کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۴ ارز پرطرفدار برای سرمایه‌گذاران را بشناسید

23 تير 1398 ساعت 10:50

با توجه به روند توسعه ای که جهان در پیش گرفته است احتمال نابودی ارزهای دیجیتال دیگر وجود ندارد و اگر گونه ای از آن نابود شود جایگزینی برای آن ساخته می شود و در حال حاضر "بیت کوین" رهبر سایر ارزهای دیجیتال است.


به گزارش "صدای بانک" ،  بیت کوین تنها ارز دیجیتالی نیست که ساخته شده است و ارزهای دیجیتال بسیاری وجود دارند که سرمایه‌گذاران از آنها برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند.

  این گزارش به شما کمک خواهد کرد که با ارزهای دیجیتال آشنا شوید و بهترین آنها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

ارز دیجیتال به چه نوع ارزی گفته می شود؟
"کریپتوکارنسی" یا ارزهای دیجیتال به سیستمی گفته می شود که وظیفه انتقال وجه الکترونیک را بر عهده دارد. بر خلاف سیستم های متمرکز بانکی اکثر ارزهای دیجیتال توسط سیستم های رایانه ای در سراسر دنیا که "نِت" نامیده می شوند به صورت پراکنده مورد استفاده قرار می گیرند.

هر کسی با دسترسی به اینترنت یا سیگنال رادیویی ضعیف و با یک کلیک می تواند دارایی هایش را از یک قاره به قاره دیگر جابه جا کند.هزینه انتقال ارزهای دیجیتال نسبت به تراکنش های بانکی کم تر است و بر خلاف تراکنش های بانکیغیر قابل بازگشت است.ارزهای دیجیتال برای انتقال به بانک مرکزی یا شخص ثالثی نیازمند نیست و این ویژگی از جمله مزیت های ارز دیجیتال به حساب می آید.

با توجه به روند توسعه ای که جهان در پیش گرفته است احتمال نابودی ارزهای دیجیتال دیگر وجود ندارد و اگر گونه ای از آن نابود شود جایگزینی برای آن ساخته می شود و در حال حاضر "بیت کوین" رهبر سایر ارزهای دیجیتال است.

دلیل محبوبیت ارزهای دیجیتال چیست؟
در دنیای امروز همه چیز وابسته به سیاست و دولتمردان است و در این بین ارزهای دیجیتال تنها واحد های پولی هستند که از کنترل سیاستمداران و کشوها خارج است. زیرا طریقه پرداخت این ارزها به طور مستقیم است و کسانی که از این ارزها استفاده می کنند به طور متمرکز در یک نقطه قرار ندارند بلکه مردم از سراسر دنیا از این ارزها استفاده می کنند.

برای  فهم بهتر گزارش زیر بهتر است معنی برخی اصطلاحات را بدانید:

بلاکچین چیست؟
بلاکچین مانند بانک مرکزی برای پول است و تمام اطلاعات مربوط به انتقال ارزهای دیجیتال را در خودش نگهداری می کند و هر انتقالی که بخواهد در این شبکه صورت بگیرد تحت نظر بلاکچین اتفاق می افتاد.
در ادامه به بررسی برخی از انواع ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت:

لایت کوین (LTC )
 
لایت کوین ها برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ استخراج شدند و از جمله اولین ارزهای دیجیتال دنبال کننده بیت کوین ها شناخته می شود و معروف به "نوع نقره ای بیت کوین" است.

این ارز دیجیتال توسط "چارلی لی" تحصیل کرده در موسسه فناوری ماساچوست و مهندس سابق گوگل ساخته شده است.

لایت کوین ها از حمله ارزهای دیجیتال "منبع باز" هستند و این بدان معناست که این ارزها به هیچ یک از ارگان های دولتی و موسسه ای وابسته نیستند.

لایت کوین ها از خیلی جهات شبیه بیت کوین ها هستند ولی تعداد تولید بلوک ها در لایت کوین ها سریع تر از بیت کوین است و بر همین اساس معامله ها در این ارز دیجیتال سریع تر انجام می شود.

بر همین اساس تعداد استخراج کنندگان لایت کوین ها روز به روز در حال افزایش است و به خصوص در سال ۲۰۱۹ ارزش بازار این ارز دیجیتال به ۲.۶۳ میلیارد دلار رسید و درحال حاضر قیمت هر لایت کوین ۴۳ دلار است.

اتریوم (ETH )
 
اتریوم ها اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط ویتالیک بوترین ساخته شدند. در برنامه ریزی چگونگی کارکرد اتریوم آمده است که این واحد پولی ارز دیجیتال بدون کمک هرگونه واسطه ای و به طور مستقیم مبادله خواهد شد و تنها یک بلاکچین اتریوم کافی است تا استخراج کنندگان ارز خود را منتقل کنند و نیاز به ساخت بلاکچین جدید نخواهد بود.

این اتفاق باعث صرفه جویی زمان توسعه دهندگان می شود و امنیت استفاده از اتریوم را افزایش می دهد. این قوانین که تنها در بستر اتریوم وجود دارد "ماشین مجازی اتریوم" نام گرفته که به طور خلاصه (evm ) نامیده می شود.

واحد ارز دیجیتال اتریوم "اتر" است و زمانی که شما عملیاتی را بر روی بلاکچین اتریوم انجام می دهید باید هزینه آن را بپردازید و هزینه این عملیات با "گَس" پرداخت می شود که بر حسب "اتر" محاسبه می شود.

اتریوم اولین بار در سال ۲۰۱۵ استخراج شد. با توجه به سخنان سازندگان اتریوم استفاده از این ارز دیجیتال تضمین تداوم عملیات را به دنبال دارد.

برای مثال اگر سروریس یک شرکت از کار بیافتد سرویس دهی آن متوقف شود ولی اگر یکی از نت های اتریوم در یکی از کشورهای دنیا از کار بیافتد بقیه نت ها در سایر کشورها به کار خودشان ادامه می دهند و این قابلیت اتریوم برای سانسور هم صدق می کند.

سانسور کردن یک شبکه متمرکز خیلی راحت تر از سانسور کردن صدها یا حتی هزاران سرور در صد نقطه از جهان است و این راه حل از سرویس محافظت می کند و تضمین می کند که در هر ساعت در هر نقطه از جهان برای هر کس در دسترس باشد.
 
آیا اتریوم مانند بیت کوین است؟
جواب هم بله است هم خیر چراکه بیت کوین و اتریوم از برخی جهات شبیه به یکدیگراند اما اهداف و قابلیت های آنها متفاوت است.

در واقع بیت کوین برای اولین بار با هدف یک سیستم پرداخت جهانی، همتا به همتا و غیرمتمرکز خلق شد اما اتریوم به دنبال حذف تمرکز از تمام فرایندهاست.

در حالی که بلاک چین بیت کوین برای رهگیری مالکیت پول دیجیتال (بیت کوین) استفاده می‌شود، بلاک چین اتریوم برای اجرای کد برنامه‌های غیرمتمرکز طراحی شده است.

با توجه به آخرین اطلاعات در ماه فبریه ۲۰۱۹ ارزش  بازار اتریوم برابر با ۱۲.۹ میلیارد دلار بوده است و ارزش هر اتر ۱۱۸.۷ دلار بوده است.

زی کش (zec )
 
زی کش هم یه ارز دیجیتال با مبع باز و غیر متمرکز است که برنامه اش برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ تنظیم شد.
یکی از مهندسان ساخت این ارز دیجیتال در دفاع از این ارز دیجیتال اینگونه گفت: اگر که بیت کوین به مانند http برای پول باشد، زکاش مثل https  است."

http چیست و چه فرقی با https  دارد؟
http یک استاندارد جهانی برای انتقال محتوی در اینترنت است و در صورتی که حرف s به آخر آن اضافه شود امنیت این انتقال بالاتر خواهد رفت.

در واقع این ارز دیجیتال بیشتر از امنیت در انتقال ها صحبت می کند و این حرف را در حالی می زند که اطلاعات سایر ارزهای دیجیتال بر روی بلاکچین ها ثبت می شود.

تعداد واحد های زی کش مانند بیت کوین محدود است و تعداد هر دو آنها ۲۱ میلیون واحد است و برای ساخت زی کش از کدهای بیت کوین استفاده شده است.

اما نوآوری سازندگان زی  کش آن را از سایر ارزهای دیجیتال جدا کرده است و آن هم امکان انجام تراکنش های خصوصی است.

برخلاف بیت کوین که تراکنش‌های آن شفاف هستند، با زی‌کش کاربران می‌توانند از حریم خصوصی کامل در تراکنش‌ها بهرمند شوند. در بیت کوین شما می‌توانید یک تراکنش را رهگیری کنید و دارایی‌های موجود در یک آدرس‌ را مشاهده فرمایید اما به گفته تیم توسعه دهنده زی‌کش در شبکه زی‌کش امکان مخفی‌سازی همه چیز وجود دارد.

بر اساس آخرین آمارها ارزش بازار این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۲۹۱ میلیون دلار بوده است و قیمت هر زی کش یا به طور اختصار زک ۴۹ دلار بوده است.

دش
دش ها معمولا به عنوان "سکه تیره" شناخته می شوند و نمونه با امنیت بالا بیت کوین ها هستند. معاملات دش غیرقابل شناسایی است و به همین دلیل امنیت معامله این ارز دیجیتال بالاتر از بیت کوین ها است.

استفاده از این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۴ افزایش یافت و تا امسال سازندگان این ارز دیجیتال هیچ کدام از قابلیت های آن را تغییر نداده اند و هنوز هم معاملات در بستر کاملا خصوصی انجام می شود.

ارزش بازار این ارز دیجیتال بر اساس آخرین اطلاعات سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۶۴۰ میلیون دلار است و ارزش هر دش ۷۴ دلار است.

منبع: خبرآنلاین


کد مطلب: 2508

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/2508/۴-ارز-پرطرفدار-سرمایه-گذاران-بشناسید

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com