تاریخ انتشارسه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
کد مطلب : 12115
در دومین نشست معرفی فرانسوز یزد تشریح شد

شریان رقبا در دستان «کایزد»

۰
plusresetminus
حسام‌الدین جعفری، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملی ایران و مشاور عرضه شرکت فرانسوز یزد به بررسی صنعت فرآورده‌های نسوز به‌عنوان یک صنعت کلیدی در ایران پرداخت و گفت: ویژگی مهم طرح توسعه کایزد تولید و تأمین ماده اولیه برای فرانسوز و همچنین رقبای کایزد است که این اتفاق می‌تواند شریان رقبای کایزد را هم به دست این مجموعه بدهد از سوی دیگر این طرح توسعه همچنین تغییری در ترکیب محصولات ایجاد کرده که باعث می‌شود حاشیه سود را افزایش دهد.
شریان رقبا در دستان «کایزد»
به گزارش صدای بانک، دومین نشست خبری یک دیدار، یک عرضه ویژه معرفی شرکت فرانسوز یزد در آستانه عرضه اولیه سهام «کایزد» با حضور مدیران این شرکت در فرابورس، صبح روز جاری برگزار شد که در ابتدای این نشست داوود عظیمی، مدیرعامل و نماینده سهامدار عمده «کایزد» به تشریح طرح‌های توسعه‌ای این مجموعه به‌خصوص شرکت بازآفرید که 97 درصد آن متعلق به کایزد است، پرداخت و افزود: کایزد تولیدکننده محصولات فرانسوز پیشرفته است و کالاهای تولیدی این مجموعه توانایی رقابت با مشابه‌های اروپایی را دارد.
«کایزد» به هلدینگ تبدیل‌شده است
به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، عظیمی، نماینده سهامدار عمده در این نشست، با تأکید بر اینکه یک قطعه نسوز حدود 4 تا 5 میلیارد تومان در ماه برای یک صنعت صرفه‌جویی به همراه دارد و مانع خروج ارز از کشور است، گفت: شرکت فرانسوز به هلدینگ تبدیل‌شده و طرح توسعه زیر سقفی این مجموعه در اواخر سال گذشته به بهره‌برداری و از ابتدای امسال به تولید انبوه رسیده که در صورت‌های مالی هم اثرگذار است. اثر طرح‌های توسعه‌ای این مجموعه هنوز در صورت‌های مالی نیامده است.
به گفته وی طراحی دانش‌محور و تولید قطعات و بلوک‌های نسوز ویژگی مهم این طرح است و این نوید را به سرمایه‌گذاران بازار سرمایه می‌دهد که آینده درخشانی برای این طرح توسعه وجود دارد. دیدگاه کایزد از ابتدا تمرکز بر کالاهایی بوده که در کشور اصلاً تولید نشده و یا کیفیت مناسبی نداشتند.
تشریح طرح‌های توسعه‌ای
وی در ادامه تشریح طرح‌های توسعه‌ای مجموعه فرانسوز یزد، ادامه داد: همچنین فرانسوز شرکتی را بانام تحقیقات، تولید و فرآوری بازآفرید ایمن که 97 درصد سهام آن به کایزد تعلق دارد، تأسیس کرده است. بازآفرید ایمن جنب کارخانه فولاد آلیاژی یزد تأسیس‌شده که این مجموعه به دلیل تولید فولاد نیاز به محصولات نسوز دارد و به دلیل معافیت مالیاتی نیز مزیت‌های خوبی دارد.
عظیمی با اشاره به اینکه شرکت بعدی مهرسا شایان آریاست که 35 درصد سهام فرانسوز یزد را در اختیار دارد، گفت: استراتژی ما برای ورود به بازار سرمایه این است که سهامداران با ورود به این مجموعه، بازدهی‌های خوبی داشته باشند و این شرکت با همین هدف تأسیس‌شده و قطعاً سهامداران را حمایت خواهد کرد. قرار نیست اجازه دهیم قیمت‌های نامتعارف به وجود بیاید و اگر هم نیاز باشد حتماً حمایت انجام می‌شود.
مزیت‌های مهم صنعت فرآورده‌های نسوز
در ادامه این نشست حسام‌الدین جعفری، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملی ایران و مشاور عرضه شرکت فرانسوز یزد به بررسی صنعت فرآورده‌های نسوز به‌عنوان یک صنعت کلیدی در ایران پرداخت و گفت: شرکت‌های بزرگ در صنایع مختلف ازجمله فولاد، سیمان و پتروشیمی‌ها از صنایع نسوز استفاده می‌کنند.
وی مهم‌ترین مزیت‌های صنعت نسوز را موردتوجه قرارداد و گفت: نکته مهم این است که بزرگان صنایع وابسته به محصولات صنعت نسوز هستند و به همین دلیل هم صنعت نسوز هرچند ازلحاظ ارزش بازاری، صنعت کوچکی محسوب می‌شود اما بسیار صنعت مهم و بااهمیتی است.
نبود قیمت‌گذاری دستوری و وجود مشتری‌های قدرتمند
وی یکی از امتیازهای این صنعت را نبود قیمت‌گذاری دستوری دانست و گفت: صنعت نسوز به دلیل تولید محصولات استراتژیک و نیاز صنایع به این محصولات، بازاری دائمی دارد و از سویی دیگر محصولات این صنعت به مردم عرضه نمی‌شود بلکه صنایع بزرگ مشتری آن‌ها هستند و چانه‌زنی در قیمت وجود ندارد بلکه تعاملی بین خریدار و فروشنده، نرخ کالا را در این صنعت تعیین می‌کند.
مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملی ایران و مشاور عرضه شرکت فرانسوز یزد، افزود: در خصوص خرید مواد اولیه هم دچار دخالت‌های قیمت‌گذاری دولتی نیست و در جریان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود که در تمام سال‌های تحریم این شرکت‌ها توانستند از بهترین تأمین‌کننده‌های دنیا مواد اولیه را خریداری کنند؛ هرچند قیمت مواد اولیه وابسته به دلار است اما نرخ فروش نیز با افزایش نرخ دلار، رشد می‌کند و این صنعت ریسک نوسان نرخ دلار را ندارد.
وی ادامه داد: نکته سوم این است که به دلیل ویژگی‌های بازار، صنعت نسوز برای بازار خوش‌اقبال است و معمولاً P/E های بالاتری از سایر بازار دارد.
وی در ادامه مجموعه فرانسوز یزد را موردتوجه قرارداد و گفت: کایزد شرکتی چابک و رو به آینده است و رشدهای گذشته این مجموعه قطعاً در آینده تکرار می‌شود، این موضوع می‌تواند برای سهامداران جذاب باشد ضمن آنکه این شرکت دو طرح توسعه‌ای بسیار خوب دارد و پیشرفت‌های جدی‌ای داشتند که در گزارش‌های شرکت هم آمده است و آثار این طرح‌های توسعه‌ای در گزارش‌های دوره‌ای آینده شرکت متبلور خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه طرح توسعه‌ای جدید کایزد، بسیار گسترده است، گفت: ویژگی مهم این طرح تولید و تأمین ماده اولیه برای فرانسوز و همچنین رقبای کایزد است که این اتفاق می‌تواند شریان رقبای کایزد را هم به دست این مجموعه بدهد از سوی دیگر این طرح توسعه همچنین تغییری در ترکیب محصولات ایجاد کرده که باعث می‌شود حاشیه سود را افزایش دهد.
وی اظهار امیدواری کرد با ویژگی‌های تشریح شده در خصوص سهام کایزد، سرمایه‌گذارانی که این سهم را با دید یک‌ساله یا بالاتر خریداری می‌کنند احتمالاً بازدهی‌های بیشتر از متوسط بازار را دریافت خواهند کرد.
نگاه بازار گردان
در پایان این نشست محمدمهدی جمشیدیان رئیس هیئت‌مدیره سبد گردان ثروت پویا و مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازار گردانی ثروت پویا نیز به‌عنوان رکن بازار گردان کایزد، این نوید را به سرمایه‌گذاران داد که به سهامداران شرکت توجه ویژه شود و منافع این گروه در اولویت قرار گیرد.
به گفته وی تمام تلاش این گروه این است بازار گردانی به‌گونه‌ای انجام شود که سهام کایزد، معاملاتی روان و نقد شونده را در بازار تجربه کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما