تاریخ انتشارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۰
کد مطلب : 4592

مصرف بالای برق استخراج بیت کوین صحت دارد؟

۰
plusresetminus
نیکزاد گفت: رمزارزها نوسان قیمت‌شان زیاد است و ریسک بالایی دارند، لذا باید با تحقیق و استفاده از راهنمایی‌های مشاوران برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین اقدام کرد.
مصرف بالای برق استخراج بیت کوین صحت دارد؟
 به گزارش "صدای بانک" ،  عضو هیأت مدیره انجمن فناوران زنجیره بلوک و مربی و مشاور حوزه فناوری اطلاعات درباره دستگاه‌های استخراج رمز ارز و مصرف برق آنها توضیح داد و گفت: اگر برای استخراج همه بیت کوین ها در ایران اقدام شود، میزان مصرف برق آنها از ۱۱ درصد اتلاف شبکه برق ایران کمتر است.

  رمزارزها و ورود به دنیای آنها در عرصه کنونی که می‌تواند مجالی برای دور زدن تحریم‌ها باشد، برای دولتمردان و کارشناسان اقتصادی کشور نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

برای آشنایی با این سکه‌های دیجیتالی با میرسهیل نیکزاد گفت‌وگو کردیم.

نیکزاد کارشناس رمزارزها به عنوان مشاور در زمینه بیت‌کوین فعالیت دارد و کارشناسی مهندسی صنایع خود را از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرده است. 

عضو هیأت مدیره انجمن فناوران زنجیره بلوک و مربی و مشاور حوزه فناوری اطلاعات در ابتدا درباره دستگاه‌های استخراج رمزارز توضیح داد. 

  در ابتدا درباره دستگاه های اخراج رمز ارز توضیح دهید؟
  نباید این موضوع را فراموش کرد که دستگاه‌های ماینر یا دستگاه‌های استخراج رمزارز یکی از پدیده‌هایی هستند که می‌تواند به اقتصاد ایران کمک کند، در ابتدا در ایران مخالفت این بود که کشور به سمت بیت‌کوین و رمزارزها دیجیتالی کشیده شود، اما نظام اداری و حقوقی کشور با توجه به تجربه نظام‌های دیوان‌سالار به این نتیجه رسید که بهتر است استفاده از رمزارزها را در کشور مجاز کرد.
باید در برخی از فرایندها و در قانونگذاری باید جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی را گرفت، چرا که ارائه ارز نرخ دولتی باعث شده برخی از افراد از این موضوع استفاده کرده و  به جای وارد کردن مواد مورد نیاز و مایحتاج مردم، مواد مصرفی تجملی را وارد کنند، به عنوان مثال؛ یک شرکت پزشکی به اینکه از ارز با نرخ دولتی برای وارد کردن داروهای مورد نیاز مردم استفاده کند، خودروی لاکچری وارد می‌کند. 
 
  به نظر شما چگونه می‌توان جلوی چنین اتفاقاتی را گرفت؟
  این موضوع از همان ابتدا که پروژه ارز دولتی کلید خورد، قابل حدس بود و حالا که مقاومتی درباره رمزارز وجود ندارد، باید سریعاً برای قانونگذاری اقدام کرد تا دچار مشکلات این چنینی نشویم. اما متأسفانه در نظام اداری کشور وقتی برای قانونگذاری اقدام می‌شود، باید ۳۲ سازمان و نهاد اعلام آمادگی کند که این موضوع در دنیا بی‌نظیر است.
 
 
  از نظر شما در کشورهای دیگر قانونگذاری به سرعت انجام می‌شود؟
  بله، واقعاً اتفاقی که در کشور ما می‌افتد، در هیچ کشوری نظیر ندارد، چرا که هر کشوری دو نهاد دارد که با تحقیقات لازم برای موضوع قوانین را وضع می‌کنند، اما در کشور ما باید ۳۲ نهاد با هم هماهنگ شوند و پس از هماهنگی این ۳۲ نهاد که البته کار سختی است، قوانین وضع می‌شود. 
در ابتدای امر درباره بیت‌کوین ۳۲ نهاد و سازمان روی خوش نشان ندادند. در هر حال باید این ۳۲ سازمان گره‌گشایی کنند و سریع‌تر برای قانونگذاری اقدام کنند.
وقتی می‌خواهید صرافی آنلاین راه‌اندازی کنید، ۲ راه پیش‌روی شما قرار دارد، یک راه این است که هر کسی برای خودش اقدام به ایجاد صرافی آنلاین کند و تعدادی مجوز دریافت کند. اما راه دیگر این است که به جای اینکه به هر کس که برای مجوز اقدام کرد و سریعاً مجوز صرافی داده شود، قوانینی وضع شود تا براساس ضابطه، یک نهادی مانند نیروی انتظامی، نظارت بر اعطای مجوزها داشته باشد، چرا که اگر قرار باشد برای ارائه مجوز صرافی آنلاین ۳۲ نهاد با همدیگر نظارت داشته باشند، به دلیل دشواری کار در انتها خلأهایی وجود خواهد داشت که خلأها راه‌هایی برای دور زدن قوانین به وجود می‌آورد. 
در تمام دنیا نیز برای جلوگیری از فساد از راه دوم استفاده می‌کنند و به این ترتیب یک نهاد بر روی قوانین نظارت می‌کند، اما وقتی افراد خودشان برای مجوز اقدام می‌کنند و ضابطه‌ای وجود ندارد، امکان فسادآفرینی در جامعه بیشتر می‌شود. 
 
 
درباره دستگاه‌های ماینر و هزینه‌های بالای برق برای تولید آنها چه نظری دارید؟
طبق قانون، برای برق مورد استفاده صنعت، کیلوواتی در حدود ۱۰۰ تومان برق محاسبه می‌شود. بنا شده تا به ماینرها و استخراج‌کننده‌های رمزارز برق به کیلوواتی ۷۰۰ تومان داده شود، چرا که گفته می‌شود مصرف برق این دستگاه‌ها بسیار بالاست. در اینجا باید عرض کنم که بیت‌کوین و استخراج آن قطعاً مصرف برق کمی ندارد، اما در صنعت هم مواردی مانند استخراج آلومینیوم، فولاد و سیمان هستند که مصرف برق‌شان بسیار بالاست. درصد بالایی از برق کشور را برای صنایع آلومینیوم و فولاد استفاده می‌کنند، این در حالی است که مصرف برق برای استخراج بیت‌کوین تنها نیم درصد از برق کل کشور را شامل می‌شود. 
 
 
 یعنی از نظر شما دستگاه‌های ماینر برق زیادی مصرف نمی‌کنند؟
 طبق آمار توانیر، حداقل ۱۱ درصد اتلاف در بخش توزیع وجود دارد، این در حالی است که اگر بیت‌کوین‌های دنیا برای استخراج دستگاه‌هایشان در ایران آورده شود، میزان مصرف برق آنها از همین ۱۱ درصد اتلاف شبکه برق ایران کمتر است. 

درباره بلاکچین توضیح دهید.
بلاکچین یک روش برای ثبت اطلاعات مالی محسوب می شود و برای بیت‌کوین نیز استفاده می‌شود. این روش،بر این اساس است که در آن اطلاعات بدون داشتن یک ناظر متمرکز  با توافق  بین بین افراد به اشتراک گذاشته شود. البته زیرساخت بلاکچین در دو مدل استوار است، یا زیرساخت بلاکچین به صورت عمومی است که نظیر آن بیت‌کوین است که تمامی افراد می‌توانند برای داشتن آن اقدام کنند؛ یعنی همه مردم دنیا می‌توانند به بیت‌کوین و رمزارزهایی نظیر آن دسترسی داشته باشند و هیچ‌کس نمی‌تواند این حق را از دیگری سلب کند و هیچ‌کس نیز مالک آن نیست. اما برخی از نهادها، زیرساخت خصوصی فراهم می‌کنند و مثلاً برای شرکت‌شان و دادوستدهای بین اعضا از رمزارز مخصوص خودشان استفاده می‌کنند. این شبکه‌ها که شبکه‌های پرایوت و خصوصی است، بعداً می‌توانند به رمزارزهای آزاد و نامحدود متصل شوند،‌ ولی بیت‌کوین یک رمزارز آزاد است و اعضای شبکه بیت‌کوین همه افرادی که متقاضی آن بودند، هستند و مشکلی برای عضویت در آن وجود ندارد.
در بلاکچین عمومی، همه اعضا شبیه هم هستند، اما در بلاکچین خصوصی، اختیارات متفاوت است و می‌توان حدودی از اختیارات را به یک انسان خاص داد. تفاوت بیت‌کوین با دیگر رمزارزها این است که اول اختیار را به مشتری می‌دهند و فرد می‌تواند محدودیت‌هایی را که مورد پسندش است بر روی بیت‌کوین‌های خودش اعمال کند. 
 
نوسان قیمت رمزارزها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
رمزارزها نوسان قیمت‌شان زیاد است و ریسک بالایی دارند، لذا باید با تحقیق و استفاده از راهنمایی‌های مشاوران برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین اقدام کرد. اینکه چگونه بتوان بازار بیت‌کوین خود را رشد داد و از ضرر جلوگیری کرد و حتی سود خوبی عاید فرد شود، به میزان احاطه فرد بر موضوع بستگی دارد. البته پس از مدتی که نوسان قیمت در بیت‌کوین کاهش پیدا کند، می‌توان نتایج این آگاهی را متوجه شد. 

 افراد علاقمند چگونه برای آگاهی و آموزش در این زمینه اقدام کنند؟
دو راه برای این قضیه وجود دارد، می‌توان به کلاس‌هایی که جدیداً در فضای مجازی و اینترنت برای بیت‌کوین و آشنایی با رمزارزها برگزار می‌شود، مراجعه کرد و یا کلیپ‌های آموزشی در این زمینه را در شبکه‌های اجتماعی دید، اما درباره این موضوع نباید فراموش کرد که رمزارز دنیای بزرگی دارد و باید فردی که این آموزش را به دیگر افراد علاقمند می‌دهد، دانش زیادی در این زمینه داشته باشد. حتی برخی از افراد در آموزش‌هایشان راجع به اینکه چه کسی بیت‌کوین را اختراع کرده و بیت‌کوین برای چه کسی است سخن می‌گویند، در حالی که بیت‌کوین برای همه است و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند صاحب آن است.
با وجود آنکه افراد برای گذراندن کلاس‌ها و دوران آموزشی رمزارزها استقبال زیادی می‌کنند، اما نباید فراموش کرد که در انتها باید مهارت‌های مفهومی را از این کلاس‌ها فراگرفت. 

  چگونه می‌توان برای دریافت بیت‌کوین اقدام کرد؟
دو سایت قانونی برای این موضوع وجود دارد که باید برای استفاده از آنها با کسانی که یوزر یا استفاده‌کننده از آنها هستند و یا آشنایان مورد اعتماد همکاری کرد و از طریق آنها برای ثبت‌نام و خرید بیت‌کوین اقدام کرد. 
 
 
  آیا بیت‌کوین به اقتصاد کشور لطمه می‌زند؟
  البته که اینطور نیست. واقعیت این است که افرادی که در زمینه بیت‌کوین فعالیت می‌کنند، به دنبال این هستند که خدمتی به کشورشان کنند، چرا که هیچ دولت و کشوری نمی‌تواند روی بیت‌کوین نظارت کند و دخالت داشته باشد. افراد زیادی در تلاش هستند تا از این تکنولوژی طوری استفاده کنند که مشکلات مردم به دلیل تحریم‌ها کاهش پیدا کند و بتوانیم جامعه مطلوب‌تری داشته باشیم. 
لذا به جای آنکه افرادی را که در این حوزه پیشرو بوده‌اند و یا برای استخراج رمزارزها اقدام کرده‌اند را مورد عتاب و سرزنش قرار دهیم، به آنها به خاطر پیشرو بودن احترام بگذاریم،‌ چرا که این کار آنها ارزش دارد و ایرانیان از این تکنولوژی جدید غافل نشده و تعدادی شبکه ایرانی برای این موضوع ساخته‌اند. 
این موضوع ارزش زیادی دارد و کمک به دور زدن تحریم‌ها دقیقا هدفی است که در کشور دنبال می‌شود، لذا باید به افراد فعال در حوزه رمزارزها کمک کرد، اما بانک مرکزی قبل از هر نهاد دیگری، خشم خودش را درباره فعالیت رمزارزها نشان داد. 
 
 
  به نظر شما این واکنش طبیعی نیست؟
 نه، چرا که بانک مرکزی آمریکا به حدی که بانک مرکزی ایران واکنش و خشم نشان داد، با رمزارزها مقابله نکرد، در حالی که وجود رمزارز در ایران به اقتصاد کشور کمک می‌کند. بانک مرکزی آمریکا سرانجام نتوانست در مقابل این موضوع مقاومت کند و آنها با اینکه نیازی به رمزارز نداشتند آن را پذیرفتند، اما ایران همچنان به دنبال این است که بانک مرکزی نظارت روی رمزارز داشته باشد، در حالی که چنین امری محقق نمی‌شود. 
دلیل آنکه کشورهایی نظیر آمریکا با فراگیر شدن رمزارزها در همه جای دنیا و به خصوص ایران مخالفت دارند این است که اگر بیت‌کوین برای ایران و شرکت‌ها و بانک‌های ایرانی مجاز باشد، به دلیل آنکه در بلاکچین امکان ردیابی وجود ندارد تا مشخص شود داد و ستد و انتقال پولی در ایران انجام شده است،لذا ایران می‌تواند مایحتاج مورد نیاز کشور را خریداری کند، بدون آنکه سایر کشورها متوجه این موضوع شوند. 
اگر بانک مرکزی ایران اعلام کند که هیچ‌کس جز این نهاد حق ندارد رمزارز تولید و یا مبادله کند، تمامی کشورهای دنیا متوجه می‌شوند که از ایران تنها یک نهاد در بیت‌کوین فعال است و به زودی کشورهایی نظیر آمریکا نیز متوجه این موضوع شده و جلوی فعالیت ایران را می‌گیرند، لذا تنها راه‌حل این است که اجازه دهیم همه نهادها و افراد در رمزارزها فعال شوند.


 منبع: فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین