تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
کد مطلب : 9649

تنها راه برون رفت از شرایط فعلی بورس چیست؟

محمد صادقی/کارشناس بازار سرمایه
۱
plusresetminus
به نظر می رسد تنها راهی که برای برون رفت از این شرایط که گریبان گیر همه را گرفته  این است که همگام شدن با قوانین بین المللی به جای قوانین جاری و فعلی بورس ایران است تا قاعده بازی بورس شبیه تمام دنیا باشد.
محمد صادقی
محمد صادقی

روند شرایط بازار طی هفته های گذشته به سمتی در حال حرکت بوده است که از زمان گشایش اقتصادی ۲۰ مرداد آقای رییس جمهور تا به امروز شاخص کل حدود ۵۰۰ هزار واحد اصلاح را بدنبال داشته است، هرچند همچنان بورس در بازه ۶ ماهه اول سال با رشد ۲۰۰ درصدی کماکان نسبت به رشد تقریبا ۱۰۰ درصدی سایر بازارهای موازی در شرایط بهتری قرار دارد اما با توجه به ذات بورس که برعکس بازارهای دیگر در کشورمان که متاسفانه آن بازارها اصلاح به این شکل ندارند و ریسک سرمایه گذاری بازار سرمایه به دلیل ذات این بازار بیشتر است و نمیتواند جای تعجب داشته باشد ولی اتفاقی که در حال رخ دادن است از بین بردن اعتماد در بین فعالان خرد بازار و به اصلاح کد اولی ها هستند که غالبا در نیمه راه به این بازار اضافه شده و اکنون در شرایط زیان قرار دارند و دائم در حال مقایسه سرمایه گذاریشان نسبت به بازار های موازی هستند و ذهنشان درگیر افسوس است که چرا وارد بورس شده اند و ای کاش های متعددی را در ذهن خود متبادر میکنند و در فکر خروج از این بازار هستند!
این ایجاد ترس توده ای میان سرمایه گذاران و هجوم سهامداران جهت خروج از یک درب کوچک به نام دامنه نوسان و صفهای فروش و از طرفی هر روز منتظر روز بعد ماندن برای خروج از بازار و این داستان ادامه دارد و همچنان ریزش بورس و افت ارزش سهام!

 حقوقی ها هم که از ظاهر امر پیداست توان جمع کردن صف ها را نداشته چرا که با یک سیل سهمگین مواجه شده اند!
ولی چاره کار چیست؟به نظر می رسد تنها راهی که برای برون رفت از این شرایط که گریبان گیر همه را گرفته  این است که همگام شدن با قوانین بین المللی به جای قوانین جاری و فعلی بورس ایران است تا قاعده بازی بورس شبیه تمام دنیا باشد.
قوانین مهمی چون برداشتن دامنه نوسان قیمت و حضور ناظر. با توجه به پیاده سازی قوانین بین المللی قطعا شرایط حاضر در بورس متعادلتر شده و فروش تعهدی یا همان SHORT SELLING و دست نبردن دولت در معاملات بورسی و... از مزایای این اقدام خواهد بود.
تنها با برداشتن قانون دامنه نوسان محدود و ایجاد دامنه نامحدود باعث میشود فروشنده همیشه فرصت خروج از بازار را داشته باشد و خود همین موضوع باعث از بین رفتن ترس زیان بیشتر در روزهای متوالی میگردد و به سرعت بازار راه خودش را پیدا میکند.
هرچند معتقدم این قانون دامنه نوسان محدود خود تبدیل به بهترین ترفند برای سواستفاده قرن توسط دولت شده است، به اینصورت که دام را به عنوان بورس پهن کرده ، طعمه را که سوددهی روزانه و صف خریدهای طویل و همچنین تبلیغات رسانه ای را به مردم بینوا که از همه جا مانده و رانده هستند و با اندک پس انداز و یا بدتر از آن فروش دارایی های اصلی زندگیشان وارد این دام، به امید شرایط بهتر میشوند. اینجاست که چند مدتی سهام با هیجان مردم بالا رفته و سهام را چندین برابر ارزش ذاتی سهم به مردم بینوا میفروشند .حالا دام عمل کرده و صید به تله افتاده و اینک صفهای فروش با دامنه نوسان شروع میشود و تا زمانی که تمام خون صید از بدنش خارج نشده این دام صید را رها نمیکند!
آنجاست که دولت محترم سهمی را که با چندین برابر ارزش ذاتیش به مردم خودش فروخته دوباره با قیمت نصف ارزش ذاتی و چه بسا کمتر از مردم  خریده و پس اندازهای این سهامداران عجول را از جیبشان بیرون میکشد.
امیدوارم قوانین بازار سرمایه کشورمان هم بین المللی شود چرا که تنها راه برون رفت از شرایط فعلی ایجاد دامنه نوسان نامحدود است و البته برکت دیگری هم که دارد آنست که دولت نمیتواند از سرمایه مردم سواستفاده نماید.

منبع: نفت ما 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین