تاریخ انتشارسه شنبه ۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
کد مطلب : 2130

تفاهمنامه محرمانه بانک ملت با دولت انگلیس

۰
plusresetminus
مدیرعامل بانک ملت گفت: تفاهمنامه‌ای با انگلیسی‌ها درباره نحوه دریافت غرامت داریم که کاملا محرمانه است و در زمان مناسب درباره جزئیات آن اطلاع رسانی می‌شود.
تفاهمنامه محرمانه بانک ملت با دولت انگلیس
به گزارش "صدای بانک" ،  مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه تفاهمنامه‌ای با انگلیسی‌ها درباره نحوه دریافت غرامت داریم که کاملا محرمانه است، گفت: به دنبال تهاتر غرامت با کالا نیستیم و شرایط هم این گونه ایجاب نخواهد کرد که به جای پول کالا دریافت کنیم.

  پس از برجام بخشی از پول‌های بلوکه شده کشورمان آزاد شد و به کشور برگشت. هرچند در دوران پسابرجام فضا برای گرفتن غرامت از شرکت‌های خارجی که به بهانه تحریم از ایران خارج شده بودند، مهیا بود اما هیچ دستگاه و هیچ شرکت ایرانی در آن دوران موفق به دریافت غرامت نشد.

در این شرایط بانک ملت توانست بدون وابستگی به برجام و با طی مراحل حقوقی بسیار تخصصی پس از گذشت 10 سال از دولت انگلیس غرامت 1.6 میلیارد دلاری دریافت کند که این رقم با نرخ دلار امروز در بازار آزاد معادل حدود 21 هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که بانک ملت که با سرمایه 5 هزار میلیارد تومانی در بازار اول معاملات بورس حاضر است به عبارت دیگر غرامتی که از انگلیس دریافت می‌کند چند برابر سرمایه بانک در بازار اول  بورس است.

وزارت خزانه داری بریتانیا سال 2009 بانک ملت را به اتهام کمک‌های مالی به برنامه‌های هسته‌ای کشورمان تحریم کرد و عملا بانک ملت از سیستم بانکی بریتانیا حذف شد و نتوانست در معاملات تجاری حضور پیدا کند. از این رو بانک ملت هم علیه این تصمیم به دادگاه عالی بریتانیا شکایت کرد. در نهایت در سال 2013 دادگاه به نفع بانک ملت رای داد و اعلام شد که تحریم‌های علیه بانک ملت غیرقانونی بوده است و این تحریم‌ها برای بانک ملت لغو شد که البته ارتباطی هم به موضوع برجام نداشت و بانک ملت توانست در یک بستر و سازوکار کاملا حقوقی رای دادگاه را به نفع خود بگیرد.

در کنار لغو تحریم‌‌ها، بانک ملت غرامت 4 میلیارد دلاری را مطرح کرد. هر چند که در ابتدا بریتانیا زیر بار پرداخت این غرامت نمی‌رفت اما در نهایت مجبور شد برای جلوگیری از پرداخت هزینه‌های بیشتر برای دفاع بر سر میز توافق با وکلای بانک ملت بنشیند. در نهایت 28 خرداد ماه اعلام شد که بریتانیا 1.6 میلیارد دلار غرامت به بانک ملت پرداخت خواهد کرد.

در کنار غرامت 1.6 میلیارد دلاری، دولت انگلیس تا کنون 35 میلیون پوند هم بابت دفاع از خود در دادگاه هزینه کرده‌ است به همین دلیل برای پیشگیری از هزینه‌های بیشتر با بانک ملت برای پرداخت غرامت توافق کرد.
البته مفاد این توافق محرمانه اعلام شده‌ است و هنوز مشخص نیست با وجود محدودیت‌های جابه جایی پول با نظام بانکی ایران این غرامت چه زمانی و از چه طریقی به کشور بر می‌گردد.

در این رابطه «محمد بیگدلی» مدیرعامل بانک ملت درباره جزییات نحوه دریافت غرامت از دولت انگلیس گفت: تفاهمنامه‌ای با انگلیسی‌ها درباره نحوه دریافت غرامت داریم که کاملا محرمانه است و در زمان مناسب درباره جزئیات آن اطلاع رسانی می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر بدون هماهنگی موضوعی فاش شود ممکن است تفاهمنامه لغو شود.  

مدیرعامل بانک ملت اظهار داشت: نحوه انتقال این غرامت مشخص شده و در تفاهمنامه آمده‌ است.

بیگدلی تاکید کرد: به دنبال تهاتر غرامت با کالا نیستیم و شرایط هم این گونه ایجاب نخواهد کرد که به جای پول کالا دریافت کنیم.

مدیرعامل بانک ملت در پاسخ به این سوال که امکان دارد این غرامت با بدهی‌های خارجی کشورمان تهاتر و تسویه شود، گفت: باید کمی صبر کنیم تا موضوعات نهایی شود تا بتوانیم جزئیات آن را اعلام کنیم.

منبع: ایلنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما