تاریخ انتشارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
کد مطلب : 10271

کارآفرینی برای بانوان در اوج تنگناهای اقتصادی

۰
plusresetminus
بنگاه ها و کارگاه های کوچک تولیدی، به رغم جفایی که بر آن ها می شود تلاش می کنند چرخ خلق ارزش افزوده را همچنان در گردش نگه دارند،حتی اگر سود کمی از این راه نصیبشان شود.
به گزارش صدای بانک بنگاه ها و کارگاه های کوچک تولیدی، به رغم جفایی که بر آن ها می شود تلاش می کنند چرخ خلق  ارزش افزوده را همچنان در گردش نگه دارند،حتی اگر سود کمی از این راه نصیبشان شود.نوسانات نرخ ارز و یک بام و دوهوای نهادهای حاکمیتی در خصوص سیاست های حمایتی از تولیدکنندگان بخش خصوصی شرایط را به گونه ای رقم زده است که بسیاری از فعالان صنعتی و تولیدی، عطای کار را به لقایش ببخشند و سرمایه خود را در ساختارهای سوداگرانه ای مانند طلا و ارز و مسکن و خرید و فروش کالابه کار گیرند.
در چنین وضعیتی لاله قاسمعلی مدیرعامل شرکت زیما پاک آریا با فراهم کردن شرایط اشتغال برای بانوان در نزدیکی شهر تهران،تولید محصولات بهداشتی با استانداردهای معتبر را سر لوحه کار خود قرار داد.
او در یک نشست خبری به اهالی رسانه گفت: در بدو امر، کارگاه تولیدی خود را در سال ۹۷ راه اندازی و با تولید دستمال رولی آشپزخانه  فعالیتمان را شروع و سپس در ادامه، تولیدات دیگر مجموعه خود را برون سپاری کردیم.
بنا به این گزارش وی ضمن اشاره به این که مصرفی بودن محصولاتی از این دست گردش کار برای تولید کنندگان را سهل می کند اظهار کرد:شیوع ویروس کرونا در کشور این فرایند را دچار چالش کرد و بازار را به شکل قابل توجهی متاثر ساخت.

قاسمعلی افزود:در مجموعه تولیدی زیما پاک آریا،۲۲ محصول  با کاربردهای مختلف تولید می شود که برخی از این محصولات مانند سفره ها و دستکش های پلاستیکی که  با مواد پلی اتیلن آماده می گردد توسط شرکت های دیگر راهی بازار می شود.
مدیرعامل این مجموعه صنعتی افزود:در سال آغازین، با سرمایه ای نزدیک به ۷۵۰ میلیون تومان کار تولید را شروع کردیم و از آنجا که تولید محصولات مبتنی بر مواد پلی اتیلن نیاز به توان مالی بسیار بالاتر داشت، برندهای مجموعه تحت مدیریت خود را به شرکت های تولیدی دیگر سپردیم و با نام تجاری خود، محصولاتمان را بدون واسطه به دست مصرف کننده رساندیم که این شیوه همچنان ادامه دارد.
وی تصریح کرد: به رغم رقابت های گاه نابرابری که در بازار وجود دارد و با اینکه برخی با داشتن امکانات وروابط با نهادهای متولی صنعتی و تولیدی کشور، فضا برای تولید کنندگان کوچکتر را تنگ تر کرده اند، هرگز نا امید نشده و تولید محصولات کیفی را ادامه دادیم و با گذشت زمان این تولیدات را به لحاظ حجمی و کیفی ارتقا بخشیدیم.
قاسمعلی ادامه داد:در بازار مصرف ، حفظ اِلمان هایی مانند دوام و کیفیت موضوع بسیار مهمی است که این مجموعه تلاش کرده چنین ویژگی هایی را حفظ کند و با ارائه کالاهایی با استانداردهای معتبر،ظرفیت تولید روزانه را به ۲ هزار رول دستمال آشپزخانه برساند.
این فعال صنعتی با بیان این که شیوع ویروس کرونا و همچنین نوسانات قیمتی مواد اولیه، فروش محصولات بهداشتی  را به نصف رسانده است گفت:افزایش سرسام آورقیمت مواد اولیه و بی برنامگی در سیاست های حمایتی از بنگاه های کوچک صنعتی  از سوی ارگان های ذیربط، عملا کار تولید را برای صنعتگران و تولید کنندگان بخش خصوصی مشکل کرده است و وقتی هم تولید کنندگان به این نهاد ها مراجعه می کنند، وجود موانع مختلف وپرشمارکسب و کار و پیچیدگی های بروکراتیک در سازمان های دولتی، توانی برای پیگیری باقی نمی گذارد و تولید کنندگان به ناچار با عزم و توان شخصی خود به ادامه کار می پردازند و از هیچ حمایتی نیز بهره مند نمی شوند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر این که در حوزه صادرات اقدامی از سوی مدیریت این واحد تولیدی به عمل آمده است یا خیر نیز گفت: تاکنون تلاش بر این بوده است که علاوه بر حفظ و گسترش بازارهای داخلی، محصولات تولیدی به بازارهای خارجی نیز صادر شود اما تاکنون در این بخش نتیجه چشمگیری نگرفته ایم و این بازار عموما در اختیار کسانی است که از نفوذ و رانت های خاص برخوردارند.
قاسمعلی همچنین اظهار کرد:در بخش ارتباط با مشتریان بزرگتر، تولید کنندگان خرد همواره در سایه قرار می گیرند چون ایجاد ارتباط تجاری با مراکز فروش بزرگ نیازمند روابط و مناسباتی خارج از حلقه طبیعی کسب و کار است و طبعا در چنین چرخه ای ردپای واسطه ها و دلالان و سوداگران قابل مشاهده است و این ساز وکار معیوب، فعالیت بنگاه های کوچکتر را دچار چالش های جدی می کند به طوری که برقراری تعامل تجاری با ارگان های بزرگ معطل مجوزهایی می ماند که ما هرگز به دریافت آنها موفق نمی شویم و وزارت صمت نیز در این زمینه عملکرد قابل قبولی ندارد.
وی با تاکید بر این که از نظر نهادهای مسئول،کارگاه باید بُعد مسافت با تهران و استقرار بی قید و شرط در شهرک های صنعتی و چندین و چند الزام دیگر را شامل شود،گفت: چنین الزاماتی تولید کنندگان کوچک را از عقد قرار داد با خریداران عمده و بزرگ محروم می کند و در عین حال امتیازاتی که دولت برای تولید کنندگان در نظر می گیرد شامل حال این فعالان کوچک تولیدی نمی شود.
این تولید کننده همچنین تصریح کرد: طویل بودن مسافت  تا محل کار برای بانوان همواره مشکل آفرین است و بنابراین برای صنایعی که آلایندگی ندارند، نباید شرط و شروطی ایجاد کرد که کار زنان را سخت تر و اشتغالزایی را دچار ضعف کند.
قاسمعلی اضافه کرد:اگر حمایت های ضمنی و اولیه، دستکم در برداشتن موانع کسب و کار وجود داشت، تولیدکنندگان کوچک رفته رفته رشد می کردند وبه اقتصاد کشور بیشتر یاری می رساندند اما هم اکنون با چنین موانعی و در چنین شرایطی نمی توانند کار خود را گسترش دهند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با فروکش کردن مشکلات جاری اقتصادی و همچنین محدود شدن شیوع ویروس کرونا فعالیت های تولیدی مجددا تسریع شود.
شایان ذکر است که ۶۰ درصد شاغلین این بنگاه تولیدی از بانوان هستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین