تاریخ انتشارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
کد مطلب : 8171

هزینه دریافت وام مسکن افزایش یافت

۰
plusresetminus
بازار اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن طی هفته‌های اخیر با رونق و افزایش تقاضا روبرو بوده و به افزایش قیمت این اوراق انجامیده است.
 به گزارش "صدای بانک" ،   عرضه اولین اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن سال ۱۳۹۹ با گشایش نماد تسه ۹۹۰۱ در ۲ اردیبهشت ۹۹ آغاز شد که قیمت آن با میانگین ۴۶ هزار و ۳۶۰ تومان کشف شد. این در حالی است که در یک روند تدریجی طی اردیبهشت و خرداد میانگین قیمت مبادلات اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) افزایش یافت و در آخرین معاملات انجام شده پیش از تعطیلات به حدود ۸۰ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت اوراق ناشی از رشد قابل توجه تقاضای خرید این اوراق بوده و در عین حال اقبال به بازار سرمایه در میان عموم ایرانیان طی ماه‌های اخیر نیز در این زمینه بی تاثیر نبوده است.

کارشناسان معتقدند به دنبال افزایش سقف انواع تسهیلات مسکن که از محل خرید اوراق قابل پرداخت است، رشد تقاضای استفاده از تسهیلات دور از ذهن نبود و از آنجا که نسبت بین عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت اوراق است، طبیعی است با برهم خوردن یکباره این نسبت تغییرات افزایشی قیمت رخ داده است. این در حالی است که در ابتدای سال جاری قیمت اوراق تسهیلات مسکن با افت همراه بود که یکی از دلایل آن را می‌توان رشد قیمت دلار و نیز تعطیلی بازار مسکن تحت تاثیر شیوع کرونا عنوان کرد. اما در ادامه قیمت تسه‌هایی که بعضا تا زیر ۵۰ هزار تومان بود نیز در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد به بالای ۶۵ هزار تومان رسید و اکنون هم بسیاری از نمادها کانال ۷۰ هزار تومان را هم پشت سر گذاشته‌اند.

در معاملات ابتدای هفته جاری بازار سرمایه، قیمت هر برگه اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن به دامنه ۸۳ هزار تومان وارد شد. در این معاملات، تقریبا همه نمادهای زیرمجموعه تسه، به سقف دامنه نوسان ۵ درصدی مجاز روزانه فرابورس رسیدند که نشان دهنده سرعت بالای رشد قیمت این اوراق در معاملات بازار سرمایه طی روزهای گذشته است. هرچند عمده خریداران اوراق تسه، متقاضیان بالقوه یا بالفعل مسکن هستند که یا در روزهای پیش‌رو قصد معامله ملکی با استفاده از تسهیلات را دارند و یا انجام این اقدام را ظرف چند ماه آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند، اما در عین حال این خریداران با بازار پربازدهی روبرو بوده‌اند؛ چرا که در مقایسه با فروردین، بازار اوراق تسه بازدهی ۱۰۰ درصدی داشته است. این بازدهی بالا در این مدت کوتاه طی بیش از دو سال گذشته بی سابقه بوده است.

در حال حاضر سقف تسهیلات مسکن زوجین از محل اوراق در تهران ۲۰۰ میلیون تومان است که با احتساب تسهیلات مکمل جعاله به ۲۴۰ میلیون تومان می‌رسد. بنابراین با احتساب قیمت ۸۰ هزار تومان برای قیمت هر برگ تسه یک زوج تهرانی برای دریافت تسهیلات ۲۴۰ تومانی مسکن باید ۳۸ میلیون تومان اوراق خریداری کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما