کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تأمین مالی از چرخه بازار سرمایه راهی بدون تورم و افزایش نقدینگی

18 ارديبهشت 1401 ساعت 10:27

محدودیت منابع بانکی علاوه بر اینکه ترمزی در مسیر تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ است، باعث ایجاد تورم و افزایش نقدینگی در کشور می‌شود بنابراین سیاست‌گذاران و مسؤولان باید از فرصت بازار سرمایه برای تأمین مالی استفاده بهتر و بیشتری کنند.


به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، رئیس سابق بانک مرکزی به اقدامات انجام شده از سوی دولت در حوزه بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: طبق تجربیات به دست آمده به هیچ عنوان نباید دخالتی در معاملات بورس صورت گیرد؛ بلکه بهتر است اجازه داده شود تا این بازار براساس مکانیزم های تعیین شده عمل کند و راه خود را در پیش بگیرد.
محمود بهمنی اظهار داشت: سیاست بورس این است که عرضه و تقاضا تعیین کننده معاملات این بازار باشد و در این زمان می‌توان شاهد روندی معقول در تمامی معاملات بازار سرمایه باشیم.
وی با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد دخالتی در معاملات بورس صورت گیرد و از طریق برخی رفتارها آدرس غلط به بازار سرمایه داده شود، به طور حتم شاهد به خطر افتادن سرمایه های مردم در بازار سهام خواهیم بود، خاطرنشان کرد: به دنبال چنین اتفاقی، عده‌ای متحمل ضرر و زیان‌های سنگین می‌شوند و به مراتب شاهد کاهش تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس و کاهش ورود نقدینگی به این بازار خواهیم بود.
بهمنی با اعتقاد بر اینکه دخالت دولت در بازار سرمایه از جمله اشتباهات محض است که بارها شاهد تبعات منفی آن در بازار سرمایه و نیز اقتصاد کشور بوده‌ایم، گفت: به هیچ عنوان نباید شاهد ورود دولت و نیز تصمیم‌گیری مسوولان در حوزه معاملات بازار سرمایه باشیم.
رییس بانک مرکزی در دولت دهم، با بیان اینکه سیاست‌ها در معاملات بازار سرمایه باید به گونه‌ای باشد که امکان دخالت در معاملات این بازار وجود نداشته باشد، افزود: باید اجازه داده شود تا این بازار براساس مکانیزم های خود عمل کند تا بتواند حالتی از تعادل را به خود بگیرد.
به گفته وی، سیاست های اعمال شده در بورس باید مورد مدیریت قرار بگیرد و به طور حتم تصمیمات اتخاذ شده برای بازار سرمایه متناسب با شرایط اقتصادی باشد.
بهمنی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید تصمیم‌گیری‌ها بر این اساس باشد که به طور کامل به بازار پول بی‌توجهی شود و بازار سرمایه مورد توجه شدید مسوولان قرار گیرد، گفت: باید اقدامی صورت گیرد که استفاده از این بازارها به صورت متعادل باشد تا از این طریق ضربه ای به اقتصاد کشور وارد نشود.
رییس اسبق بانک مرکزی، اقتصاد کشور را بانک محور دانست و افزود: اکنون همه فشارها بر روی سیستم بانکی است و چنین تفکری وجود دارد که سیستم بانکی باید تامین کننده همه نیازهای کشور باشد، در صورتی که چنین تفکری اشتباه است و باید اقدامات لازم در زمینه رفع این نوع نگاه صورت بگیرد.
وی با اشاره به محدودیت منابع در بانک‌ها گفت: با توجه به چنین مساله‌ای اگر قرار باشد بانک‌ها بیشتر از منابع موجود تامین نیاز کنند، به مرور شاهد بالا رفتن میزان نقدینگی در کشور و نیز افزایش تورم در اقتصاد کشور خواهیم بود؛ بنابراین باید استفاده درست و به جا از بازار پول و بازار سرمایه در تأمین مالی مورد توجه مسوولان قرار بگیرد.
بهمنی خاطرنشان کرد: تسهیلات تکلیفی باید در حد و توان بانک‌ها باشد؛ در غیر اینصورت بانک‌ها به بانک مرکزی بدهکار خواهند شد که بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها و بانک مرکزی خود نیز باعث افزایش نقدینگی و تورم لجام گسیخته می‌شود.
رییس بانک مرکزی دولت دهم در پایان تاکید کرد:‌ سیاست پولی و بانکی باید هماهنگ با یکدیگر باشند تا بتوان اقدامات مدنظر را به بهترین نحو انجام دهیم.


کد مطلب: 11777

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/11777/تأمین-مالی-چرخه-بازار-سرمایه-راهی-بدون-تورم-افزایش-نقدینگی

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com