تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
کد مطلب : 1162

رقابت داغ بانک‌های اسلامی و متعارف در حاشیه خلیج فارس

۰
plusresetminus
بانک‌های اسلامی در سال ۲۰۱۸ برای نخستین بار در پنج سال اخیر رشدی پایین تر از شاخص بانک های عادی در این کشورها به ثبت رسانده‌اند که چند عامل در این موضوع تاثیرگذار بوده است.
رقابت داغ بانک‌های اسلامی و متعارف در حاشیه خلیج فارس
موسسه اس اند پی گلوبال اعلام کرد که بانک‌های اسلامی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال‌های اخیر شاهد کاهش رشد بوده‌اند.

وابستگی برخی از بانک ها به ترکیه پس از آن که این کشور در سال ۲۰۱۸ با نوسانات شدیدی مواجه شد شرایط را برای آنها بدتر کرد و ریسک های فعالیت آنها را تشدید کرد. اس اند پی در گزارش خود نوشت: با این وجود و علیرغم چالش‌های داخلی هر یک از این بانک‌های اسلامی در کشور خودشان، وضعیت کیفیت دارایی ها و شاخص‌های سودآوری شان  در موقعیت خوبی قرار دارد. پرونده های تامین اعتبارشان فعال است و در جذب سرمایه مشتریان همچنان نرخ بالایی را به ثبت می رسانند.

براساس این گزارش، بانک‌های اسلامی در سال ۲۰۱۸ برای نخستین بار در پنج سال اخیر رشدی پایین تر از شاخص بانک های عادی در این کشورها به ثبت رسانده‌اند که چند عامل در این موضوع تاثیرگذار بوده است.

اول اینکه برخی از بانک های اسلامی که مورد مطالعه قرار گرفته اند، تحت تاثیر نوسان ارزش پول ملی خود قرار گرفته اند (به طور خاص نوسانات ارزش لیر ترکیه) که باعث کاهش دارایی هایشان مبتنی بر دلار شده است.

دوم اینکه برخی بانک ها در امارات متحده عربی رشد خوبی را به ثبت رساندند، اما آنها تنها بخش کوچکی از جامعه مورد بررسی بوده اند. علاوه بر این، بانک های اسلامی در قطر شاهد رشد منفی در سال ۲۰۱۸ بودند که ناشی از کند شدن برخی فعالیت‌های اقتصادی در این کشور بوده است. براساس این گزارش، سال گذشته نشریه بنکر در گزارشی، ۱۰ بانک برتر اسلامی در جهان را با تأکید بر نوآوری در تولیدات و رشد در بازار مالی در سال ۲۰۱۷ معرفی کرده بود.

افزایش صنعت مالی اسلامی در سال‌های اخیر با روند آرامی همراه بوده است اما به طور کلی رشد این صنعت همچنان از رقبای متعارف آن جلوتر است. بانک‌های اسلامی نقش مهمی در تسهیل توسعه نقدینگی بازار ثانویه صکوک ایفا می‌کنند که با دسترسی بیشتر در سطح جهانی، بسیاری از بانک‌ها قادر به مبادله و انتشار صکوک در مناطق مختلف جغرافیایی خواهند بود. لذا این سازوکار می‌تواند به پیشرفت و بین‌المللی‌شدن این جنبه از تأمین مالی منطبق بر شریعت کمک قابل توجهی کند.

برترین بانک اسلامی سال ۲۰۱۷ در جهان، خانه مالی کویت (KFH) شناخته شده است. این بانک به عنوان اولین بانک خاورمیانه در چهار سال گذشته بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داده است. در آسیا و اقیانوسیه، مای بانک مالزی به عنوان پیشگام در ارائه خدمات مالی اسلامی معرفی شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما