کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جنگ اوکراین و روسیه و تبعات آن برای صنایع مختلف

24 ارديبهشت 1401 ساعت 15:40

اروپا چاره‌ای ندارد جز آنکه به فکر جایگزینی برای انرژی، نفت و گاز از کشورهای دیگر باشد که در این میان، موقعیت ایران به عنوان دومین منابع گاز دنیا بهترین جایگزین خواهد بود و نیم نگاهی به سمت ایران از سوی اروپا به ایران وجود دارد.


به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه، طی گفتگویی یک کارشناس بازار سرمایه درباره جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر صنایع مختلف کشور گفت: با توجه به اینکه روسیه حدود ۴۰ درصد گاز دنیا و ۱۰ درصد نفت دنیا را تولید می‌کند و تولید ناخالص داخلی آن حدود ۱.۵ تیلیارد دلار است که حدود ۵۰۰ میلیارد دلار آن را حجم صادرات تشکیل می‌دهد که حدود ۴۲۵ میلیارد دلار آن به اروپا صادر می‌شود، این امر نشان می‌دهد پیک صادرات روسیه به سمت اروپا بوده است.
محمد پورتدین در این‌باره افزود: به طور عمده نفت و گاز و انرژی از سوی روسیه توسط روسیه توسط ۵ خط لوله در خاک اوکراین صورت می‌گیرد، متاسفانه با اتفاقاتی که بین دو کشور افتاده، بیشتر بنادر اوکراین و روسیه تعطیل شده و بیشتر تجار دنیا از تجارت با این دو کشور دست کشیده و بسیاری هم محافظه‌کارانه این کار را انجام می دهند. بنابراین، عوامل ذکر شده دست به دست هم داده و بحران شدیدی را ایجاد کرده‌اند.
به گفته وی؛ اوکراین یکی از مهم‌ترین کشورهای اروپایی برای روسیه است و از دید اقتصادی، ژئوپولوتیک و ژئواستراتژیک برای روسیه حائز اهمیت است.
وی با اعلام اینکه ۳۰ درصد گندم کل دنیا توسط روسیه و اوکراین تولید می‌شود، توضیح داد: متاسفانه حدود ۴۰ درصد روغن آفتابگردان دنیا توسط فقط کشور اوکراین تولید می‌شود که با تحریم‌های اعمال شده و عدم بازگشایی اعتبار اسنادی بانک‌ها برای روس‌ها، شرایط پیچیده‌ای برای تمام کامودیتی‌ها و مواد غذایی ایجاد شده است.
پورتدین در ادامه اظهار کرد: طی دو سال اخیر به دلیل ویروس کرونا، اقتصاد کل دنیا شکننده شده بود و کم کم همه تحلیل‌گران و شرکت‌های دنیا خود را آماده می‌کردند که با قدرت به بازارهای جهانی برگردند و این کاهش تولید و شکنندگی که برای آنها ایجاد شده بود را جبران کنند که متاسفانه با جنگ روسیه و اوکراین، شوک وحشتناکی به اقتصاد دنیا وارد شد.
این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: این جنگ تبعات مختلفی را در پیش داشته است به طوری که تحریم‌های اروپا بر ضد روسیه نوعی خودزنی به شمار می‌آید زیرا باعث شده اروپا که بیش از ۳۰ درصد گاز خود را از روسیه تامین می‌کرده است، حالا با تحریم روسیه باید به دنبال جایگزینی برای گاز روسیه داشته باشد و یا جنگ روانی به صورت طولانی مدت ایجاد کند که در هر دو صورت اروپا به شدت ضربه خواهد خورد.
وی در ادامه بیان کرد: اروپا چاره‌ای ندارد جز آنکه به فکر جایگزینی برای انرژی، نفت و گاز از کشورهای دیگر باشد که در این میان، موقعیت ایران به عنوان دومین منابع گاز دنیا بهترین جایگزین خواهد بود و نیم نگاهی به سمت ایران از سوی اروپا به ایران وجود دارد.
پورتدین در پاسخ به این سوال که بالا رفتن قیمت گندم و روغن چه تاثیری بر قیمت‌های داخلی و بورس ایران دارد، گفت: زمانی که حدود ۳۰ درصد گندم دنیا را اوکراین و روسیه تولید می‌کنند، به طور حتم این جنگ تبعات ناخوشایندی را بر قیمت‌های داخلی به دنبال دارد. خشکسالی آمریکای جنوبی و بیماری کرونا هم باعث شده که کاهش در سطح دنیا کاملا محسوس باشد به طوری که گندم از پیک ۱۴ ساله خود گذر کرد.
وی اضافه کرد: تعدادی شرکت‌های داخلی که تولیدکننده روغن‌های غذایی و وابسته به یک شرکت عربستانی هستند، به طور قطع با کاهش نرخ منتفع خواهند شد.
این کارشناس تصریح کرد: با توجه به اینکه نرخ‌گذاری دستوری در صنعت غذایی وجود دارد و همچنان صنایع زیر سایه نرخ گذاری دستوری هستند، امیدواریم این نرخ گذاری تعدیل و آزاد شود که براساس قیمت‌های جهانی بتوانند نرخ‌گذاری کنند وگرنه در صنعت غذایی چماقی که بر سر شرکت‌های داخلی است، همچنان وجود دارد.
پورتدین در ادامه و در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه نفت یک صنعت پیشرو است، بحران جهانی چه تاثیری را بر این صنعت می گذارد؛ عنوان کرد: افزایش قیمت نفت و تثبیت قیمت آن بالای ۱۰۰ دلار، برای کل صنایع پترو پالایشگاهی سودمند است اما در این بین آهنگ و شتاب رشد محصولات و تفاضای واقعی مصرف کنندگان حائز اهمیت بوده و باید دقیق و شرکت به شرکت برسی گردد.
وی ادامه داد: برخی مواقع با افزایش قیمت نفت، سود صنعت پالایشگاهی کاهش پیدا می‌کند و همیشه افزایشی نیست. بنابراین، ما باید آهنگ رشد فراورده‌های نفت را به نسبت افزایش قیمت بسنجیم که معمولا وقتی نفت افزایش قیمتی را تجربه می‌کند با یک فاز تاخیر یک تا دو ماهه، محصولات دیگر و یا فراورده‌های نفتی هم شروع به تجربه افزایش قیمت می‌کنند و این باعث می‌شود حاشیه سود بیشتر پالایشگاهی ها هم افزایش پیدا کند.
این کارشناس در پایان افزود: تاخیر یک تا دو ماهه فرصت مناسبی برای خرید است زیرا صنعت پالایشگاهی کشور مدت‌هاست که روند نزولی را تجربه کرده و این عدم استقبال به خاطر این است که بازار تثبیت قیمت نفت در این قیمت‌ها را باور نکرده است. بنابراین اگر نفت بتواند خود را در قیمت‌های فعلی تثبیت کند، فاز تاخیر باعث می‌شود که فراورده‌های نفتی هم رشد پیدا کنند.
پروین خدادادی


کد مطلب: 11868

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/11868/جنگ-اوکراین-روسیه-تبعات-صنایع-مختلف

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com