تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
کد مطلب : 4656

چین و آمریکا در بن بست توافق موقت

۰
plusresetminus
اظهارات ضد و نقیض از سوی مقام های دو کشور نشان می دهد دو طرف هنوز برای رسیدن به یک توافق موقت و امضای آن به مراحل نهایی نزدیک نشده اند.
چین و آمریکا در بن بست توافق موقت
  به گزارش "صدای بانک" ،  پس از آنکه چین اعلام کرد آمریکا با کاهش تعرفه ها و عقب نشینی از اعمال تعرفه ها موافقت کرده است، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا چنین اخباری را تکذیب کرد موضوعی که نشان می دهد دو کشور هنوز برای رسیدن به توافق نهایی آماده نیستند.

 وزارت بازرگانی چین چند روز قبل اعلام کرده بود چین و آمریکا برای تنزل دادن تعرفه های وضع شده بر روی کالاهای صادراتی دو کشور موافقت کرده اند با این وصف رییس جمهوری آمریکا در مصاحبه تازه ای با خبرنگاران گفته است اصلا چنین خبری صحت ندارد و این توافق میان دو کشور حاصل نشده است.

دو طرف به دنبال امضای یک توافقنامه موقت برای حل و فصل اختلافات تجاری هستند اما چین می گوید رسیدن به توافقنامه دایمی لزوما باید با لغو تعرفه ها همراه باشد آمریکا تاکنون در این باره تصمیمی نگرفته است.
ترامپ تاکید کرد پکن بسیار مشتاق است برای رسیدن به یک توافق موقت، تعرفه ها تنزل پیدا کند ولی واشنگتن در این باره تصمیم گیری نکرده است وی افزود چین خواستار کاهش تعرفه ها است البته نه همه تعرفه ها چون می داند من چنین کاری نخواهم کرد ولی به جرات بگویم چینی ها خیلی بیشتر از من برای رسیدن به توافق موقت تقلا می کنند.

گائو فونگ سخنگوی وزارت بازرگانی چین در مصاحبه ای در پکن گفته بود مذاکره کنندگان دو کشور گفت و گوهای بسیار صریح و سازنده ای داشته اند و برای لغو تعرفه های مضاعف از سوی دو طرف به توافق رسیده اند وی تصریح کرد اگر دو طرف به توافق برسند آن زمان باید به طور همزمان تعرفه های اضافی در نظر گرفته شده را لغو کنند.

اظهارات ضد و نقیض از سوی مقام های دو کشور نشان می دهد دو طرف هنوز برای رسیدن به یک توافق موقت و امضای آن به مراحل نهایی نزدیک نشده اند.

جیانگ یانشان از کارشناسان امور اقتصادی در چین می گوید: اختلافات فراوانی میان دو کشور وجود دارد که طرفین در حال گفت و گو درباره آنها هستند.

وی خاطر نشان کرد مساله تعرفه ها از ابتدا تا اکنون روی این گفت و گوها تاثیرگذار بوده است هر دو کشور تحریم های سنگینی علیه یکدیگر اعمال کرده اند و این مذاکرات را با چالش های بیشتری مواجه کرده است.
«یون میونگ» دیگر کارشناس امور اقتصاد بین الملل در شرق چین تاکید کرد مساله لغو تعرفه ها برای هر دو طرف و بخصوص چین اهمیت زیادی دارد.

وی گفت دو طرف قرار بود در حاشیه اجلاس آپک در شیلی توافق موقت را امضا کنند اما حالا که آن برنامه لغو شده است، معلوم نیست چه زمانی و چه جایی باید چنین کاری صورت گیرد و اختلافات کماکان باقی است.
آمریکا قصد دارد روز ۱۵ دسامبر نزدیک به ۱۶۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی از جمله لپ تاپ و اسباب بازی را مشمول تعرفه های تازه کند ولی چین می خواهد در صورت امضای توافق موقت از چنین کاری صرف نظر شود.

چین یک ماه قبل با خرید نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار از محصولات کشاورزی از آمریکا موافقت کرد.

چین بارها اعلام کرده است هیچ توافقی میان این کشور و آمریکا تا زمانی که همه تعرفه های وضع شده لغو نشود، امضا نخواهد شد آمریکا هم تاکنون با این خواست موافقت نکرده است در چنین شرایطی امضای توافق موقت به منزله یک آتش بس موقت مانند گذشته خواهد بود که با سر رسید آن بار دیگر تنش های تجاری دو طرف اوج خواهد گرفت و شاید زوایای بغرنج تری پیدا کند.

​​​​​​​منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین