کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چهره بزک کرده بانکداری خصوصی؛

چگونه تصمیم سلیقه ای مدیران بانک کارآفرین به اعتبار شرکت ها آسیب می زند

29 شهريور 1400 ساعت 9:12

چالش های شرکت ها، موسسات تولیدی، کارآفرینان و صنعت گران ایرانی با سیستم بانکی ناکارآمد، مفسده زا و سودجوی کشور، بسیار گسترده است و علی رغم انتشار صدها گزارش در این خصوص در رسانه ها، دولت قبل، هیچ تدبیر مشخصی برای مهار ربا خواری  به زعم برخی منتقدان، «وحشیانه» سیستم بانکی کشور، ارائه نکرد. 


به گزارش صدای بانک؛ در حال حاضر و در ابتدای شروع به کار دولت فعلی این امید کم سو وجود دارد که این دولت، در نبرد سهمگین بخش تولید و صنعت با بانک های رباخوار، طرف تولید را بگیرد و سودجویی افسار گسیخته بانک ها را لگام زند و مهار کند.  


بانکی به نام کارآفرینان و به کام ....

بانک کارآفرین، یکی از بانک های به اصطلاح خصوصی کشور است که نام کارآفرین بر خود نهاده است، با وجود ادعای تبلیغاتی این بانک در حمایت از نهاد تولید کشور و کارآفرینان، سیاست های اجرایی بانک، سود جویی و عملکرد واقعی این نهاد واقعیت تکان دهنده سیستم بانکداری را به شکل بسیار عریان و زننده ای به نمایش می گذارد. 
درد دل یکی از این شرکت های تولیدی و بازرگانی در مراجعه به این رسانه، تنها یک مثال از عملکرد سلیقه ای، بدون نظارت و در برخی موارد باج خواهانه بانک کارآفرین است. 
اخیراً یک مجموعه بسیار معتبر در این بانک حسابی ایجاد کرد که به میزان 50 میلیارد تومان شامل سپرده و تسهیلات شارژ شده بود. 
در فرایندی بسیار طبیعی، مدیرعامل شرکت صاحب سپرده تغییر کرد، در فرجه زمانی که مدیر جدید باید به سازمان ثبت مراجعه می کرد و کارهای اداری ثبت و انتشار روزنامه تغییر مدیر، انجام می شد، هیئت مدیره مصوبه ای به تصویب رساند تا زمان انجام این امور، مدیرعامل جدید بتواند چک های شرکت را امضا کند و مسائل یومیه و جاری شرکت، متوقف نماند. 
با وجود آنکه بانک کارآفرین در ابتدا چک های امضا شده توسط مدیر جدید بابت هزینه ها و گردش امور تولید و بازرگانی را از حسابی که صاحب آن خود شرکت بود، پاس می کرد، بعد از مدتی بدون اطلاع قبلی، به نوعی حساب را بلوکه کرد و حاضر به پذیرش چک های شرکت نشد!
این اقدام سلیقه ای و به دور از قانون بانک، خدشه ای بسیار جدی به اعتبار شرکت و مدیرعامل جدید وارد کرد و موجب باعث بروز شایعات عجیبی در بازار شد که چه شده است که بانک حاضر به وصول چکها نشده است؟
بانک ادعا کرد به این دلیل پاس نمودن چک ها را متوقف کرده تا کارهای مربوط به ثبت و تغییرات مدیر جدید صاحب حساب شرکت در اداره ثبت انجام شود.
این تصمیم غیرقانونی و اخلال در روند کار یک شرکت اما، به چنان دردسر و فاجعه ای انجامید که برای جبران خسارت ناشی از آن و ترمیم برند و اعتبار شرکت، به میلیاردها تومان صرف هزینه نیاز است. 
البته مدیران بانک غیر از شانه بالا انداختن، جواب دیگری برای این شرکت نداشته اند. 
البته این مورد، تنها یک مثال کوچک است و در نگاهی دقیق تر به درون بانک کارآفرین به عنوان یک نمونه از میان بانک های خصوصی، می‌توان دلیل اینگونه رفتار را بیشتر درک کرد. 

بانک کارآفرین از نمای نزدیک
بر اساس تصمیم مجمع این بانک، هر کدام از اعضای غیر موظف هیئت مدیره بانک کار آفرین برای حضور تنها در یک جلسه، 2 میلیون و 500 هزار تومان و برای جلسات کمیته ها نیز 1 میلیون و 500 هزار تومان دریافت می کنند. یعنی حضور در دو جلسه ای که احتمالاً جمعاً بیش از 3 ساعت طول نکشد، در طول روز 4 میلیون تومان دستمزد برای اعضای هیئت مدیره به همراه دارد. 
این اعضای هیئت مدیره غیر از حقوق و مزیای مختلف، مبلغ 950 میلیون تومان نیز پاداش دریافت کرده اند. 
پرسش این است که بانک کارآفرین در مقابل انحصار بانکی و رانت درآمدی ایجاد شده توسط بانک مرکزی کشور برای این بانک و دیگر بانک های هم ارض، چه خدمتی به مردم ارائه می کند؟ 
آیا اگر فردا این بانک وجود نداشته باشد، مردم اصلاً عدم وجودش را احساس خواهند کرد؟ از بین رفتن این بانک به ضرر مردم است یا به نفع مردم؟

سود بسیار بالای بانکداری 
بر اساس صورت های رسمی اعلامی توسط بانک کارآفرین، این نهاد از طریق سود دریافتی ناشی از ارائه تسهیلات به شرکت ها و افراد، تنها در سال 99 بیش از 3631 میلیارد تومان به جیب زده است. 
این عدد تنها در 3 ماهه اول سال 1400 رقمی بیش از 1399 میلیارد تومان است.
همچنین در سال قبل، بانک کار آفرین از مشتریان خود رقمی بالغ بر 236 میلیارد تومان تحت عنوان کارمزد دریافت کرده است. 
با وجود آنکه رقم تسهیلات اعطایی در این بانک در سال 99 عددی بیش از 26 هزار و 850 میلیارد تومان بوده است، بر خلاف ادعای مسئولین این بانک تنها، عدد نه چندان چشمگیر 39 میلیارد تومان به تسهیلات قرض الحسنه اختصاص یافته است. 
تفاوت این دو عدد به خوبی رویکرد سود محور و ربا خوار یک بانک به اصطلاح اسلامی را نشان می دهد، ظاهراً در این بانک سود همه چیز است و بر خلاف شعارهای ظاهری، کسب حداکثر سود و تخصیص حداقل منافع به هر مشتری، هدف غایی  بانک کار آفرین است. 
هر چند که گفتنی است در اثر ضعف عملکرد مدیریت شرکت و احتمالاً اعطای رانتی تسهیلات به برخی از نزدیکان و برگزیده ها، بانک کارآفرین در سال قبل با رقمی بیش از 443 میلیارد تومان مطالبات مشکوک الوصول رو به رو شد که در مقایسه با حجم سرمایه و مطالبات دیگر بانک ها، رقمی بسیار بزرگ و غیر عادی محسوب می شود. 
معلوم نیست، مجمع عمومی بانک، با چنین عملکردی بر چه اساسی، پاداش های چند صد میلیون تومانی برای اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل مصوب می کند.


کد مطلب: 11093

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/11093/چگونه-تصمیم-سلیقه-مدیران-بانک-کارآفرین-اعتبار-شرکت-آسیب-می-زند

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com