کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس اداره نظارت و دیده‌بان بازار شرکت فرابورس خبر داد؛

راهکار فرابورس برای حل چالش معاملات با حجم کم اوراق با درآمد ثابت

27 ارديبهشت 1401 ساعت 15:50

​زهرا میرزایی رئیس اداره نظارت و دیدبان بازار فرابورس ایران در گفت‌وگویی به تشریح چرایی تصمیم فرابورس برای ایجاد تغییر (LOT) در تمامی اوراق با درآمد ثابت پرداخت. او در این گفت و گو تاکید کرد این تصمیم در راستای استفاده از ظرفیت‌های سامانه معاملاتی و کاهش چالش‌ها در مدیریت دارایی صورت گرفته است.


به گزارش صدای بانک، چندی پیش اداره نظارت و دیدبان بازار شرکت فرابورس ایران اطلاعیه‌ای را در خصوص تغییر (LOT) در تمامی اوراق با درآمد ثابت (اوراق بدهی) منتشر کرد، اطلاعیه‌ای که در راستای رفع چالش معاملات با حجم کم در اوراق با درآمد ثابت صورت گرفته است.
به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، زهرا میرزایی، رئیس اداره نظارت و دیده‌بان بازار فرابورس ایران در گفت‌وگو با تلویزیون اینترنتی «واچار» در ارتباط با چرایی تصمیم اخیر فرابورس اظهار کرد: انجام معاملات با حجم کم بر اوراق با درامد ثابت، یکی از مواردی بود که NAV صندوق‌های سرمایه‌گذاری را دچار چالش می‌کرد. به بیانی دیگر، برخی افراد با انجام معاملات با حجم کم سعی داشتند، YTM (بازده تا سررسید) اوراق را به شکل قابل‌توجهی تغییر دهند.
بر اساس اطلاعیه‌ای که در فرابورس ایران منتشر شده است از 21 اردیبهشت ماه در نمادهای معاملاتی عادی (Round LOT)، سفارشات وارد شده در سامانه باید مضربی از ۱۰۰ باشد. بنابراین، سفارشات با حجم‌های کمتر از ۱۰۰ ورقه در نماد خُرده فروشی (Odd LOT) قابل معامله خواهد بود. به این ترتیب، معاملات بلوک و عمده در نمادهای اوراق با درآمد ثابت در نماد عمده (Block) قابل انجام است.
رئیس اداره نظارت و دیدبان بازار فرابورس ایران در ادامه با تاکید بر اینکه، این اطلاعیه در راستای استفاده فرابورس از ظرفیت‌های سامانه معاملاتی منتشر شده است عنوان داشت: شرایط پیشین سبب می‌شد تا مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرایند مدیریت NAV دارایی‌های خود دچار چالش شوند و گاهی به اجبار معاملاتی برای اصلاح YTM اوراق موجود در سبد خود انجام دهند.
او در بخش دیگر صحبت‌هایش به تشریح دسته‌بندی نمادها در سامانه معاملاتی پرداخته و گفت: در سامانه معاملاتی، برای هر ورقه بهادار ۴ بازار مشخص در نظر گرفته شده است. نماد نخست در سامانه معاملات، بازار معاملات نرمال (Round LOT) است. به بیانی دیگر، در این نماد معاملات با ضریبی از LOT قرار بود معامله شوند. به عنوان برای نمونه، در شرایطی که LOT ۱۰۰ است باید سفارشات ۱۰۰، ۲۰۰ ، ... باشد.
میرزایی اضافه کرد: بازار خرده‌فروشی به نماد دوم یا (Odd LOT) ویژه سرمایه‌گذارانی است که با ضریبی غیر از ضریب LOT یا همان تعداد کمتری از LOT معامله کنند.
او در تشریح نماد سوم یا نماد (buy back) عنوان کرد: در این بازار که به بازار جبرانی معروف است هر نماد، نماد سوم نماد است؛ به این معنی که اگر یک شخص متقاضی جمع‌‌آوری تمام یا بخشی از سهام باشد می‌تواند با استفاده از ورود سفارش خرید در این بازار اقدام به خریداری کند.
به گفته میرزایی، بازار بلوک یا نماد چهارم، نمادی است که برای معاملات با حجم بالا که معاملات عمده و معاملات بلوکی در نظر گرفته می‌شود.
رئیس اداره نظارت و دیدبان بازار فرابورس ادامه داد: بر اساس اطلاعیه اخیر فرابورس، اگر سهامداری بخواهد با تعداد کمتر از ۱۰۰ ورقه معامله خرید یا فروش انجام دهد، باید سفارشات خود را در بازار خرده‌فروشی یا Odd LOT وارد کند؛ ضمن آنکه به دلیل وجود اختلاف قیمت احتمالی بین دو نماد، بهره‌برداری از فرصت آربیتراژی امکان‌پذیر است.


کد مطلب: 11934

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/11934/راهکار-فرابورس-حل-چالش-معاملات-حجم-کم-اوراق-درآمد-ثابت

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com