تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۱
کد مطلب : 10955

افزایش 376 درصدی سود چادرملو

۰
plusresetminus
شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو در سه ماهه اول سال 1400 رشدی خیره کننده را در زمینه درآمدهای عملیاتی، سود خالص و فروش سبد محصولات شرکت به نمایش گذاشت. قرارداد 2 میلیارد دلاری این شرکت، نمونه بارزی از توانگری مالی کچاد است.
افزایش 376 درصدی سود چادرملو
 به گزارش صدای بانک؛ سنگ آهن دانه‌بندی، کنستانتره، گندله، فولاد و آهن اسفنجی با اهیمت ترین اقلام موجود در سبد محصولات کچاد هستند.
کنستانتره چادرملو به صورت نرمه و با عیار 67.5  خوراک مستقیم واحدهای گندله‌سازی است.
چادرملو به صورت سیستماتیک در حال توسعه است و فرایند توسعه شرکت، به نظر توقف‌ناپذیر می‌رسد. طرح احداث کارخانه گندله‌سازی اردکان در سال 1387 به ثمر نشست و ظرفیت اسمی تولید گندله را از 3400000 تن به 4000000 تن افزایش یافت.
طرح توسعه 1 میلیون تنی فولاد چادرملو نیز در سال 1396 به بهره‌برداری رسید.
تولید آهن اسفنجی این شرکت نیز از عدد 1.5 میلیون تن عبور کرده است و 100 درصد ظرفیت اسمی را پوشش داده است.
به سبب وضعیت بنیادی بسیار مناسب و طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرا و همچنین شرایط مطلوب صنعت معدنی در این مجموعه، «کچاد» می‌تواند یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری کم ریسک و با درصد مطلوبیت بالا در بورس باشد.
شرکت برتر خاورمیانه
چادر ملو در سال 1399 به عنوان یکی از 2 شرکت برتر خاورمیانه در زمینه کنستانتره سنگ آهن، شناسایی شد. میزان تولید کنستانتره این شرکت در سال قبل 2 میلیون و 630000 تن بود.
راه‌اندازی کارخانه تولید فروآلیاژها با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال و سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون یورو، یکی دیگر از طرح‌های توسعه‌ای کچاد محسوب می‌شود.
موضوع احداث کارخانه‌های گندله، آهن اسفنجی و فولاد در منطقه آزاد چابهار نیز یکی دیگر از برنامه‌های در دست اجرا شرکت محسوب می‌شود.
تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های مذکور نیاز به منابع مالی جدید دارد که در گذشته امکان دریافت فاینانس خارجی (ژاپن) برای هزینه‌های احداث کارخانه گندله سازی و همچنین امکان استفاده از تسهیلات بانک ایران و اروپا فراهم بود اما، محدودیت‌های ناشی از اعمال تحریم‌ها، این موضوع را با مانع مـواجه کرده است.
افزایش سرمایه تا مبلغ 10 هزار میلیارد تومان
علیرغم آنکه بسیاری از مدیران صنف، به خاطر موضوع تحریم، پوشه طرح‌های توسعه‌ای را بایگانی کردند. «کچاد» پلن B خود را رونمایی کرد. این مجموعه برای تامین منابع مورد نیاز، ابزار افزایش سرمایه‌های آتی، تسهیلات و انتشار اوراق را مد نظر قرار داد.
انتظار می‌رود در آینده نه چندان دور مبلغ افزایش سرمایه شرکت از رقم فعلی به عدد 10 هزار میلیارد تومان برسد.
طرح‌های توسعه‌ای
به صورت کلی طرح‌های توسعه‌ای شرکت شامل این موارد هستند؛
  • طرح احداث فاز 2 نیروگاه خورشیدی
    طرح احداث کارخانه‌های گندله سازی جدید
    مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر
    مشارکت در بهره برداری از معادن سنگ آهن استرالیا و احداث کارخانه های تولید کنستانتره به میزان ۱۲ میلیون تن
    اجرای طرح احداث کارخانه فروآلیاژ مشتمل بر فرومنگنز پرکربن و فرو سیلیکو منگنز به ظرفیت سالیانه ۵۰۰۰۰ تن
    مشارکت در احداث کارخانه های گندله آهن و اسفنجی و فولاد و تاسیسات زیربنایی منطقه آزاد تجاری مکران
    مشارکت در شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس
رکورد تولید روزانه
حجم رشد فعلی شرکت علی‌رغم، وجود محدودیت‌های ناشی از آیین‌نامه‌های متعدد و حکمرانی بخشنامه‌محور حاصل شده است.
برای نمونه قیمت فروش محصولات سنگ آهن کچاد نه بر مبنای قیمت جهانی سنگ آهن که به صورت ضریبی از قیمت فروش شمش فولاد خوزستان تعیین می شود و بنا بر این افزایش قیمت جهانی سنگ آهن تاثیر چندانی بر سودآوری این شرکت ندارد.
اگر قیمت فروش محصول چادرملو بر مبنای قیمت جهانی بود، سود این شرکت بین 40 تا 80 درصد بیشتر از زمان حال بود. این روش قیمت گذاری، آنها را از این سود محروم کرده است.
کچاد در دهه اول مرداد ماه 1400 آمار تولید روزانه بیش از 50 هزار تن سنگ آهن مصرفی را در نمودارهای تولیدی خود ثبت کرده است که به نوبه خود یک رکورد محسوب می‌شود.
اهدای جایزه مرد سال فولاد به مدیریت شرکت، لوح و تندیس ویژه‌ای اجلاس سراسری مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاقی و دریافت تندیس برترین شرکت کشور در زمینه احداث نیروگاه های تجدید پذیر، تنها بخشی از جوایز کسب شده در سال 1399 توسط این مجموعه است، که نشان از سالی موفق دارد.
این شرکت عملاً در نقطه کانونی توسعه اقتصادی کویر مرکزی ایران قرار دارد.
در حال حاضر چادرملو مطالعات اکتشافی ۱۷ نقطه امید بخش معدنی را آغاز کرده است و در احداث مراکز صنعتی مختلف از جمله کارخانه آهن اسفنجی اردبیل مشارکت دارد.
افزایش 376 درصدی سود
درآمدهای عملیاتی شرکت معدنی صنعتی چادرملو از ۲۳,۷۱۲,۶۹۷ در دوره مالی منتهی به اسفند 1399 به مبلغ ۹۷,۵۶۲,۷۸۳ در دوره منتهی به تیر 1400 افزایش یافت.
افزایش 311 درصدی در درآمدهای عملیاتی این شرکت قابل توجه است.
سود ناخالص شرکت نیز در همین بازه زمانی از مبلغ بیش از 1300 میلیارد تومان به عدد 6 هزار و 556 میلیارد رسید. به عبارتی سود ناخالص شرکت رشد خیره‌کننده 389 درصد را تجربه کرده است.
سود خالص نیز 376 درصد رشد کرد. این حجم از رشد مالی بر اساس اسناد مالی عرضه شده، مستقیماً از بهبود فرایندهای تولید، افزایش بهره‌وری و اجرای روش‌های مدیریتی نوین و فناورانه منبعث شده است.
سرمایه شرکت نیز در زون زمانی 3 ماهه بعد از 1400 از مبلغ 4 هزار و 400 میلیارد تومان به عدد 5 هزار و 550 میلیارد تومان ارتقاء یافت.
یکی از اقلام تولیدی شرکت که در سبد فروش قرار دارد، کنستانتره آهن خشک است. کل فروش این محصول از ابتدای سال مالی 99 تا 31 اسفند 1399 مبلغی بالاتر از 1500 میلیارد تومان بوده است.
