کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طلای تقلبی و کمبود سکه، چالش جدید بازار

2 خرداد 1399 ساعت 9:34

التهاب بازار طلا در روزهای اخیر، رشد شدید قیمت‌ها، بالارفتن تقاضا و کمبود عرضه سکه و افزایش خرید طلای آب‌شده را به همراه داشته است که رییس اتحادیه طلای تهران در این باره می‌گوید: موفقیت در مهار قیمت ارز می‌تواند ضمن برگرداندن آرامش به بازار طلا، قیمت‌ها را نیز کاهش دهد.


    به گزارش "صدای بانک" ، موج جدید رشد قیمت‌ها در بازار طلا در روزهای اخیر موجب رکورد شکنی‌های جدید در این بازار شده است به طوری که نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عبور کرده و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز از ۷۰۰ هزار تومان عبور کرده است.
میزان رشد تقاضا و التهاب در بازار طلا در روزهای اخیر به گونه‌ای بوده که برخی شنیده‌ها از کمبود سکه در بازار حکایت دارد.

عوامل تاثیر گذار در التهاب بازار طلا
«ابراهیم محمدولی» درباره علل رشد نرخ طلا و سکه گفت: در نوسانات اخیر بازار طلا و سکه عواملی مانند قیمت دلار، اونس جهانی و معاملات گواهی سکه در بورس کالا، نقش داشته‌اند.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: معاملات گواهی سکه در روزهای اخیر باعث التهاباتی در بازار سکه و طلای کشور شد به طوری که برخی افراد از این معاملات، سواستفاده کرده و قیمت‌ها را بالا بردند.
محمدولی با استقبال از محدودیت و نظارت بیشتر بر معاملات گواهی سکه گفت: تصمیمات باید کارشناسی و سنجیده اتخاذ شود تا تاثیر منفی بر بازارها نداشته باشد.
وی اضافه کرد: در این میان، فضای روانی جامعه بیشتر ملتهب شد و در نتیجه نوسان‌های شدیدی در بازار طلا رخ داد.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: افزایش قیمت دلار در داخل و همچنین اونس جهانی در بازارهای خارجی نیز باعث رشد قیمت طلا و سکه در کشور شد.
وی خاطر نشان کرد: موفقیت در مهار قیمت ارز و دلار می تواند ضمن برگرداندن آرامش به بازار طلا، قیمت‌ها را نیز کاهش دهد.

کمبود عرضه سکه
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به کمبود عرضه سکه در بازار گفت: به دلیل شرایط رخ داده و جو روانی، در روزهای اخیر تقاضا برای خرید سکه بالا رفته است.
محمدولی افزود: تقاضا برای خرید سکه در حالی بوده که عرضه کافی نیست و بر این اساس، حجم تقاضا از عرضه پیشی گرفته است.
وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که حجم بالای تقاضا برای سکه در روزهای اخیر به یکباره ایجاد شده که باید کنترل شود.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار داشت: برخی افراد تعداد زیادی سکه را خریداری کرده اند که باید کنترل بیشتری روی آنها صورت گرفته و شناسایی شوند.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید با ضرب سکه پاسخگوی نیاز بازار باشد، گفت: ظرفیت بانک مرکزی برای ضرب سکه محدود و بر اساس نیاز است، البته تقاضاهای غیر معمولی باید کنترل و شناسایی شود.

رونق دوباره بازار طلای آب‌شده
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: خریداران در این روزها کمتر به دنبال مصنوعات طلا بود و بیشتر در پی آب‌شده می روند.
محمدولی با انتقاد از فروش طلای آب‌شده، گفت: طلای آب‌شده باید در کارگاه های ساخت طلا، گردش داشته باشد و فروش آن به افراد عادی برای سرمایه گذاری درست نیست.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: اکنون حدود پنج تا ۱۰ درصد تقاضای بازار طلا مربوط به مصنوعات و ۳۵ درصد نیز به طلای آب‌شده تعلق دارد. بقیه نیز به خرید سکه اختصاص دارد.
وی یادآور شد: در یک دوره زمانی، تب خرید طلای آب‌شده فروکش کرده بود، اما در روزهای اخیر تقاضا برای طلای آب‌شده رو به افزایش گذاشته است.

هشدار نسبت به تخلف در فروش طلای آب‌شده
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با هشدار به خریداران طلای آب‌شده گفت: افراد ناآشنا نباید وارد خرید طلای آب‌شده شوند، زیرا امکان دارد فریب بخورند و سرمایه آنها با خطر مواجه شود.
وی افزود: برخی افراد کلاهبردار اقدام به تخلف در فروش طلای آب‌شده می‌کنند که باعث زیان خریداران می شود، زیرا افراد کم اطلاع قادر به این سوءاستفاده ها نیستند.
محمدولی خاطر نشان کرد: اگر در بخش مصنوعات طلا، تخلف رخ دهد، قابل رصد است، اما طلای آب‌شده به سختی قابل پیگیری است.
وی گفت: البته میزان تخلف در بازار طلا و فروش طلا و سکه تقلبی در این بازار، نسبت به گذشته کاهش زیادی یافته که نتیجه افزایش نظارت بانک مرکزی، نهادهای نظارتی و اتحادیه طلاوجواهر است.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره چشم‌انداز بازار طلا در روزهای آتی نیز گفت: اگر بر وضعیت فعلی، کنترل بیشتری صورت گرفته و حادثه مهم و جدیدی رخ ندهد، روند فعلی ادامه خواهد یافت که همراه با آرامش و نوسان‌های محدود خواهد بود.
 
منبع: ایرنا 


کد مطلب: 7993

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/7993/طلای-تقلبی-کمبود-سکه-چالش-جدید-بازار

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com