تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
کد مطلب : 4844

معرفی سکوی بانکداری باز «شاهین» در نمایشگاه تراکنش ایران

۰
plusresetminus
مدیر سیستم‌های نوین بانکی شرکت خدمات انفورماتیک، با بیان اینکه حدود دو سال پیش که موضوع «بانکداری باز» برای نخستین بار از سوی این شرکت مطرح شد، با تردید و  اما و اگرهایی از سوی سیستم بانکی روبرو شد، گفت: اما امروزه همه بر این باور هستند که بانکداری باز برای بقای بانکداری دیجیتال لازم و یکی از پیش نیازهای این روش است.
 به گزارش "صدای بانک" ،  سکوی بانکداری باز «شاهین» توسط شرکت‌های خدمات انفورماتیک و فرادیس گستر کیش در نمایشگاه تراکنش ایران معرفی شد.
 
  در مراسم معرفی این پلتفرم بانکداری دیجیتال، مهران افسری مدیر سیستم‌های نوین بانکی شرکت خدمات انفورماتیک، با بیان اینکه حدود دو سال پیش که موضوع «بانکداری باز» برای نخستین بار از سوی این شرکت مطرح شد، با تردید و  اما و اگرهایی از سوی سیستم بانکی روبرو شد، گفت: اما امروزه همه بر این باور هستند که بانکداری باز برای بقای بانکداری دیجیتال لازم و یکی از پیش نیازهای این روش است.
 
وی ادامه داد: پس از دو سال تمرکز روی این روش، امروز شاهد پیاده سازی محصول «سکوی بانکداری باز شاهین» هستیم که اواخر خردادماه امسال عملیاتی شده است.
 
افسری با بیان اینکه هم اکنون ده ها شرکت به این پلتفرم متصل شده‌اند و در حال مذاکره برای اتصال سایر کسب و کارها به این پلتفرم نیز هستیم، گفت: با توجه به ایجاد نوآوری در صنعت بانکداری به آینده صنعت بانکداری باز خوشبین هستیم.
 
در مراسم معرفی سکوی بانکداری باز شاهین، علی کریمی دونا مدیر پروژه شاهین در شرکت فرادیس گستر کیش به تشریح مفهوم بانکداری باز با نگاهی به وضعیت این پلتفرم در جهان پرداخت و با بیان اینکه تحول در صنعت پرداخت بانکی اهمیت بسیاری در روند رشد و پیشرفت کسب و کارهای مالی و فینتک‌ها دارد، گفت: بانک‌ها در نظام مرسوم و سنتی برای دیجیتالی کردن سرویس‌ها، به سمت توسعه Core Banking و دیجیتال بنکینگ حرکت کرده اند و در فاز دوم به دنبال این هستند که از طریق API سرویس‌های خود را در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌های ثالث قرار دهند که به این مدل بانکداری باز می‌گویند.
 
وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا هم اکنون استانداردهای خدمات پرداخت (PSD2) را با تمرکز بر بانکداری باز تدوین و الزام کرده است،گفت: بهبود شرایط  رقابت، ارتقای تکنولوژی و امنیت، توسعه بازار و تسهیل نوآوری از جمله دلایل پرداختن به بانکداری باز است.
 
کریمی با اشاره به اینکه نسل جدید بانکداری به سمتی می‌رود که بانک ها علاوه بر کانال‌های مرسوم از طریق پلتفرم‌ها، API ها را در اختیار نهادهای ثالث و دارندگان کسب و کارها و در نهایت به کاربران نهایی قرار می‌دهند، اضافه کرد: بانکداری باز، سرویس‌های مالی را با انتقال تجربیات دیجیتالی و دسترسی به منابع بانکی و شبکه ای پویا، در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
 
مدیر پروژه شاهین در شرکت فرادیس گستر، ارتقای نظام بانکی، نوآوری، رقابت و همکاری مشترک با به اشتراک گذاری API ها از طریق پلتفرم برای تبادل دیتا، بهبود تجربه مشتریان، خلق جریان درآمدی جدید، توسعه و تنوع خدمات مشتریان را از جمله فرصت‌های بانکداری باز عنوان کرد.
 
وی درباره چالش‌های بانکداری باز نیز گفت: واگذاری اختیار و کنترل سرویس‌های مشتریان، امنیت و ریسک دیتا، تجزیه زنجیره ارزش و ملاحظات و قوانین و همگام سازی با کسب و کارها از جمله چالش‌های پیش روی این روش است.
 
کریمی دونا با بیان اینکه مطالعاتی که توسط یک مرکز مطالعاتی اروپایی انجام شده، نشان می‌دهد که 94 درصد از کسب و کارها، بانکداری باز را برای توسعه کسب و کارها فرصت مناسبی تلقی کردند، افزود: 81 درصد کسب و کارها نیز، فعالانه برای استفاده از این پلتفرم گام برداشتند و بر حرکت به سمت بانکداری باز تاکید دارند.
 
وی با تمامی به اینکه بسیاری از کشورها هم اکنون به سمت بانکداری باز رفته اند گفت: در اتحادیه اروپا در سال 2019 تمام بانک ها موظف به خدمات بانکی از طریق بانکداری باز شده‌اند. در آسیا و اقیانوسیه و آمریکای شمالی نیز این پلتفرم به صورت رقابتی در حال توسعه است و مطالعات جهانی برمبنای ارزیابی شاخص میزان آمادگی و پتانسیل کشورها نشان می‌دهد که در سال 2019، اروپا در سطح بالاتری از آمادگی برای پیاده سازی بانکداری باز قرار دارد و کشور انگلیس پیشروترین کشور در استفاده از بانکداری باز در سطح ملی برای توسعه فعالیت کسب و کارها است.
 
با اشاره به میزان سرمایه گذاری بانک ها در زمینه بانکداری باز گفت: مطالعات نشان می دهد که تا سال 2019 بیش از 95 درصد بانک‌ها در اتحادیه اروپا و نیز بانک‌های کل جهان در صدد سرمایه گذاری برای توسعه بانکداری باز هستند و این زنگ خطری برای بانک‌هایی در کشور ما به حساب می‌آید که اگر به سمت بانکداری باز حرکت نکنند، جزو 5 درصد بانکهائی قرار می گیرند که به این نظام نپیوسته‌اند.
 
کریمی دونا با اشاره به پلتفرم «شاهین»، افزود: شرکت خدمات انفورماتیک از دو سال پیش به دنبال نیاز جامعه و کسب و کارها، توسعه پلتفرم شاهین را دنبال کرده است. در گام نخست ارائه خدمات بانکداری باز مدنظر بود ولی امروزه این پلتفرم از طریق اختصاص APIهای مالی و غیرمالی به دنبال توسعه پلتفرم Open API است.
 
وی بازارهای بورس، شرکت‌های بیمه، مالی حسابداری، خدمات ارزی، رزرواسیون و نهادهای عمومی را از جمله کسب و کارها و نهادهای ثالثی عنوان کرد که می‌توانند از خدمات سکوی شاهین استفاده کنند و ادامه داد: به دلیل آنکه تامین سرویس‌های مورد نیاز نهادهای ثالث از سوی بانک‌ها نیازمند ثبت قراردادهای جداگانه و پیچیدگی‌های خاصی فنی و کسب و کاری است، اما بانک‌ها از طریق اتصال به پلتفرم شاهین می توانند خدمات را ارائه و سرویس‌های خود را در اختیار نهادهای ثالث بگذارند.
 
در حال حاضر امکان کسب درآمد از سکوی شاهین برای بانک‌ها و نهادهای ثالث از جمله فین تک ها و کسب وکارهای عمومی وجود داشته و سرویس‌های استعلامی اطلاعات حساب و پرداخت از حساب، سرویس‌های پایه سکوی شاهین هستند و می توان برای این پلتفرم، سرویس‌های خاص کسب و کارها را نیز طراحی کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین