تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
کد مطلب : 4827

در سمینار کیف پول از حرف تا عمل چه گذشت؟

۰
plusresetminus
مدیر تحقیق و توسعه بانک ایران زمین، درباره الزامات قانون گذاری در حوزه کیف پول گفت: نظام کارمزدی کشور از ریشه اشتباه و غلط است و تا زمانی که اصلاح نشود یکی از مشکلات اصلی کیف پول حل نمی شود.
در سمینار کیف پول از حرف تا عمل چه گذشت؟
 به گزارش "صدای بانک" ،  سمینار "کیف پول از حرف تا عمل" در دومین روز از نمایشگاه تراکنش ایران برگزار شد.

در ابتدای این سمینار، سعید احمدی پویا، معاونت شرکت دی جی پی در سخنانی به معرفی نحوه کار شرکت های بزرگ پرداخت الکترونیک در دنیا مانند علی پی و سامسونگ پی پرداخت.

 باباپور، مدیر تحقیق و توسعه بانک ایران زمین، درباره الزامات قانون گذاری در حوزه کیف پول گفت: نظام کارمزدی کشور از ریشه اشتباه و غلط است و تا زمانی که اصلاح نشود یکی از مشکلات اصلی کیف پول حل نمی شود.

سامان کلاهدوز، مشاور حوزه فناوری اطلاعات نیز در این باره گفت: حوزه رگولاتوری در حوزه کسب و کار اغلب شبیه سد عمل کرده و ما به جای رضایت مشتری به دنبال کسب رضایت رگولاتور هستیم. در زمینه کیف پول به طور مثال در حوزه مترو انحصار وجود دارد و ضرورت دارد رگولاتور این بازار را از انحصار خارج کند.
وی در پاسخ به این سوال که در دنیا چه رفتاری در قبال رگولیشن کیف پول وجود دارد، گفت: در حوزه کیف پول فرایند رگولیشن کاملی وجود دارد، بر اساس فرایند و فایده ای که برای کسب و کار ایجاد می شود سود برداشت می شود.

 احمدی پویا در پاسخ به این سوال که آیا در شکل فعلی و با همین نظام کارمزد نمی شود کیف پول را اجرایی کرد؟ گفت:  باید زمینه رقابت در این زمینه فراهم شود و بازار انتخاب گر باشد، تنوع باید در این حوزه ایجاد شود و باید در کنارهم به سند مشترکی برای شروع کار در این حوزه برسیم و بتوانیم باهم تعامل داشته باشیم.

 احمدی پویا گفت:جامعه این محصول(کیف پول) را نمی شناسند و نیازمند فرهنگ سازی در این حوزه هستیم. Spending power کیف پول در ایران بسیار پایین است و در این حوزه نیز باید تقویت شویم.

در ادامه مهرداد حداد، رئیس اداره نرم افزار بانک پاسارگاد، به نگاه بانک ها به سرویس کیف پول پرداخت و گفت: احتیاجی به مستندات جدید در حوزه کیف پول نداریم و مستندات کنونی کفایت می کند، ما نظام پرداختی داریم که تفکیکی میان پرداخت خرد و کلان در آن قائل نشده است و خلایی در این زمینه وجود دارد که کیف پول می تواند آن را برطرف کند و تجربه مشتری خوبی را فراهم کند. بانک ها لازم است وارد این حوزه شوند اما بانک ها بزرگترین زیان دیدگان در حوزه کارمزد هستند و در سال های اخیر تقریبا بانک ها در عملیات بانکی سود چندانی ندارند و بحث های کارمزدی می تواند کمک قابل توجهی به بانک ها داشته باشد. حتما نیازمند آلترناتیوی در زمینه کارمزد هستیم که چیزی نیست جز نظام کیف پول.

باباپور در همین رابطه گفت: اگر رگولاتور را نبینیم و 70 درصد از تراکنش ها از فضای آنلاین وارد کیف پول شوند برای بانک ها بسیار سودمند است. قطعا باید نظام حاکمیتی بر موضوع کیف پول نظارت کند، و این نظام نباید خلق پول کند. 

پشامی مدیرعامل سهاتوسن نیز در ادامه این پنل گفت: باید از بانک مرکزی بخواهیم یک سری کارها را انجام ندهد و ما دستور العمل کم نداریم و نیازمند آن هستیم که دست بانک ها کمی باز باشد. بانک مرکزی موضوع کیف پول را به بانک ها بسپارد. بانک ها آنقدر نیز از موضوع کارمزد ها زیان نمی بینند و این موضوع خیلی جدی نیست.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین