کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

20 هزار میلیارد ریال اوراق نفتی به بورس می آید

13 اسفند 1397 ساعت 10:56

شرکت ملی نفت ایران ضمانت اصل اوراق را برعهده گرفته و صندوق‌های بازنشستگی پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت نیز به عنوان ضامن سود اوراق معرفی شده اند.



بزرگترین تامین مالی صنایع کشور در سال 97 از طریق بازار سرمایه با هدف توسعه میدان های نفت و گاز با انتشار 20 هزار میلیارد ریال «اوراق منفعت» در روزهای پایانی اسفند ماه انجام می شود.

 با توجه به مشکلات شبکه بانکی و ناتوانی آنها در تامین مالی پروژه های کلان اقتصادی و همچنین بروز تحریم های ظالمانه آمریکا و ایجاد محدودیت در جذب سرمایه گذاری خارجی، در ماه های اخیر نقش بورس و بازار سرمایه در تامین مالی طرح های اقتصادی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس گزارش ها، از ابتدای امسال 67.7 هزار میلیارد ریال اوراق بدهی در بازار سرمایه منتشر شده است که به نظر کارشناسان امکان رشد بیشتر نیز دارد.

به تازگی نیز انتشار 30 هزار میلیارد ریال اوراق منفعت در بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفته که مرحله نخست آن در بهمن ماه اجرا شد.
قرار است بزودی مرحله دوم انتشار اوراق منفعت به ارزش 20 هزار میلیارد ریال انجام شود که به عنوان بزرگترین تامین مالی سال جاری به شمار می رود.
بر این اساس، با هدف نگهداشت میزان تولید نفت و گاز و صیانت از مخازن انرژی کشور، وزارت نفت اجرای 33 طرح برای نگهداشت و تولید نفت را تعریف کرده که 29 پروژه آن در خشکی و چهار پروژه در بخش دریا قرار دارد.
این طرح ها قرار است در مدت سه سال با تکیه بر توان داخل و با بهره گیری از متخصصان و کارشناسان داخلی به اجرا گذاشته شود.
به گفته «رضا دهقان» معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران میزان سرمایه‌گذاری این طرح ها 6 میلیارد و 200 میلیون دلار است که پس از اجرای کامل آنها، تولید نفت به طور میانگین 280 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.
برای تامین مالی این بخش، انتشار اوراق در بازار سرمایه به ارزش 30 هزار میلیارد ریال در 2 مرحله در دستور کار قرار گرفته که مرحله نخست آن در 15 بهمن ماه (به ارزش 10 هزار میلیارد ریال) اجرا شد.
  «مسعود سلطان‌زالی» مدیرعامل این شرکت نیز از صدور موافقت اصولی انتشار مرحله دوم اوراق منفعت به ارزش 20 هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه خبر داد.

وی افزود: درخواست واگذاری بخشی از منافع حاصل از 11 حلقه چاه نفت در قالب اوراق منفعت به ارزش 20 هزار میلیارد ریال ارایه شد که نهادهای بالادستی، موافقت اصولی انتشار آن با نرخ سود سالانه 19 درصدی را صادر کرده اند.
  شرکت ملی نفت ایران ضمانت اصل اوراق را برعهده گرفته و صندوق‌های بازنشستگی پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت نیز به عنوان ضامن سود اوراق معرفی شده اند.


منبع: ایرنا

 


کد مطلب: 127

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/127/20-هزار-میلیارد-ریال-اوراق-نفتی-بورس-می-آید

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com