تاریخ انتشارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
کد مطلب : 11857

تلاش دولت مردمی در راستای تقویت ارزش پول ملی و بهبود متغیر های اقتصادی است

۰
plusresetminus
وزیر اقتصاد در دیدار صمیمانه با تشکل های دانشجویی دانشگاه ها گفت: دولت مردمی ‌ تلاش می کند، نرخ ارز را کنترل و پول ملی را تقویت و متغیرهای مهم اقتصادی را نیز بهبود بخشد.
تلاش دولت مردمی در راستای تقویت ارزش پول ملی و بهبود متغیر های اقتصادی است
به گزارش صدای بانک از روابط عمومی بانک ملی ایران به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران ( شادا)، دکتر خاندوزی در دیدار صمیمانه با تشکل های دانشجویی دانشگاه‌ها که در وزارت اقتصاد برگزار شد، با تشریح جزئیات و اثرات اجرای سیاست اصلاح یارانه ای در اقتصاد کشور گفت: باید دید که آیا هزینه-فایده چنین سیاستی به نفع کشور است یا به ضرر کشور؟
دکتر خاندوزی با اشاره به اینکه در اجرای این سیاست، مخالفینی نیز وجود دارد و ممکن است آقای الف یا خانم ب با این دیدگاه مخالف باشند، اظهار داشت: الان و نه تنها الان بلکه از یک سال پیش و حتی از دو سال پیش این نگرش وجود داشت و در مجموع این نگاه اکثریت است و محاسبه هزینه- فایده این سیاست نشان می دهد که در مجموع تداوم وضع فعلی به نفع اقتصاد ایران نیست.
وی افزود: به جای اینکه اقتصاد به گونه ای باشد که به کشاورز خود بگوییم دانه کلزا بکارد و من از شما این محصول را به قیمت شیرین می خرم، وضع به گونه ای است که بیش از ۸۰ درصد روغن کشور به واردات وابسته است و در بهترین حالت حداکثر دانه روغنی را از خارج وارد می کنیم و در کارخانه های روغن کشی تبدیل به روغن می کنیم.
دکتر خاندوزی با تأکید بر اینکه این روند باید معکوس شود به این معنا که در داخل بکاریم و خیال مان از تولید این محصول راحت بشود، اظهار داشت: اگر تولید داخل کافی نبود باید مثلا وابستگی به واردات این محصول ۲۰ درصد باشد نه مثل وضع کنونی که بر عکس است و ۸۰ درصد از دانه های روغنی کشور را از خارج وارد می کنیم.
وزیر اقتصاد با انتقاد از وابستگی کشور به واردات کالاهای اساسی گفت: به جای اینکه این پول را به تولید کننده داخلی بدهیم، منابع ارزشمند ارزی را برای واردات این محصولات در اختیار وارد کننده قرار می دهیم و این واردات آنقدر ارزان است که در دو، سه سال اخیر اصلاً برای تولیدکننده داخلی تولید و کشت مثلاً دانه های روغنی مقرون به صرفه نیست.
دکتر خاندوزی با اشاره به اینکه تداوم این سیاست حتماً به ضرر مقاوم سازی اقتصاد کشور است، افزود: تداوم این وضع حتماً ما را وابسته تر نگه می دارد.
دکتر خاندوزی افزود: اجرای سیاست اصلاح یارانه ها در اقتصاد کشور را نباید از منزله آزادسازی و لیبرالیسم اقتصادی بلکه باید با هدف مقاوم سازی اقتصاد شور بنگریم.
وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: سیاست جدید حتماً در سال های زراعی آینده کمک خواهد کرد که میزان تولید انواع محصولات از جمله دانه های روغنی و گندم و سایر اقلام افزایش یابد و در کوتاه مدت و تابه ثمر نشستن میوه این درخت، حتماً سیاست های حمایتی از مردم را ادامه خواهیم داد.
دکتر خاندوزی با تأکید دوباره بر اینکه دولت در کوتاه مدت حتماً  با حمایت از مصرف کنندگان تلاش خواهد کرد که اجرای این سیاست با کمترین هزینه بر سفره های مردم اجرا شود، افزود: حتماً در کوتاه مدت حمایت ها ادامه خواهد داشت تا در بلند مدت اجرای این سیاست به بار بنشیند و این، باور و منطق کلی ما در این زمینه است.
وزیر اقتصاد در ادامه به تشریح تحولات اقتصاد جهانی به ویژه افزایش قیمت کالاها و محصولات غذایی و کشاورزی در کشورهای همسایه و سراسر جهان پرداخت و در این خصوص گفت:در ماه‌های اخیر در برخی از محصولات ما شاهد چند برابر شدن قیمت ها بودیم و از میان حاضرین  اگر کسی دوستان و آشنایانی در کشورهای مختلف و همسایه دارند، حتماً بپرسید که مثلاً قیمت گوشت در اروپا بیش از ۱۰۰ درصد و در آلمان حتی تا ۱۶۰ درصد نیز افزایش داشته است یا خیر؟
 وزیر اقتصاد در ادامه گفت: در بعضی کشور ها حتی مواد غذایی جیره بندی شد و اجازه نمی دهند مثلاً شما در فروشگا ه ها بیش از ۲ قوطی روغن بردارید و همین اتفاقات در دو، سه ماه اخیر باعث شد به این سیاستی که ما را وابسته تر نگاه می دارد با جدیت بیشتری نظاره کنیم.
 وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه استراتژی دولت در اجرای این سیاست این بود، که اصلاح قیمتی از  کوچکترین اقلام شروع شود تا کمترین اثر ممکن را بر سفره مردم داشته باشد، افزود: اگر با نگاه بودجه ای قصد اجرای این طرح را داشتیم و با این هدف که مخارج دولت کمتر شود، اول باید سراغ پربار ترین و پرهزینه ترین موارد می رفتیم تا بار بودجه ای دولت سبک تر شود، اما سراغ مواردی رفتیم که کمترین سهم را در هزینه های بودجه ای دولت دارند.
 وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه ابعاد مختلف این سیاست باید به اندازه کافی برای عموم مردم تبیین شود، افزود: معتقدیم صرفاً خبر رسانی برای تنویرافکار عمومی کافی نیست و باید مردم دقیقاً بفهمند که چرا اجرای این سیاست به نفع اقتصاد و عموم جامعه است، تا هیچ نقطه ابهامی در این خصوص باقی نماند.
این گزارش می افزاید: در ادامه این برنامه دانشجویان حاضر در این نشست، ضمن بیان دیدگاه های خود در خصوص مسائل اقتصادی کشور، به طرح پرسش های مختلف در خصوص برنامه ها و طرح های اقتصادی دولت پرداختند و  وزیر اقتصاد نیز به این پرسش‌ها پاسخ داد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین