تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
کد مطلب : 1347

تصویب استراتژی مشارکت بانک جهانی با تاجیکستان

۰
plusresetminus
سطح بالا آسیب پذیری تاجیکستان در برابر تغییرات اقلیم و بلایای طبیعی نیز مشکل دیگری برای توسعه موفق این کشور می باشد.
تصویب استراتژی مشارکت بانک جهانی با تاجیکستان
بانک جهانی از تصویب استراتژی جدید مشارکت با تاجیکستان به مدت 5 سال از سال 2019 تا 2023 خبر داد.

بنابه این گزارش، استراتژی جدید مشارکت بانک جهانی و تاجیکستان متمرکز بر حمایت از تلاش های این کشور در راستای بهبود مدل اقتصادی و تمرکز بیشتر بر توسعه بخش خصوصی و صادرات می باشد.

«یان پیتر آلترس» نماینده دائم بانک جهانی در تاجیکستان گفت: با دستیابی این کشور به بازارهای آسیای جنوبی، شرقی و مرکزی، یک مرکز انرژی قاره ای ایجاد می شود. این امر می تواند به «دوشنبه» برای ایجاد یک اقتصاد مدرن متمرکز بر افزایش رفاه مردم و ایجاد اشتغال کمک کند.

وی گفت: در این مرحله رشد، تاجیکستان باید از مشارکت بخش خصوصی پایدار، مؤسسات دولتی کارامد و جمعیت سالم برای دستیابی به اهداف توسعه استفاده کند.

آلترس افزود: این استراتژی جدید به تاجیکستان دقیقا در این جهات مهم کمک خواهد کرد.

طی ده ساله اخیر تاجیکستان در زمینه کاهش فقر و توسعه اقتصاد خود به پیشرفت پایداری دست یافته است. در سالهای 2000 تا 2017 میلادی نرخ فقر در این کشور از 83 درصد به 29.5 درصد کاهش یافت و سرعت میانگین رشد اقتصاد این کشور سالانه 7 درصد بود.

با این حال، میزان ایجاد شغل در مقایسه با رشد جمعیت، کم‌تر است که این امر اقتصاد این کشور را در مقابل شوک های خارجی را آسیب پذیر می‌کند، در حالی که نقش بخش خصوصی  در اقتصاد تاجیکستان محدود باقی مانده است.

تنها 13 درصد از اشتغال رسمی و 15 درصد حجم سرمایه گذاری در تاجیکستان مربوط به بخش خصوصی می باشد.

سطح بالا آسیب پذیری تاجیکستان در برابر تغییرات اقلیم و بلایای طبیعی نیز مشکل دیگری برای توسعه موفق این کشور می باشد.

این برنامه 5 ساله از طریق تلاش های مشترک سه موسسه بانک جهانی، شرکت بین المللی مالی و آژانس تضمین سرمایه گذاری چندجانبه با همکاری نزدیک شرکای محلی و بین المللی توسعه به اجرا در می‌آید.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین