کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امنیت به چه قیمت؟

20 آبان 1399 ساعت 12:49

طبق اخبار اعلام شده احراز هویت دوعاملی برای ورود به سامانه‌های معاملات برخط از نیمه آذرماه اجرایی خواهد شد، اتفاقی که برخی آن را باعث کند شدن سرعت معاملات می‌دانند و برخی دیگر براین باورند که به ارتقای امنیت کمک می‌کند.



 با توجه به مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده از قابلیت احراز هویت چندعاملی برای ورود به سامانه‌های معاملات برخط از ۱۵ آذرماه ضروری است.
در حال حاضر ورود به سامانه‌های معاملاتی صرفا با استفاده از نام کاربری و رمز عبور انجام می‌شود و برخی کارشناسان براین باورند با توجه به امکان افشای رمز ورود کاربران استفاده از این روش سطح امنیت مناسبی ندارد.
به گفته حامد سنجری – رییس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه – استفاده از عامل ثانویه همچون کد پیامکی در کنار نام کاربری و رمز عبور تا حد زیادی در امن‌سازی ورود کاربران به سامانه‌ها موثر خواهد بود. همچنین نقش موثری در کاهش جرائم سایبری در حوزه بازار سرمایه خواهد داشت.
این مباحث در حالی مطرح می‌شود که منتقدان این طرح براین باورند اجرای این طرح فرآیند معامله را سخت‌تر کرده و باعث کاهش سرعت معاملات می‌شود. در حال حاضر بسیاری از افراد معاملات خود را به فردی که با بازار سرمایه آشنایی کامل دارد سپرده اند و هرچند این راه قانونی نیست و باید حساب خود را به سبدگردان های مجاز بسپارند اما از آنجایی که متاسفانه همچنان سطح آگاهی بسیاری از جدیدالورودهای بازار سرمایه نسبت به این بازار کم است، ممکن است حتی در  انتخاب سبدگردان مناسب با چالش مواجه شوند.
درواقع ممکن است کلیت طرح در جهت اصلاح مشکلات بازار سرمایه باشد اما بهتر است زیرساخت های آن نیز فراهم شود تا چالش جدیدی برای سهام داران، مخصوصا جدیدالورودها ایجاد نکند.
نکات مثبت و منفی احراز هویت دوعاملی
در این راستا حجت اله فرهنگیان - کارشناس بازار سرمایه - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که سازمان بورس حدود یک سال است که به شرکت‌های OMS اعلام کرده است احراز هویت دو عاملی را اجرایی کنند اظهار کرد: برخی این طرح را اجرا کرده‌اند و برخی برای این‌که تجربه کاربری بهتری برای مشتری داشته باشند، طرح سینگل لاگین را اجرایی کرده‌اند یعنی مشتری فقط باید یکبار نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کند.
وی ادامه داد: احتمالا هدف احراز هویت دوعاملی هم ارتقای بحث امنیت است و هم نگرانی‌هایی است که در مورد سبدگردانی‌های غیرمجاز وجود دارد و می‌خواهند این سبدگردانی‌ها را محدود کنند. بنابراین افراد اگر می‌خواهند حساب خود را به فرد دیگری بسپارند، باید از راه قانونی اقدام کرده و سراغ افرادی بروند که مجوز سبدگردانی دارند.
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این‌که اجرای طرح مذکور محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند، توضیح داد: اجرای این طرح باعث ایجاد محدودیت برای افرادی است که خارج از کشور زندگی می‌کند. همچنین ممکن است سهامداران قدیمی که در سجام ثبت نام نشده‌اند شماره موبایلی در سیستم نداشته باشند. به طور کلی کلیت طرح مناسب است اما نیاز به اصلاحات و تغییراتی دارد.
وی با تاکید بر این‌که بازار سرمایه ایران از لحاظ معاملات الکترونیکی نوپا است، اظهار کرد: سیستم معاملات الکترونیکی ایران نسبت به معاملات الکترونیکی دنیا حدود ۲۵ سال عقب‌تر است برای همین اجرای نیاز به سعی و خطا ندارد.


کد مطلب: 10084

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/10084/امنیت-قیمت

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com