تاریخ انتشاردوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
کد مطلب : 5997

چگونه با وام مسکن ۲۴۰ میلیونی خانه‌دار شوید؟

۰
plusresetminus
به دنبال موافقت شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات خرید مسکن برای زوجین به ۲۴۰ میلیون رسید، که بازپرداخت آن به طور تقریبی ماهیانه ۴ میلیون ۳۰۰ هزار تومان است.
چگونه با وام مسکن ۲۴۰ میلیونی خانه‌دار شوید؟
 به گزارش "صدای بانک" ،  وام مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار برای اقشار متوسط و رو به پایین جامعه به شمار می‌رود که خود نقش بسیار مؤثری بر بالابردن قدرت خرید متقاضیان برای خرید مسکن دارد. در ۴ دی امسال با تصویب شورای پول و اعتبار از محل اوراق حق تقدم سقف تسهیلات انفرادی مسکن در تهران ۱۰۰ میلیون تومان و برای زوجین ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شد.

همچنین سقف تسهیلات جعاله (تعمیر) از محل منابع داخلی بانک‌ها توسط بانک مسکن و بانک‌های تجاری (شامل تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم و بدون سپرده) به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت؛ بنابراین در مجموع متقاضیان خرید مسکن می‌توانند ۲۴۰ میلیون تومان تسهیلات را از بانک دریافت کنند.

میزان سود وام ۲۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن در روش پرداخت ساده ۱۲ساله، حدود ۲۸۹ میلیون تومان است. اقساط ماهانه این وام حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که با احتساب اقساط ماهانه وام تعمیر (یک میلیون و ۱۵ هزار تومان برای دوره ۵ساله) به حدود ۴.۴ میلیون می‌رسد.سود وام تعمیر نیز حدود ۲۱ میلیون تومان در روش ساده است.

در روش پلکانی بازپرداخت وام، متقاضیان تا سال دوازدهم حدود ۳۲۰ میلیون تومان پرداخت خواهند کرد. در سال اول مبلغ قسط ماهانه سه میلیون و ۵۰ هزار تومان، سال دوم ۳ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان، سال سوم، ۳میلیون و ۲۳۵ هزار تومان، سال چهارم سه میلیون و ۳۳۲ هزار تومان، سال پنجم ۳ میلیون و ۴۳۲ هزار تومان، سال ششم ۳میلیون و ۵۳۵هزار تومان، سال هفتم ۳ میلیون و ۶۴۱ هزار تومان، سال هشتم ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، سال نهم ۳میلیون و ۸۶۲هزار تومان، سال دهم ۳ میلیون و ۹۸۷هزار تومان، سال یازدهم ۴ میلیون و ۹۸هزار تومان و قسط ماهانه سال دوازدهم ۴ میلیون و ۲۲۱هزار تومان است.

کل پرداختی متقاضی در ماه دوازدهم سال دوازدهم، بابت وام ۲۰۰ میلیون تومانی به‌روش پلکانی حدود ۵۲ میلیون تومان است. میزان اقساط ماهانه وام تعمیر نیز در سال اول ۹۶۶ هزار تومان و در ماه ۶۰ (سال پنجم) یک میلیون و ۸۷ هزار تومان است. سود این وام ۲۱۰ میلیون و ۵۰۰هزار تومان است و در مجموع بیش از ۳۴۰ میلیون تومان سود خواهد بود.

مجرد‌های ساکن تهران هم می‌توانند تا ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومان جعاله است؛ بنابراین متقاضیان مجرد در شهر تهران برای ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با «تسه» ۴۶ هزار تومانی، ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود که با در نظر گرفتن ۴۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۸۰ ورق به مبلغ سه میلیون و ۶۸۰ هزار تومان خریداری کنند، ۱۲ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان است.

در ایران طبق قانون تمامی بانک‌ها مجوز پرداخت وام‌های مسکن را دارند، اما به علت نداشتن اعتبار تقریبا هیچ بانکی غیر از بانک مسکن، که مسئول اصلی پرداخت وام‌های مسکن است، چنین وامی را پرداخت نمی‌کند.

بانک مسکن وام‌ها و تسهیلات متفاوتی دارد که یکی از آن‌ها «وام مسکن یکم» است. اما این وام چیست و برای دریافتش چه شرایطی باید داشت؟

شرایط وام مسکن یکم
وام مسکن یکم در دو بخش انفرادی و زوجین پرداخت می‌شود. متقاضی باید ۱۸ سال تمام و درآمد مستقل داشته باشد.

شرط اصلی برای دریافت این تسهیلات آن است که متقاضی پیش از این نباید از هیچ بانکی، مثل بانک مسکن یا سایر بانک‌ها، تسهیلاتی برای خرید، احداث یا تعمیر واحد مسکونی دریافت کرده باشد. همچنین متقاضی نباید پیش از این از امکانات دولتی (مثل مسکن مهر) استفاده کرده باشد؛ بنابراین اگر پیش از این از وام‌های دیگر مسکن استفاده کرده‌اید احتمالا باید دور این وام را خط بکشید.

اما نام «مسکن یکم» نباید شما را به اشتباه بیندازد. اگر مالک خانه‌ای باشید، ولی برای تهیه آن از تسهیلات استفاده نکرده باشید، باز هم می‌توانید از وام مسکن یکم استفاده کنید. متقاضی باید نیمی از مبلغ وامی را که می‌خواهد بگیرد، حداقل به مدت یک سال در بانک مسکن سپرده‌گذاری کند. در این یک سال به سپرده مذکور هیچ سودی تعلق نمی‌گیرد.

متقاضی باید توانایی پرداخت اقساط را داشته باشد و این توانایی به صورت (حکم استخدامی، فیش حقوقی، گردش حساب، ضامن و…) برای بانک اثبات می‌شود؛ بنابراین اگر بانک در این زمینه قانع نشود می‌تواند از پرداخت وام به شما خودداری کند.

وام مسکن یکم تنها برای خرید خانه‌هایی به متقاضیان تعلق می‌گیرد که در محدوده شهری قرار دارند و نمی‌توان برای خرید خانه‌های روستایی از این تسهیلات استفاده کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما