کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تازه‌ترین پرده از بزرگترین جنگ تجاری جهان

31 ارديبهشت 1398 ساعت 9:36

پس از آن‌که شرکت گوگل اعلام کرد دسترسی گوشی‌های هواوی به اندروید را محدود می‌کند، چینی‌ها نیز به طور گسترده در شبکه اجتماعی خود Weibo ، محصولات اپل را در حمایت از هوآوی چینی تحریم کردند.


جنگ تجاری آمریکا و چین در حالی بر بازار مهم‌ترین کالاهای دنیا سایه افکنده که ترکش‌های جدیدترین تحولات این جنگ، یعنی تصمیم جدید گوگل علیه هواوی نیز در حال پراکنده شدن در بازارهای سراسر جهان است.

  در تازه‌ترین تحولات از ماجرای دنباله‌دار تجاری- سیاسی آمریکا و چین، دونالد ترامپ در این هفته تجارت شرکت‌های آمریکایی فعال در زمینه ارتباطات را با شرکت‌های خارجی که برای امنیت ملی آمریکا خطرناک محسوب می‌شوند ممنوع اعلام کرد. این اقدامی بود که طی آن غول مخابراتی چینی هدف قرار گرفت،  هواوی در فهرست شرکت های مظنون ثبت شده و تنها در صورت موافقت مقامات آمریکا امکان ارتباط با آن وجود دارد.

دولت دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری آمریکا پنج‌شنبه گذشته هوآوی را به فهرست سیاه خود افزود و بلافاصله پس از آن محدودیت هایی را علیه این شرکت اعمال کرد که همکاری با شرکت های آمریکایی را برای آن بسیار دشوار می کند. رویترز روز گذشته گزارش داده بود که برنامه اندروید در گوشی های هواوی بروزرسانی نخواهد شد و نسل بعدی این گوشی های هوشمند به سرویس های گوگل اعم از گوگل پلی، مرورگر و پست الکترونیکی دسترسی نخواهند داشت.

پیش از این، رویترز اعلام کرده بود که این شرکت آمریکایی به دلیل وارد شدن نام هواوی به لیست سیاه آمریکا، همکاری خود را با این شرکت چینی متوقف می کند. این اقدام بلافاصله تاثیرش را بر بازارهای سهام گذاشت و علاوه بر ریزش در بازار بورس آمریکا، بورس های آمریکایی نیز با چراغ های قرمز روز با به پایان رساندند.

پس از آن‌که شرکت گوگل اعلام کرد دسترسی گوشی‌های هواوی به اندروید را محدود می‌کند، چینی‌ها نیز به طور گسترده در شبکه اجتماعی خود Weibo ، محصولات اپل را در حمایت از هوآوی چینی تحریم کردند.

کاربران چینی تصمیم گرفتند به اقدام آمریکا در ارتباط با شرکت های چینی، درخواست تحریم محصولات اپل را مطرح کنند. در شبکه اجتماعی Weibo کابران فعالیت گستردهای را آغاز کردند که در آن آیفون را با گوشی های هوآوی مقایسه کرده و مزیت های این برند چینی را یادآوری می کنند. بسیاری از کاربران آمادگی خود را برای تغییر گوشی هایشان از آیفون به هواوی اعلام کرده اند.

این اولین بار نیست که اپل تحریم می شود. در دسامبر برخی از شرکت های چینی، کارکنان خود را که از آیفون استفاده می کردند به اخراج تهدید کردند. در عین حال، برای کارکنانی که قصد داشتند از گوشی های آیفون خود دست بکشند، وام های خوبی برای خرید گوشی های هوآوی در نظر گرفته شد.

از سوی دیگر اعلام شده که شرکت چینی هواوی که دومین سازنده تلفن همراه در جهان به شمار می‌رود، بروزرسانی نرم‌افزاری و ارائهٔ خدمات امنیتی برای تولیداتش را با وجود تحریم گوگل ادامه می‌دهد. سخنگوی این شرکت اعلام کرد:‌ «ما در حال ساخت یک فضای نرم‌افزاری امن و پایدار هستیم تا کاربران ما در سطح جهانی بتوانند با آن بهترین تجربه کاری را داشته باشند.»

سخنگوی این شرکت نگفت گوشی‌ها و تبلت‌های این شرکت که در سطح جهانی به فروش رفته، با نداشتن دسترسی به سرویس‌هایی نظیر گوگل، جی‌میل، یوتیوب و گوگل‌کروم چطور به کار ادامه خواهند داد.

هواوی که بزرگترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی جان است، در سال گذشته میلادی ۲۰۸ میلیون گوشی تلفن همراه تولید کرده که نیمی از آن به بازارهای جهان صادر شده است. اروپا که ۲۹ درصد از بازار موبایلش به تولیدات هواوی اختصاص دارد مشتری عمده این شرکت به شمار می‌رود.

این درحالی است که پیوستن دیگر شرکت‌های آمریکایی تولیدکننده فناوری به گوگل عرصه را بر هواوی تنگ‌تر کرده است. سه شرکت‌ اینتل، کوالکوم و برودکام که بزرگترین طراح و تولیدکننده تراشه در جهان هستند در کنار مایکرون و وسترن دیجیتال اعلام کردند که قرارداد کاری خود با هوواوی را لغو می‌کنند.

مجموعه این اقدامات که در راستای بیرون راندن هوواوی از بازار موبایل صورت گرفته، مسئولان این تولیدکننده بزرگ چینی به چاره‌اندیشی و ساخت نرم‌افزاری انحصاری واداشته است.


کد مطلب: 1448

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/1448/تازه-ترین-پرده-بزرگترین-جنگ-تجاری-جهان

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com