تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
کد مطلب : 7977

بازی واکسن کرونا با بورس‌های جهان

۰
plusresetminus
موشکافی یک گزارش مطبوعاتی درباره کشف واکسن کرونا، خوش‌بینی روز گذشته سرمایه‌گذاران را در بازارهای جهانی از بین برد.
بازی واکسن کرونا با بورس‌های جهان
  به گزارش "صدای بانک" ، بازارهای جهان، چشم به اخبار خوش از مهار ویروس کرونا بسته‌اند. با هر خبری که از واکسنی برای این بیماری برسد، تابلوهای بورسی از هنگ‌کنگ تا استرالیا و نیویورک، یک‌دست سبز می‌شوند. بازارها عطش جست‌وجوی نشانه‌هایی برای خوش‌بین بودن دارند اما در این روزهای پر ضد و نقیض، عمر خوش‌بینی‌ها چندان طولانی نیست.
روز گذشته، شرکت زیست‌فناوری آمریکایی مدرنا، اعلام کرد که که آزمایش اولیه انسانی واکسن بر ۴۵ داوطلب، موجب تولید آنتی‌بادی، حداقل به میزان افراد بهبودیافته شده است. همین خبر، باعث رشد چشم‌گیر بازارها شد. شاخص S&P ۵۰۰ در وال‌استریت بهترین عملکرد مثبت روزانه خود را در ۶ هفته اخیر با ۳.۱۵ درصد رشد ثبت کرد. شاخص گسترده MSCI'S در آسیا و اقیانوسیه نیز ۱.۵ درصد رشد کرد و به بالاترین رقم دو هفته اخیر رسید.
اما امروز(چهارشنبه) اوضاع بازار به این خوبی پیش نرفت. بر اساس گزارش رویترز، یک پایگاه خبری پزشکی با نام «استات» شبهه‌هایی را درباره موثر بودن واکسن شرکت مدرنا مطرح کرد. گزارش استات ادعا کرد که نتایج آزمایش این واکسن، فاقد جزئیات قابل اتکاست. همین گزارش مطبوعاتی، باعث تغییر اوضاع بازارها شد.
بازدهی اوراق  بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا با سررسید ۱۰ ساله که دیروز به بالاتر از ۰.۷ درصد رسیده بود، امروز با ۱.۵ واحد کاهش به زیر این رقم بازگشت. بورس‌های چینی روزشان را با اندکی افت شروع کردند و شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنک نیز ۰.۱ درصد افت کرد. شاخص گسترده  MSCI'S و شاخص اصلی استرالیا نیز بی‌تغییر باقی ماندند.
ین ژاپن، یک دارایی امن به حساب می‌آید که سرمایه‌گذاران در زمان بحران، تقاضایشان برای آن افزایش می‌یابد اما در شرایط مساعد، اهمیت آن کم می‌شود. به همین دلیل روز گذشته ارزش ین ژاپن کاهش یافته بود. اما امروز با اخبار منفی از کشف واکسن، دوباره ارزش این دارایی امن افزایش یافت و با تقویت ارز ژاپن، شاخص نیکی بورس این کشور نیز ۰.۷ درصد رشد کرد.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما