کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اقدامی بزرگ در جهت جلوگیری از فساد با رویکرد پیشگیرانه

22 دی 1400 ساعت 10:00

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار کرد: منع سیستمی و هوشمند از مداخله کارکنان در معاملات دولتی در واقع اقدامی برای مبارزه با فساد با رویکرد پیشگیرانه و با استفاده از ابزارهای سیستماتیک است.


به گزارش صدای بانک، سید علی رهبری در مراسم رونمایی از فرآیند منع سیستمی و هوشمند مداخله کارمندان در معاملات دولتی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت گفت: با منع سیستمی و هوشمند از مداخله کارکنان در معاملات دولتی در واقع روش خوداظهاری و نظارت پسینی به روش سیستمی و پیشگیرانه تغییر جهت داده است، این اقدام بزرگی از طرف دولت برای جلوگیری از مفاسد احتمالی درون دولت است.
وی ادامه داد: یکی از پروژه های مهم کشورها فراهم آوردن فرآیندهای خرید و فروش توسط دولت به صورت الکترونیکی با حداکثر رقابت و سلامت می باشد که سامانه تدارکات الکترونیکی دولت( ستاد) در کشورمان یک تجربه جهانی در این زمینه است و قانون برگزاری مناقصات برای مبارزه با فساد و عدم ناکارآمدی همانند دیگر کشورها در چارچوب سامانه ستاد محقق می شود.
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه کار راه اندازی سامانه ستاد تدارکات الکترونیکی دولت از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است، گفت: قوانین و زیرساخت های لازم برای تحقق آن تاکنون به خوبی پیش رفته است که همچنان ادامه دارد و در سامانه ستاد ۲ محور تحلیل، طراحی و پیاده سازی( امکانات نرم افزاری) و فعالیت تمامی بخشهای مشمول درون سامانه با استفاده از قابلیتهای نرم افزاری مد نظر می باشد.
فعال شدن انواع قوانین معاملات در سامانه ستاد
رهبری با بیان اینکه ثبت نام در سامانه ستاد به صورت غیر حضوری انجام می‌شود، اضافه کرد: انواع قوانین معاملات در این سامانه به صورت الکترونیکی فراهم شده است و در جاهایی که سامانه نیاز به تبادل دارد، تبادلات نیز به صورت تجمیعی و الکترونیکی انجام می شود.
وی با اعلام اینکه قابلیت های لازم برای تدارکات الکترونیکی دولت در سامانه ستاد به خوبی فراهم شده است که این روند روزبه‌روز ارتقا می یابد، افزود: بخش خصوصی نیز باید وارد این سامانه شود و فرآیندهای خود را انجام بدهد. همچنین از منظر شفاف‌سازی اطلاعات نیز اقدامات لازم در سامانه ستاد انجام شده است و موضوعات مرتبط با پشتیبانی الکترونیکی از طریق ارسال تیکت و مرکز تماس فعال است.
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در ادامه مراسم با اشاره به اینکه با فعال شدن ثبت نام غیرحضوری در سامانه ستاد و رایگان شدن این نوع ثبت نام، اکنون همه ثبتنام ها غیرحضوری و برخط انجام می شود، گفت: تمامی مراحل یک معامله بصورت فرایند گام به گام درون سامانه ستاد انجام می شود و با فراهم شدن قابلیت تیکتینگ در سامانه ستاد، کاربران درخواستهای ارایه خدمات خود را علاوه بر مرکز تماس از این طریق ارسال می نمایند.
رهبری همچنین تصریح کرد: اطلاعات خروجی معاملات برای دستگاههای مربوطه نظارتی از جمله مالیات بصورت برخط و الکترونیکی ارسال می شود که این روند در حال ارتقا نیز می باشد.
ثبت نام حدود ۹۰ درصد از دستگاه‌های اجرایی در سامانه ستاد
وی با اعلام اینکه حدود ۹۰ درصد از دستگاههای اجرایی و ۳۰ درصد از زیر مجموعه های این دستگاهها تاکنون در سامانه ستاد ثبت نام نموده اند، گفت: در سال ۱۳۹۹ امکان امضای الکترونیکی اسناد پاکات (ب) و (ج) فراهم گردید و رویه ارسال اسناد فیزیکی این پاکات حذف شد.
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی یادآوری کرد: زمانی فواید سامانه ستاد بیشتر مشخص می شود که تمامی گامهای معامله بصورت آنلاین انجام شود و بسمت حذف نقش عامل انسانی برویم و عملیات فیزیکی و انسانی کنار گذاشته شود.
رهبری اضافه کرد: رونمایی از منع سیستمی و هوشمندانه از مداخله کارکنان در معاملات دولتی در واقع اقدامی برای مبارزه با فساد با رویکرد پیشگیرانه و با استفاده از ابزارهای سیستماتیک است و از مصادیق امکان مداخله مستقیم کارکنان دولت در سامانه ستاد با منع سیستمی و هوشمندانه جلوگیری شده است.
وی با بیان اینکه گام های پیشرفت سامانه ستاد به تدریج در حال انجام است، گفت: دستگاه های ذیربط با معاملات دولتی نیز در مسیر الکترونیکی کردن و شفاف سازی وارد شده اند.
جلوگیری از ورود ۲۶۷ کاربر حقیقی به ۵۱۰ معامله
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به برخی دستاوردهای این حوزه، بیان کرد: از زمان منع سیستمی مداخله در سامانه ستاد تاکنون( کمتر ازیکماه) از ورود ۲۶۷ کاربر حقیقی به ۵۱۰ معامله منع شده است. همچنین از ورود ۴۷۹ کاربر حقوقی به ۱۰۳۵ معامله جلوگیری به عمل آمده است.
رهبری گفت: با هم افزایی و همکاری دستگاههای اجرایی از جمله سازمان امور اداری و استخدامی، ثبت شرکتها و دیگر دستگاهها، فرآیند منع سیستمی محقق شده است.


کد مطلب: 11271

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/11271/اقدامی-بزرگ-جهت-جلوگیری-فساد-رویکرد-پیشگیرانه

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com