این در حالی است که فروش این محصول تنها در بازه زمانی 3 ماهه اول 1400 به عدد 7 هزار و 786 میلیارد تومان رسیده است. این به معنای رشد 500 درصدی تنها در 3 ماه است.
انتظار می‌رود این رقم تا انتهای سال به شکل بسیار چشمگیرتری افزایش یابد.
فروش گندله نیز در سال قبل 459 میلیارد تومان بود. این عدد تنها در عرض سه ماه فروش در ابتدای 1400  دو برابر افزایش یافت و به مبلغ 920 میلیارد تومان رسید.
بخشی از قدرت کچاد از سهامداران قدرتمند این مجموعه تولیدی و راهبردی نشات گرفته است. فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری سپه، مدیریت سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، از جمله سهامداران چادرملو محسوب می‌شوند.
فروش فولاد کچاد نیز در 12 ماه سال قبل 1257 میلیارد تومان بود. فروش این محصول در سه ماهه بهار 1400 به بیش از 2174 میلیارد تومان رسید.
فروش آهن اسفنجی هم در بازه زمانی فوق‌الذکر 192 میلیارد تومان بود و در بهار 1400 به عدد 435 میلیارد تومان رسید.
شرکت صنعتی معدنی چادرملو به عنوان یک ابرتولید کننده در کشور، علاوه بر خودکفایی در تامین برق واحدهای تولیدی و صنعتی، برق مازاد خود را نیز به فروش می‌رساند.
این مجموعه در سال 1399 حدود 30 میلیارد تومان برق به شبکه سراسری انتقال برق فروخت. این عدد در 3 ماه بهار 1400 به بیش از 71 میلیارد تومان افزایش یافت.
دیگر محصولات این شرکت نیز مانند آپاتيت، کنسانتره مصرف شده در توليد گندله و نرمه گندله (Pellet Fine)، از همین الگوریتم پیروی کردند و موفقیت قابل توجهی در عرصه فروش در سال 1400 رقم زدند.
جهش 9 هزار میلیارد تومانی در فروش
آنچه قابل تامل و به نوعی کم‌نظیر است، جمع فروش شرکت است، در حالی که فروش این مجموعه در سال قبل مقداری بیش از 3470 میلیارد بود، چادرملو توانست با پیاده‌سازی حیرت انگیز متدهای مدیریتی جدید خود، رقم فروش را در بهار 1400 به بالای 12 هزار و 950 میلیارد تومان رساند.
کمتر مجموعه صنعتی مادر در کشور، چنین جهشی را تنها در عرض 3 ماه تجربه کرده است.
فروش این شرکت فارغ از برخی موارد بزرگ تجمیع شده است. برای نمونه مقدار ۵۷۲۱۶ تن شمش متعلق به کچاد در بندر آماده حمل می باشد که بعد از اتمام فرآیند فروش صورتحساب در مرداد ماه ۱۴۰۰ به ثبت می‌رسد.
مسئولیت های اجتماعی
شاید یکی از متمایزبخش‌ترین ویژگی‌های کچاد، مشارکت جدی این مجموعه در توسعه انسانی محیط پیرامونی و طرح‌های اجتماعی و اقتصادی مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی (CSR) باشد.
ساخت و تجهیز مرکز تخصصی پزشکی ( دی کلینیک ) شهرستان بهاباد در استان یزد، یک نمونه متاخر از اقدامات انجام گرفته توسط این ابرتولید کننده است.
مشارکت در ساخت دهها مدرسه در مناطق محروم و روستایی کشور و پرداخت مبالغ قابل توجه به مددجویان توانخواه کشور، یکی دیگر از برنامه‌های محوری این شرکت اعلام شده است.
این بنگاه اقتصادی با اعلام فراخوان‌های متعدد ایده‌پردازی و با تاسیس یک مرکز نوآوری، استعدادهای جوان سراسر کشور را فراخواند تا طرح ها و ایده های استارتاپی خود را عرضه کنند تا با سرمایه گذاری این شرکت، بتوانند علاوه بر رفع یکی از نیازهای کشور به یک کارآفرین موفق تبدیل شوند.
همچنین در همکاری با دانشگاه های استان یزد و دیگر مراکز معتبر دانشگاهی کشور، چادرملو تلاش کرد تا در نقش یک حامی و تامین کننده فاند ظاهر شود.
بسته‌های غذایی، کاشت درخت و خرید اکسیژن
در خرداد سال جاری مدیر عامل چادرملو از جانبازان بالای ۷۰ درصد یکی از شهرستان های اطراف مجتمع صنعتی، دیدار کرد و مبلغ ۱۰ میلیارد ریال تجهیزات پزشکی و توانبخشی به این گروه از جانبازان اهدا شد.این دیدارها به کرات انجام شده است.
عملیات اجرایی بهسازی جاده بهاباد به طول ۳۶ کیلومتر و ساخت ۲۴ دهنه پل آبرو در مسیر دهستان احمدآباد به بهاباد، از جمله طرح‌های عمرانی اخیر این نهاد بزرگ صنعتی هستند.
در راستای بهسازی بیشتر محیط زیست پیرامونی، نیز کچاد، برنامه غرس ۲۲۰ هزار اصله انواع نهال های سازگار با مناطق کویری را در حاشیه جاده عقدا تا اردکان را در دستور کار قرار داد.
حمایت از سالمندان جامعه و بازدید از مرکز 9 هزار نفری تحقیقات سالمندان توسط مدیرعامل شرکت، روی دیگر برنامه‌های CSR معدنی و صنعتی چادرملو است.
این شرکت حتی در زمینه مرمت آثار تاریخی نیز ورود کرد و مرمت، بازسازی و احیای مجموعه تاریخی پردیسان در بافت قدیم اردکان، را عهده‌دار شد.
تهیه تندیس زیبای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و حمایت مالی از هنرمندان محلی، بخش دیگری از اقدامات اجتماعی چادر ملو را در بر می‌گیرد.
این شرکت در اجرای سنت هر ساله خود، امسال نیز در شب یلدا، صدها بسته غذایی تهیه کرد و آن را میان  اهالی قصبات و شهرهای پیرامون تقسیم کرد.
در دوره کرونا نیز شرکت صنعتی، معدنی چادرملو، حضوری پررنگ در بخش حمایتی و لجستیکی داشته و از تهیه هزاران قلم جنس اعم از دستکش، ماسک و دیگر اقلام مصرفی فروگذار نکرد.
همچنین تامین رایگان 112 تن اکسیژن رایگان برای مراکز درمانی، دیگر اقدام انجام شده برای کمک به جامعه، جهت غالب شدن بر ویروس کووید 19 است.
چادرملو حتی تیم‌های پزشکی نیز به روستاها اعزام می‌کند و این برنامه را به صورت روتین و منظم اجرا می‌شود.
قرارداد 2 میلیارد دلاری
تجهیزات مدرن غبار گیری در واحدهای فولادی و گندله سازی و فضای سبز ۵۰۰ هکتاری و احداث نیروگاه خورشیدی مجتمع چادرملو، موراد دیگر جدول تعهدات محیط زیستی شرکت را تشکیل می‌دهد. تمامی این تعهدات به صورت داوطلبانه اجرایی شده است.
می‌توان گفت که کچاد 1400 بسیار بیش از چادرملوی 1399 قدرتمند است. شاید یکی از بارزترین نمادهای قدرت این مجموعه قرارداد، بسیار قابل توجه 2 میلیارد دلاری شرکت با وزارت صمت است.
کچاد این مبلغ را نه از محل تسهیلات بانکی، بلکه از محل ذخایر مالی خود تامین کرده است. کمتر مجموعه‌ای اقتصادی تولیدی در کشور وجود دارد که بتواند، چنین سطحی از توانگری مالی را به نمایش بگذارد.
 
منبع: آوای صنعت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین