کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عدم بازگشت ارز ، صدرنشین پرونده های قاچاق

2 بهمن 1399 ساعت 12:47

در پرونده‌های متشکله حاصل از اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه، بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه به ترتیب مرتبط با عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات با بیش از دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، لوازم یدکی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان و سوخت‌ها و روغن‌های معدنی با ۸۴۵ میلیون تومان بوده است.



 بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه، در آذرماه سال جاری ۴۶ هزار و ۳۳۴ مورد بازرسی از بنگاه‌های اقتصادی و صنفی انجام و ۷۷۲ مورد تخلف شناسایی و برای آن‌ها پرونده تشکیل شده است.  
ارزش ریالی پرونده‌های تخلف مرتبط با کالاهای قاچاق مکشوفه، بالغ بر ۲۹۰۰ میلیارد تومان بوده که به طور میانگین ارزش هر پرونده حدود ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.  
همچنین در اذر ماه امسال استان تهران با ۷ هزار و ۴۰۴ مورد بازرسی و  ۱۱۲ مورد تشکیل پرونده و در نهایت استان کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار میلیارد ریال کالای قاچاق مکشوفه، بیشترین آمار را در بین ۳۱ استان کشور به خود اختصاص دادند.
در این میان بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه به ترتیب مرتبط با عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات با بیش از دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، لوازم یدکی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان، سوخت‌ها و روغن‌های معدنی با ۸۴۵ میلیون تومان، مواد خوراکی و محصولات صنایع غذایی با حدود ۳۲۸ میلیون تومان و کالای قاچاق موضوع تبصره (۴) الحاقی ماده (۱۸) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۵۱۴ میلیون تومان بوده است.
در این طرح تمرکز بازرسی‌ها بر روی کالاهای دارای اولویت مانند روغن‌ خوراکی، نهاده‌های دامی، مرغ زنده و گرم، سیمان، تایر سبک و سنگین، برنج،  لوازم یدکی، محصولات سلامت محور  و غیره است.
بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷، بحث تعهد ارزی صادرکنندگان را مطرح کرده و ساز و کاری برای بازگشت این ارزها به کشور ایجاد کرد، اما مهر ماه اعلام کرد که ۲۷ میلیارد دلار ارز به کشور بازنشگشته و ۷۰ صادرکننده کارتن خواب را به عنوان مقصر معرفی کرد، موضوعی که بعدا اطلاعات بیشتری از آن منتشر نشد و اعضای اتاق بازرگانی اعلام کردند که علارغم درخواست آن‌ها، بانک مرکزی اسامی یا مشخصات این افراد را به اتاق تحویل نداد.


کد مطلب: 10315

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/10315/عدم-بازگشت-ارز-صدرنشین-پرونده-های-قاچاق

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com