تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
کد مطلب : 4158
رئیس کمیسیون طلا و جواهر:

مردم نگران سکه‌های تقلبی نباشند

۰
plusresetminus
کشتی آرای گفت: سکه‌های تقلبی به هیچ عنوان توسط واحد‌های مجاز فروخته نمی‌شود چراکه این واحد‌ها موظف به ثبت شماره فاکتور‌های فروش خود هستند، پس امکان تخلف در این واحد‌ها وجود ندارد.
مردم نگران سکه‌های تقلبی نباشند
 به گزارش "صدای بانک" ،  رئیس کمیسیون طلا و جواهر گفت: متقاضیان سکه توجه داشته باشند که تحت هیچ شرایطی از واحد‌های غیر مجاز یا دست فروش‌ها خریداری نکنند و با خیال راحت از واحد‌های مجاز خرید خود را انجام دهند.
 
طلا یکی از فلزات مهم و گران بها در جهان است که از آن به عنوان اشیا زینتی و پشتوانه پولی برخی از کشور‌ها استفاده می‌شود که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

امروزه گردش پولی و مالی در بازار خرید و فروش طلا به قدری بالا رفته که بخشی از اقتصاد کشور‌ها وابسته به این بازار است.

اشتغال نیز در بازار طلا رواج زیادی دارد، افرادی در معادن استخراج طلا مشغول به کار هستند، افرادی نیز در کارگاه‌های ساخت زیورآلات و شمش طلا کار می‌کنند، عده‌ای طلای ساخته شده را به مغازه دار‌ها می‌فروشند و درنهایت عده‌ای در واحد‌های فروش مشغول خرید و فروش طلا به مشتری هستند.

اما متاسفانه در این صنف نیز مانند برخی صنوف دیگر، تخلف و تقلب صورت می‌گیرد به عنوان مثال فروشندگان در ترازو‌های خود کم فروشی می‌کنند یا تولیدکنندگان در ساخت زیورآلات از سنگ‌های ارزان قیمت‌تر استفاده می‌کنند.

در همین راستا چندی پیش، نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد نسبت به رواج تقلب در برخی بازار‌ها هشدار داد و گفت: مردم در مراجعه به طلافروشی‌ها مراقب باشند که طلا و جواهر تقلبی به آنان فروخته نشود.

وی با اشاره به وجود کالا‌های تقلبی در برخی بازار‌ها افزود: طلا و جواهر یکی از بازار‌هایی است که کالا‌های تقلبی در آن به وفور یافت می‌شود، از این رو لازم است مردم نسبت به اصالت کالایی که خریداری می‌کنند حساسیت لازم را داشته باشند.

به تازگی نیز نوعی دیگر از تقلب در این صنف باب شده، به طوری که تعداد بسیار محدودی از سکه‌های وکیوم شده تقلبی وارد بازار و به دست مشتریان رسیده است.

واحد‌های مجاز نمی‌توانند تخلفی در این راستا انجام دهند چراکه واحد آن‌ها ثبت و در صورت تخلف سریعا واحد آن‌ها پلمب می‌شود، با این وجود این سکه‌های تقلبی به دست واحد‌های غیر مجاز یا دست فروشان به دست متقاضی می رسد.

در همین راستا محمد کشتی آرای، رئیس کمیسیون طلا و جواهر  اظهار کرد: بانک مرکزی تنها نهادی است که اجازه ضرب و نشر سکه را دارد و هر سکه‌ای که توسط بانک مرکزی ضرب نشده باشد، فاقد اعتبار است.

وی در ادامه افزود: سکه‌های تقلبی به هیچ عنوان توسط واحد‌های مجاز فروخته نمی‌شود چراکه این واحد‌ها موظف به ثبت شماره فاکتور‌های فروش خود هستند، پس امکان تخلف در این واحد‌ها وجود ندارد.

رئیس کمیسیون طلا و جواهر بیان کرد: برخی مغازه داران ممکن است بدون داشتن مجوز، اقدام به فروش سکه و طلا کنند که به تازگی نظارت نیروی انتظامی و اداره اماکن در این راستا بیشتر شده و در صورت مشاهده، واحد آن‌ها سریعا پلمب می‌شود.

کشتی آرای خاطر نشان کرد: مردم توجه داشته باشند که تحت هیچ شرایطی از واحد‌های غیر مجاز یا دست فروش‌ها سکه و طلا نخرند و با خیال راحت از واحد‌های مجاز اقدام به خرید کنند.

با این تفاسیر مردم به هیچ عنوان نگران سکه‌های تقلبی نباشند و به راحتی می‌توانند به مراجعه به واحد‌های مجاز، سکه و طلا خریداری کنند.

منبع: میزان 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما