تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
کد مطلب : 9239
میهمان ناخوانده؛ تهدیدی که به فرصت تبدیل شد؛

ایران صادرکننده اقلام مبارزه با کرونا

۰
plusresetminus
پخش تصاویری از بیمارستان های شلوغ، کمبود لباس محافظتی، ماسک و تابوت هایی بلاتکلیف در روزهای ابتدایی شروع کرونا کم از فیلم های ژانر وحشت نداشت، اما آیا کرونا بوته آزمایش مناسبی برای محک زیرساحت ها و ظرفیت های نظام های سلامت به شمار می رود و در این میان جایگاه ایران کجاست؟
ایران صادرکننده اقلام مبارزه با کرونا
 به گزارش "صدای بانک" ،  اگرچه صحبت کردن در مورد ناکامی ها در سال های گذشته به یکی از بحث های مورد توجه مردم و رسانه های فارسی زبان برون مرزی و دامن زدن به ناامیدی تبدیل شده است، اما ضمن وجود کاستی ها، انعکاس وضعیت موجود به آن شکلی که رسانه ها و شبکه های اجتماعی به مردم القا می کنند، نیست. مثلا امید به زندگی در دو جنس 74 سال است که این عدد بالاتر از بیش بسیاری از کشور های دنیاست.
به عنوان مثال پوشش واکسیناسیون مناسب، ایران را جز 10 کشور برتر دنیا قرار داده است و یا سرانه تولید ناخالص داخلی بر اساس برابری قدرت خرید ایران را در رتبه 18 دنیا و بالاتر از بسیاری از کشورهای پیشرفته قرار داده. شاخص های این چنینی نشان دهنده این است که کشور وضعیت شدیدا نامطلوبی ندارد.
پاندمی کرونا به عنوان بحرانی فراتر از مرزهای نظام سلامت فرصت مقایسه بسیاری از شاخص ها را برای سیاستگذاران و اندیشمندان جهان فراهم کرده است. این نخستین بار در جهان مدرن است که یک بحران به طور همزمان در سراسر دنیا کم و بیش به یک شکل و در یک زمان بروز کرده است که با بررسی وضعیت کشور های مختلف می توان شاخصی برای سنجش وضعیت ایران در پاسخگویی به بیماران و قیاس وضعیت زیرساختهای سلامت در ایران باشد.
در نظام اقتصادی، تحریم و تورم به عنوان دو بیماری مزمن، سال هاست اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده است و نمیتوان انتظار داشت در بحرانی به این پیچیدگی نظام اقتصادی فاقد تورم باشد. اما اگر مقایسه منصفانه ای انجام شود علیرغم مشکلات موردی، کمیابی در مواد ضروری مورد نیاز مردم مشاهده نشد. زنجیره تامین مواد غذایی با کیفیت به کار خود ادامه داد و اگر نوسان های قیمت ارز در مواد غذایی وارداتی نادیده گرفته شود می توان گفت مشکل حادی از نظر قیمت هم به وجود نیامد.
در مورد موضوعات اجتماعی مردم علیرغم تنگناهای اقتصادی سعی کردند با نجابت رفتار کنند صف های فروشی که در فروشگاه های کشور های پیشرفته مشاهده می شد در ایران دیده نشد و این نشان دهنده رفتار منطقی مردم در خرید کالاهای ضروری است. از طرفی بر خلاف بسیاری از مناطق دنیا مردم سعی کردند با امور خیریه رنج هموطنان خود را کاهش دهند. و می توان گفت این اقدامات تا حدود زیادی موثر بود.
در خصوص ساختارهای سیاسی در حالی که رئیس جمهور ایالات متحده و نخست وزیر بریتانیا در روزهای نخست با تمسخر و تقلیل مشکل آن را کم اهمیت جلوه می دادند، از ابتدا تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا و حضور رئیس جمهور در جلسات باعث یکپارچه شدن اقدامات شد. اگر چه انتقادات جدی به برخی موضوعات در این خصوص وجود دارد اما نمی توان کتمان کرد نظام سیاسی در رفتار خود نوع متعالی و متفاوتی از رفتار منطقی نشان داد.
در خصوص نظام سلامت کشور از روزهای نخستین مشارکت مراقبین سلامت در امر آموزش، بیماریابی و پایش علائم در جمعیت های تحت پوشش تا حدودی سرعت انتشار بیماری را کند کرد. باید توجه داشت علیرغم انتقادات به وزارت  بهداشت در خصوص پیشگیری با توجه به محدود بودن امکانات و نیز پیچیدگی های این بیماری به عنوان یک بیماری جدید نمی توان تلاش های وزارت بهداشت را نادیده گرفت .
همچنین اگرچه ورود این بیماری به کشور دور از انتظار و پیش بینی ها نبود، اما شیوع یکباره آن در کشور باعث غافلگیری مسئولان شده و نظام سلامت را باچالش جدی مواجه کرد، بطوریکه در روزهای اول تامین ماسک، اقلام بهداشتی مانند الکل و لوازم حفاظتی کادر درمان به سختی تامین شد، مشکلات تامین ارز، کمبود تجهیزات و جدید بودن بیماری می توانست مقدمه بروز فاجعه ای فراتر از آنچه قابل تصور است، باشد. اما فداکاری های نیروهای سلامت علیرغم عدم پرداخت صحیح مطالبات و حتی وضعیت استخدامی نامطلوب صحنه های مثال زدنی از ایثار را به رخ می کشد.
البته در ادامه با تکیه بر توان تولید نه تنها نیاز به اقلام مبارزه با کرونا به خوبی رفع شد، بلکه پس از 40 روز توانستیم به صادرکننده برخی از اقلام مانند ماسک N95 و برخی تجهیزات پزشکی به کشورهای دیگر باشیم و به مرور زمان بر تعداد اقلام صادراتی بیفزاییم.
نکته ای که توجه به آن در رسانه ها و حتی احوالات شخصی ضروری است پرهیز از ناامیدی و ترویج آن است اگر چه امید واهی و ارائه وضعیتی ایده آل از شرایط کشور می تواند موجب بی اعتمادی مردم و آثار نامطلوب اجتماعی شود، اما ناامید کردن آن ها نیز گناهی نا بخشودنی است.
تحلیل واقع بینانه نشان می دهد اگر چه جایگاه کشور نباید تا این حد در جدول ابتلا و مرگ و میر بیماری کرونا بالا باشد اما فاصله با کشورهای دیگر و عمدتا ثروتمند در صدر لیست، مثلا ایالات متحده به عنوان ثروتمند ترین کشور دنیا، وضعیت ایران آنچنان که القا می شود نامطلوب نیست. اگرچه ذکر این نکته که با حالت مطلوب فاصله جدی وجود دارد و همه تلاش ها باید معطوف به دستیابی به آن بشوند نباید فراموش شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما