تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
کد مطلب : 1423

افزایش بدهی‌های خارجی ترکیه

۰
plusresetminus
طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، بدهی کوتاه مدت بخش عمومی که در بر دارنده بدهی بانک‌های دولتی نیز هست با ۸.۷ درصد در طول سه ماهه نخست امسال به ۲۴.۴ میلیارد دلار رسیده است.
افزایش بدهی‌های خارجی ترکیه
بدهی خارجی ترکیه در طول یک ماه ۲.۴ درصد بیشتر شد.

بانک مرکزی ترکیه در گزارشی اعلام کرد تا پایان سه ماه نخست امسال بدهی خارجی این کشور به ۱۱۹.۴ میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با سه ماهه پایانی سال گذشته، بدهی‌های کوتاه مدت ترکیه که سررسید آنها تا یک سال آینده فرا می‌رسد ۲.۴ درصد بیشتر شده است.

طبق آمار این بانک، بدهی‌های خارجی ترکیه عمدتاً بر مبنای دلار است به گونه‌ای که دلار سهم ۵۰.۴ درصدی از سبد بدهی‌های خارجی را به خود اختصاص داده است و پس از آن یورو با ۲۹.۶ درصد و لیر با ۱۴.۷ درصد قرار دارند. ۵.۳ درصد از بدهی‌های خارجی ترکیه نیز باید بر حسب ارزهای دیگر پرداخت شود.

طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، بدهی کوتاه مدت بخش عمومی که در بر دارنده بدهی بانک‌های دولتی نیز هست با ۸.۷ درصد در طول سه ماهه نخست امسال به ۲۴.۴ میلیارد دلار رسیده است. بخش خصوصی نیز دارای ۸۹ میلیارد دلار بدهی خارجی کوتا ه مدت است که در مقایسه با سه ماهه پایانی سال گذشته ۰.۹ درصد بیشتر شده است.

بدهی خالص مجموع بدهی عمومی، بخش خصوصی، بانک مرکزی و مؤسسات مالی است. اقتصاد ترکیه که شامل دولت، مؤسسات مالی و خانوارها است تا پایان سه ماهه نخست سال گذشته ۴۵۰ میلیارد دلار بدهی خالص ایجاد کرده بود.

بدهی کوتاه مدت بانک مرکزی در بازارهای ارزی بر خلاف سایر بخش‌ها کاهشی بوده و ۱۴.۴ درصد کاهش به ۹.۴ میلیارد دلار رسیده است. در همین مدت سپرده‌های ارزی بانک‌های غیر ترک در ترکیه با ۱.۴ درصد افزایش به ۱۳.۲ میلیارد دلار رسیده است.

بانک مرکزی ترکیه هم چنین از افزایش ۷.۱ درصدی سپرده گذاری اشخاص خارجی در ترکیه طی سه ماهه نخست امسال خبر داده است و بدین ترتیب حجم این سپرده‌ها به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما