تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
کد مطلب : 9991

اصلاح کارمزد های خدمات بانکی ضروری است

۰
plusresetminus
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات در نظام بانکی با تاکید بر لزوم اخذ کارمزد برای خدمات بانکی به مقایسه نحوه و میزان کارمزد در بانک‌های ایران و دنیا پرداخت و گفت: هزینه‌های کارمزدی در ایران با هچ کجای دنیا قابل مقایسه نیست، به عنوان مثال در بانک‌های اروپایی برای یک انتقال وجه حداقل ۲.۵ یورو اخذ می‌شود در حالی که در ایران این کارمزد متناسب با خدمت ارایه شده نیست.
اصلاح کارمزد های خدمات بانکی ضروری است
به گزارش صدای بانک فرهاد اینالویی در گفتگو با تابناک اقتصادی در خصوص  فلسه اخذ کارمزد گفت: هر سرویسی که در جایی ارایه می‌شود اگر به قیمت و با کیفیت مناسب ارایه نشود، قاعدتاً در درازمدت باعث نارضایتی مشتریان خواهد شد، خدمات بانکی نیز از این قاعده مستنثنی نیست.

وی افزود: وقتی در مورد کارمزد صحبت می‌شود باید به دو نکته توجه کرد. اول اینکه از چه کسی و دوم  اینکه به چه میزانی کارمزد اخذ شود.

اینالویی  در مورد اینکه از چه کسی کارمزد گرفته شود تاکید کرد: قاعدتاً کسانی که سرویس را دریافت می‌کنند و در واقع گیرنده خدمات هستند بهترین افرادی هستند که بایدهزینه کارمزد را پرداخت کنند حال دریافت کننده می‌تواند یک فروشگاه باشد و یا یک شخص و مشتری سیستم بانکی.

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات در نظام بانکی افزود: متاسفانه در حال حاضر در بعضی از خدمات مشتری خدمتی را از جایی دریافت می‌کند و کارمزد آن را کس دیگری پرداخت می‌کند که این حالت اشتباه و نیازمند اصلاح است و در هیچ کجای جهان این موضوع دیده نمی‌شود.

اینالویی با  تاکید مجدد به اینکه باید کارمزد را از دریافت کننده خدمت اخذ کرد به نکته دوم در بحث میزان کارمزد  پرداخت و گفت: نکته دوم بحث میزان دریافت کارمزد است، در پاسخ به این سوال باید به حداقل قیمت تمام شده هزینه خدمت اشاره کرد یعنی  به عنوان مثال حداقل کارمزد دریافتی باید به میزان هزینه تمام شده ان باشد در غیر اینصورت و اگر کمتر از هزینه تمام شده دریافت شود در درازمدت همه کسانی که که در این  شبکه کار می‌کنند  متضرر خواهند شد.

وی تصریح کرد: فرض کنید یک بانک خدمتی را ارایه می‌کند و کمتر از هزینه تمام شده کارمزد اخذ می‌کند و یا اصلا کارمزدی دریافت نکند خوب این موضوع به کجا می‌انجامد؟ در نهایت به این نقطه خواهد رسید که کیفیت این خدمات کاهش پیدا می‌کنند و یا سرویس‌ها ارتقا پیدا نمی‌کنند و یا از جای دیگری جبران می‌کنند؟! به هرحال بانک یک بنگاه اقتصادی است و بر مبنای سود وزیان عمل می‌کند.

اینالویی اشتباه اخذ کارمزد از کسی غیر از دریافت کننده خدمت را موجب افزایش هزینه‌ها و ناعادلانه خواند و گفت: اگر کارمزد به عنوان مثال از مشتری دریافت کننده خدمت در نظام بانکی اخذ نشود قاعدتا هزینه این خدمت در جایی دیگر جبران می‌شود مثلا در نرخ تسهیلات نمود پیدا می‌کند.

وی افزود: در این وضعیت به سیستم‌های تولیدی کشور و بنگاه‌های اقتصادی که از تسهیلات بانکی بهره مند می‌شوند زیان وارد می‌شود و این ناعادلانه است.

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در پایان با تشریح و تفکیک بانکداری الکترونیک از بانکداری دیجیتال گفت: در حال حاضر و به مرور از سمت بانکداری الکترونیک به سمت بانکداری دیجیتال در حال حرکت هستیم، در بانکداری دیجیتال سرویس‌ها شخصی سازی می‌شوند قاعدتا کارمزد‌ها برای گروه‌ها و اشخاص بنا به میزان و نوع خدمت دریافتی کارمزد‌ها نیز متفاوت خواهد بود و این موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما