کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لوازم خانگی هفتگی گران می‌شود

15 مهر 1399 ساعت 11:40

تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقدند" ما سه ماه است در صف تخصیص ارز هستیم اگر بانک مرکزی ارز در اختیار ندارد چرا اجازه ثبت سفارش را می دهند ما با اعتبار خود خریدهای خارجی را انجام می‌دهیم اما این کالا دو تا سه ماه در گمرکات خاک می خورد.


به گزارش صدای بانک، بازار لوازم خانگی متأثر از تغییرات قیمت ارز و بلاتکلیفی قیمت ها در سایر بازارها از جمله مواد اولیه همچنان با افزایش قیمت‌ها در انواع محصولات لوازم خانگی روبه روست. البته روند افزایش قیمت‌ها در محصولات داخلی بیش از اجناس وارداتی است و همین امر عاملی می‌شود تا مردم با توجه به درآمدهای خود به سراغ اجناس وارداتی قاچاق رفته و توانایی خرید لوازم خانگی داخل ایران را نداشته باشند.
افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی طی ماه های اخیر مدام توسط تولیدکنندگان در حال انجام است به نحوی که شرکت‌ها هر دو هفته یا سه هفته یکبار قیمت های جدیدی را راهی بازار می کند همین موضوع عاملی شده تا آن دسته از مردم که خریدهای ضروری دارند  به جهت نگرانی از تغییرات قیمتی خریدهای خود را انجام دهند. برخی از فروشندگان لوازم خانگی معتقدند مردم خود به نوعی به دپو کننده لوازم خانگی شده‌ند چرا که روند افزایشی قیمت‌ها عاملی شده تا آنها کالا را خریداری کرده اما نسبت به نصب آن اقدام نکنند.
علاوه بر این فروشندگان لوازم خانگی می‌گویند عرضه کالا در سطح بازار کاهش پیدا کرده و مدام شرکت ها برای ارائه لیست جدید قیمتی عرضه ای را به بازار انجام نمی دهند در این شرایط هرکس به سراغ جنس می آید ما می‌گویم این مدل را نداشته و باید صبر کنید تا با قیمت جدید وارد بازار شود.
این روزها عدم عرضه کالا به جهت تغییرات قیمتی داستان های جدیدی را در بازار لوازم خانگی به وجود آورده است نمایندگی ها مدام باید به مشتری وعده  هفته های آینده را برای تحویل جنس بدهند و  از طرف دیگر تولیدکنندگان نیز معتقدند ما مواد اولیه کافی در اختیار نداریم.
*وزارت صنعت و بانک مرکزی اگر ارز ندارند چرا مجوز ثبت سفارش می دهند!
یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم می‌گوید: ما سه ماه است در صف تخصیص ارز هستیم اگر بانک مرکزی ارز در اختیار ندارد چرا اجازه ثبت سفارش را می دهند ما با اعتبار خود خریدهای خارجی را انجام می‌دهیم اما این کالا دو تا سه ماه طول می‌کشد تا در ایران تخصیص ارز پیدا کند .
وی با انتقاد از اینکه اعتبار تولیدکنندگان با طرف خارجی در حال کاهش است، می‌گوید: قرار بود ثبت سفارش‌ها 10 تا 15 روز انجام شود اما مگر می شود مواد اولیه دو تا سه ماه در گمرکات بماند چرا کسی پاسخگوی تولیدکنندگان لوازم خانگی نیست.
این تولیدکننده با اعلام اینکه مدام از افزایش قیمت‌ها صحبت می‌شود اما کسی به دلایل آن می‌پردازد، تصریح کرد: ما مواد اولیه لازم نداریم و نمی توانیم کالا را با قیمتی مناسب راهی بازار کنیم. وقتی مواد اولیه در اختیار نداریم ناچار به افزایش قیمت‌ها هستیم.
وی با طرح این پرسش که اگر ارزی نیست چرا  مجوز ثبت سفارش ها را انجام دهیم، گفت: تکلیف تولیدکنندگان را مشخص کنید بانک مرکزی هیچ همکاری با تولیدکنندگان ندارد ما چندین ماه معطل دریافت ارزیم از آن طرف مواد اولیه هم متأثر از قیمت دلار در روز روند صعودی دارد. در این شرایط واحدهای تولیدی به سختی مشغول تولید هستند و نمی دانند جواب کارگران خود را بدهند. چرا تولیدکننده باید تاوان با هماهنگی دستگاه های دولتی را بدهد.


کد مطلب: 9977

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/9977/لوازم-خانگی-هفتگی-گران-می-شود

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com