تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
کد مطلب : 2527

بانک مرکزی تحریم ها را پشت سر گذاشته است

۰
plusresetminus
عبدالناصر همتی
عبدالناصر همتی
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: آمریکا پارسال با اعمال تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران شدیدترین فشارهای اقتصادی را بر کشور و بانک مرکزی وارد کرد اما توانسته ایم آنها را پشت سر گذاشته و از این وضعیت عبور کنیم.

عبدالناصر همتی عصر یکشنبه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در مشهد افزود: با وجود تحریمهای گسترده آمریکا همچنین بانک مرکزی توانست امسال نرخ ارز را مهار کند لذا هم اینک بازار ارز به ثبات رسیده و جای هیچگونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه آمریکا و متحدانش در پی فلج کردن اقتصاد ایران بودند سیاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی کنترل نرخ ارز، کاهش قیمت آن و همچنین افزایش ارزش پول ملی است. آمریکا به دنبال نابودی پول ملی ایران بود بطوری که ادعای ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار تومانی نرخ دلار را مطرح می کرد اما با همت دولت نتوانست به این هدف دست یابد.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: قدرت جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تحریمهای اقتصادی دشمنان، بر همگان آشکار شده بطوری که دیگر تحریم علیه کشور ما اثرگذار نیست.

وی در ادامه اظهار داشت: بانک مرکزی نمی تواند همه نیازهای ارزی و ریالی واحدهای تولیدی را تأمین کند. وظیفه بانک مرکزی در این مرحله حفظ ارزش پول ملی و مها تورم است لذا باید با احتیاط اقدام نمود زیرا دیگر مردم توان افزایش قیمت ها را ندارند.

همتی افزود: دولت در چنین شرایطی با همه فشارهای اقتصادی، از بنگاه های اقتصادی حمایت کرده بطوری که از ابتدای امسال تاکنون از طریق بانک مرکزی ۱۲ میلیارد دلار برای واحدهای تولیدی در سطح کشور تامین شده است.

افزایش فروش نفت ایران
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ادامه این نشست به افزایش حجم فروش نفت کشور نیز اشاره و بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی، فروش نفت جمهوری اسلامی ایران به تدریج رو به افزایش است و فرآیند ورود ارز به کشور نیز تسهیل شده است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی به عنوان متولی بخش ارزی و پولی کشور همچنان تحت فشار حداکثری است اما بازار ارز هم اینک از ثبات نسبی برخوردار است.
 
کارآفرینان باید حمایت شوند
استاندار خراسان رضوی نیز در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان گفت: کلید توسعه در دست سرمایه گذاران و کارآفرینان است لذا باید از آنها حمایت کرد و به منظور جلب مشارکتشان فرش قرمز پهن نمود.

علیرضا رزم حسینی همچنین به اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: با اجرای این طرح همدلی و همراهی بسیار خوبی بین همه ارکان حاکمیت در سطح استان ایجاد شده است.

وی گفت: تلاش شده در خراسان رضوی از حاشیه های سیاسی که فرصت پیشرفت و توسعه را از بین می برد پرهیز شود. توانسته ایم این مهم را در این استان محقق نماییم.

علیرضا رزم حسینی پیش از حضور در سمت استاندار خراسان رضوی، در زمان تصدی استانداری کرمان طرحی موفق از توسعه را در قلعه گنج اجرا کرد که مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت. وی با الگوگیری از تجربه موفق قلعه گنج 'طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی' را به عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی اعلام و در همین راستا با تقسیم استان به ۱۲ منطقه (بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی) اجرای آن را پیگیری کرده است.

استاندار خراسان رضوی تاکنون در روند اجرای طرح مثلت توسعه اقتصادی فرهنگی شامل سه ضلع 'کارگزاران حکومتی، سرمایه گذران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی' که ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون آن جای دارند، به همه شهرستانهای استان سفر و در این چارچوب دهها تفاهمنامه اقتصادی را با مسئولان محلی و شرکتهای اقتصادی بخش خصوصی به عنوان 'معین' امضا کرده است.

بر این اساس تاکنون با هدف رفع مشکلات اقتصادی به ویژه در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته خراسان رضوی ۶۰۹ پروژه با سرمایه گذاری ۲۷۰ هزار میلیارد ریال و ۷۰۰ میلیون یورو تعریف شده است. در همین ارتباط نهادی با عنوان 'نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی' نیز توسط استاندار خراسان رضوی تشکلی و فعال شده که وظایف آن فراهم کردن زمینه انتقال تجارب معینهای اقتصادی، کنترل و نظارت بر پروژه ها و عملکرد معینها، پیگیری امور اداری و مشکلات معینهای اقتصادی با نظارت مستقیم فرمانداران است. 

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما