کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آغاز مرحله اجرایی طرح احداث نیروگاه توسط بخش صنعت

۵ هزار و ۳۰۲ مگاوات نیروگاه توسط صنایع احداث می‌شود

8 خرداد 1401 ساعت 11:23

مجری طرح احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع گفت: مرحله اجرایی و عملیاتی احداث نیروگاه‌های جدید در هفت ساختگاه سرجمع به ظرفیت ۵ هزار و ۳۰۲ مگاوات آغاز شده است.


به گزارش صدای بانک از خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزایش ۳۰ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی کشور یکی از برنامه‌هایی است که وزیر نیروی دولت سیزدهم آن را اعلام کرد و بر اساس آن مقرر شد که احداث ۱۰ هزار مگاوات آن توسط صنایع انجام شود.
بر این اساس و با هدف اجرایی شدن این هدف، ۱۹ مهرماه سال گذشته وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رساندند که بر پایه آن صنایع بزرگ کشور می‌توانند برای تامین نیازهای برقی خود برای ساخت نیروگاه اقدام کنند.
در همین رابطه مجری طرح احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع با اشاره به تخصیص سوخت به حدود ۵۰ درصد از نیروگاه‌های احداثی توسط صنایع معدنی، از آغاز مرحله اجرایی و عملیاتی احداث نیروگاه‌های جدید در هفت ساختگاه در جمع به ظرفیت ۵ هزار و ۳۰۲ مگاوات خبر داد.
براساس اعلام وزارت نیرو، «سید زمان حسینی» در باره جزئیات پیشرفت طرح احداث ۱۰ هزارمگاوات نیروگاه توسط بخش صنایع معدنی افزود: میزان پیشرفت دوره پیشبرد ۱۴ ساختگاه نیروگاه‌های صنایع معدنی بر اساس تفاهم‌نامه ۱۹ مهر سال ۱۴۰۰ که بین وزارت نیرو و وزارت صمت مبادله شد، شامل استان‌های اصفهان ۸۶ درصد، هرمزگان ۴۸ درصد، کرمان ۵۷ درصد، خوزستان ۷۲ درصد، یزد ۶۴ درصد، مرکزی ۲۴ درصد، سیستان و بلوچستان ۲۲ درصد، سمنان ۹۰ درصد و خراسان ۵۰ درصد است.
وی ادامه داد: هفت ساختگاه شامل نیروگاه‌های فولاد مبارکه، چادرملو، آلومینیوم المهدی، گل‌گهر سیرجان، سالکو، سامان سمنان و فولاد خوزستان وارد مرحله اجرایی و عملیاتی شده‌اند.
مجری طرح احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع در رابطه با تعداد واحدهای نیروگاهی که برای پیک تابستان سال جاری وارد مدار می‌شوند، گفت: با توجه به نیاز مبرم شبکه سراسری برق در پیک مصرف سال ۱۴۰۱ طی برنامه‌ریزی فشرده دو واحد گاز (واحدهای شماره ۳ و ۴) نیروگاه شهید باکری سمنان به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات در تابستان جاری وارد مدار می‌شوند.
وی درباره اقدام‌های انجام شده برای شناسایی مناطق مناسب جهت احداث نیروگاه خاطرنشان کرد: استان‌های هرمزگان، اصفهان، یزد و کرمان بیشترین پتانسیل احداث نیروگاه‌های صنایع معدنی را دارند.
حسینی تامین سوخت این نیروگاه‌ها را حاصل همکاری وزارتخانه‌های نفت و نیرو دانست که  با توجه به همکاری و مساعدت مطلوب وزارتخانه‌های نفت و نیرو و برگزاری جلسه‌ها و پیگیری‌های به‌عمل‌آمده تاکنون تخصیص سوخت به حدود ۵۰ درصد از نیروگاه‌های صنایع معدنی شامل نیروگاه‌های فولاد مبارکه، گل‌گهر سیرجان، سالکو، فولاد خوزستان، سمنان و پارسیان جنوب تعیین تکلیف شده و مابقی نیز در دست بررسی و اقدام است.
این مقام مسوول گفت: برای پروژه نیروگاه سمنان پس از مبادله تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های نیرو و صمت در مورخ ۱۹ مهر ۱۴۰۰ طی یک برنامه‌ریزی فشرده، فعالیت‌های دوره پیشبرد به مدت چهار ماه انجام شد که با توجه به تجربه‌های موجود مشابه، اقدامی کم‌نظیر صورت گرفت به‌نحوی‌که در اسفند ۱۴۰۰ موفق به شروع عملیات اجرایی شده و تاکنون پروژه ۷۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
حسینی افزود: بر این اساس،  توربین‌های گازی به کار گرفته شده در این پروژه مدل MAP۲B از کارخانه‌های شرکت مپنا بوده که هر کدام به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات هستند  که با تکمیل واحد بخار، راندمان بلوک سیکل ترکیبی نیروگاه سامان سمنان به حدود ۵۴ درصد خواهد رسید.
وی ادامه داد: دوره پیشبرد شامل فعالیت‌های انتخاب مشاور، تملک زمین، صدور موافقت‌نامه اصولی، پروانه احداث، مجوزهای محیط‌زیست، سوخت، پدافند غیرعامل، تامین آب، طرح اتصال به شبکه، انتخاب پیمانکار EPC  و غیره برای احداث حداقل ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی صنایع معدنی در ۱۴ ساختگاه کشور پیشرفت‌های مناسبی حاصل شده است.


کد مطلب: 12179

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/12179/۵-هزار-۳۰۲-مگاوات-نیروگاه-توسط-صنایع-احداث-می-شود

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com