زمینه توسعه مبادلات تجاری بین دو کشور پرداختند. 
سینا سنجری، دبیر کنفرانس خواستار هم فکری و تعامل بیشتر تمام نهاد ها و تشکلهای سیاستگذار و فعال در حوزه صادرات کشور جهت بهره وری حداکثری در توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور با اتکا به تعاملات مستحکم سیاسی جمهوری اسلامی ایران با جمهوری خلق چین شد. ‌
همچنین جمشید نفر، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این کنفرانس تاکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشورمان نداشتن اطلاعات کافی از ظرفیت های داخلی است، برگزاری این کنفرانس‌ها کمک می‌کند تا ظرفیت‌های داخلی را شناسایی و جهت توسعه فعالیت‌های کشور استفاده کنیم.
به گفته وی ، ایران یکی از جوان‌ترین کشورهای دنیاست اما نتوانسته‌ایم به درستی از این ظرفیت مثبت نهایت استفاده را ببریم، با توجه به تحریم‌های اقتصادی کشور می‌توان از این نیروی جوان جهت پیشبرد اهداف اقتصادی کلان بهره‌مند شد.
نفر ادامه داد: ظرفیت‌های متعددی در زمینه صادرات وجود دارد که می‌توان از آن‌ها نهایت استفاده را برد، اما متاسفانه در این زمینه از بخش نامه‌های غیر کارشناسی لطمات زیادی دیده‌ایم. ضمن آنکه مفهوم و برداشت درست و دقیقی از صادارت نداریم. برای رفع این مشکل کمیسیون اقتصادی اتاق بازرگانی ایران تبین نقش و اهمیت صادارت در اقتصاد کشور را در دستور کار دارد.
به اعتقاد دبیر کنفدراسیون صادرات ایران، سرمایه اصلی کشور معادن و مخازن نفت نیست، بلکه سرمایه اصلی  جوانانی هستند که نتوانسته‌ایم به درستی از ظرفیت ، توان و تخصص آن‌ها استفاده کنیم.
 
ضرورت ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی
 
آرمان خالقی، عضو هیئت‌ مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز با حضور در «کنفرانس بین المللی تجارت، سرمایه گذاری و همکاری‌های اقتصادی ایران و چین» اعلام کرد : چین نخستین کشور و دومین مقصد صادراتی کشورمان به شمار می‌رود.
او با ارائه آمار ۸ ماهه نخست امسال افزود: بر اساس این آمار در حوزه الکترونیک حدود ۲۹۵ دلار صادرات داشتیم و دو هزار و ۶۵۳ قلم کالا وارد کرده‌ایم، این تفاوت یعنی خام فروشی داشته‌ایم و باید تفاوت قیمت را بررسی کرد تا استنتاج شود چه محصولی با ارزش افزوده و کیفیت بالا می‌توان تولید و صادر کرد.
خالقی با بیان اینکه برای صادرات به چین باید بازار آن را کامل و با دقت بشناسیم ادامه داد: برای این کار باید روش‌هایی مانند کنسرسیوم‌های صادراتی در برنامه داشته باشیم تا قدرت صادراتی کشور را افزایش دهیم اما اکنون صرفا می‌توانیم قسمت کوچکی از محصولات مورد نیاز بارار چین را تأمین کنیم.
 به گفته عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، بهتر است بخش خصوصی پای کار بیاید و دولت بیشتر  به‌عنوان ناظر، هماهنگ کننده و بر طرف کننده مشکلات عمل نماید. 
 
شریک استراتژیک چین باشیم
 
معاون دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در « کنفرانس بین المللی تجارت، سرمایه گذاری و همکاری‌های اقتصادی ایران و چین » با اشاره به اینکه کشور چین با اتخاذ ویژه سیاستگذاریها و برنامه ریزیهای کوتاه مدت و بلند مدت کلان در حوزه تجارت جهانی و اولویت بخشی و پایبندی به آنها توانسته به یک ابر قدرت اقتصادی در حوزه بین المللی تبدیل شود گفت: این کشور در آینده ای نزدیک با توجه به برنامه ریزی‌های موفق اقتصادی قطعا جایگزین آمریکا خواهد شد و این امر دور از ذهن نیست.
به گفته مسعود حافظی، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از بخش‌های توانمند دولت وظیفه حمایت از شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان را دارد و امیدواریم در آینده به جای وارد کننده از چین، شریک استراتژیک آن کشور باشیم و اگر این ایده محقق شود به خصوص در حوزه توسعه فناوری به عنوان یک هاب در مسائل اقتصادی در خاورمیانه و شمال آفریقا مطرح خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: معاونت علمی فناوری توانایی ایجاد و حمایت از اتاق فکرهای تخصصی را دارد تا تیم‌هایی را برای ورود به مباحث اقتصادی با چین تشکیل دهد، ضمن آنکه آمادگی داریم تا با کمک بخش‌های توانمند خصوصی مسیر همکاریهای اقتصادی و تجاری با چین را توسعه دهیم و حمایت کنیم.
معاون دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به برخی آمار شرکت‌های دانش بنیان افزود: حدود پنج هزار و ۴۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعالند که یک سوم آن‌ها شرکت‌های نسبتاً بزرگ با وضعیت مطلوب هستند که خدمات قابل توجهی در حوزه‌های کشاورزی،‌ تکنولوژی، صنایع و ماشین آلات پیشرفته، خدمات فنی و مهندسی و فناوری اطلاعات و غیره را ارائه می‌کنند. در کنار این تعداد شرکت دانش بنیان نیز یک هزار و ۴۰ شرکت خلاق وجود دارد که فناوری پیچیده ای ندارند اما محصول آن‌ها نوآورانه و بدیع است.
دیپلمات اقتصادی؛ انتفاع شخصی ندارد
جواد فکری، رئیس اداره برنامه ریزی و سیاست‌های اقتصادی وزارت امورخارجه نیز در این کنفرانس گفت: شرکت‌های صادر کننده این نکته را مورد توجه داشته باشند که چین یک اقتصاد متمرکز و مدیریت شده دارد و توصیه می‌کنم بازرگانان ایرانی از ابتدای شروع به کارشان با طرف چینی با سفارت کشورمان در ارتباط  تنگاتنگ باشند.
به گفته او، در گذشته اتاق‌های بازرگانی رایزن اقتصادی معرفی می‌کردند اما یک سری محدودیت‌ها وجود دارد، مهم‌ترین آن موازی کاری و جند صدایی در تشکلهای بخش خصوصی است و در صورت تصمیم وزارت صمت به انتخاب وابستگان تجاری از تشکلهای بخش خصوصی و بمنظور برطرف کردن این معضل با اخذ سیاست اتحاد درون تشکیلاتی، باید صرفا یک نفر به عنوان نماینده کل تشکلهای بخش خصوصی به چین اعزام شود. این شخص به عنوان دیپلمات اقتصادی در کشور دیگری خدمت می‌کند نباید فعالیت انتفاع شخصی داشته باشد.
گفتنی است در پایان این کنفرانس بین المللی، فعالان بخش خصوصی به بحث و تبادل نظر در زمینه گسترش همکاری میان ایران و چین پرداختند.
 
آخرین عناوین