تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
کد مطلب : 12644

آموزش خرید و فروش سهام در بورس

۰
plusresetminus
بر خلاف ظاهر ساده معاملات بازار سرمایه ایران، خرید و فروش سهام دارای ریزه‌کاری‌هایی است که ممکن است بسیاری از افراد از آن غافل بوده و در نتیجه عدم توجه به این نکات در طی عمر معاملاتی خود با مشکلاتی مواجه گردند. ضمن آنکه برای داشتن یک مجموعه کامل معاملات موفق لازم است که با ابزار موجود در این مسیر شناخت کافی داشته باشیم. در این مقاله به آموزش خرید و فروش سهام در بورس می‌پردازیم تا از این دریچه با اطلاعات کامل‌تری به معاملات بازار سرمایه اقدام نمایید.
آموزش خرید و فروش سهام در بورس

خرید و فروش سهام

برای اینکه بتوانیم در بازار خرید و فروش موفقی داشته باشیم و در بیشتر مواقع معاملات سودآوری را پشت سر بگذاریم، بایستی با شیوه انجام یک معامله موفق از ابتدا تا انتها آشنا باشیم تا با شناخت کامل وارد یک معامله سهام در بازار بورس بشویم.
حال در ادامه در این رابطه توضیحاتی را خدمت شما ارائه می‌دهیم.  این سهام بر اساس شفافیت و میزان سودآوری و تعدادی از معیارهای دیگر در بازارهای بورس، فرابورس و بازار پایه تقسیم‌بندی شده‌اند که معاملات بر روی سهام بازار پایه بیشترین ریسک (به معنی خطر از دست دادن سرمایه) معاملاتی را در پی دارد. تمامی این سهام در صنایع مختلفی اعم از پتروشیمی، فلزی، معدنی، سرمایه‌گذاری، چند رشته‌ای (ترکیبی از سرمایه‌گذاری و تولیدی و بازرگانی) و … دسته بندی شده‌اند. طبعا هرکدام از این شرکت‌ها دارای نکات مهمی در حوزه فعالیت خودشان هستند که شما به‌عنوان یک معامله‌گر بایستی نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید و از این دریچه با آگاهی کامل در سهام سرمایه‌گذاری نمایید.
بررسی وضعیت فعالیت عملیاتی شرکت‌های مختلف و توجه به نکات مختلف آن در تحلیل بنیادی بررسی می‌شود. از طرفی رفتار آتی قیمت سهام با استفاده از روند گذشته سهام نیز در تحلیل تکنیکال بررسی می‌گردد و با این دریچه سرمایه‌گذاران می‌توانند نقاط ورود و خروج بهینه را شناسایی نمایند.
در کنار دو ابزار اصلی مذکور که شاکله اصلی معامله‌گری محسوب می‌شوند، تکنیک‌هایی همچون تابلوخوانی و فیلترنویسی نیز وجود دارد. در تابلوخوانی با رصد معاملات روزانه سهام در رابطه با رفتار معامله گران نسبت به یک سهم شناخت پیدا می‌کنید. از طرفی با استفاده از فیلترنویسی می‌توانید با در نظر گرفتن فاکتورهای مالی مهم در رابطه با وضعیت سهام، سهام مستعد رشد را پالایش کرده و از میان حدود ۶۰۰ سهم ۱۰ تا ۱۵ سهم را گلچین نمایید و با انجام تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، درنهایت دو تا ۵ سهم را انتخاب و سرمایه‌گذاری نمایید.
حال فرض می‌کنیم که شما پس از بررسی‌های مذکور و انجام تحلیل‌ها و بررسی‌های مختلف دو سهم شرکت پتروشیمی زاگرس با نماد زاگرس و هلدینگ سرمایه‌گذاری رنا با نماد ورنا را مناسب تشخیص داده‌اید. اما برای خرید این دو سهم به چه صورتی باید اقدام نمایید. برای خرید سهام در بازار بورس تهران باید به یکی از شعب کارگزاری‌های مورد تائید سازمان بورس اوراق بهادار مراجعه نمایید و ضمن انجام ثبت‌نام در کارگزاری در سامانه سجام نیز ثبت‌نام نمایید. پس‌ازآن طی دو روز کاری کد بورسی شما صادر خواهد شد و شما با صدور کد بورسی می‌توانید اقدام به خرید سهام نمایید.

شیوه های خرید و فروش سهام

اما برای خرید سهام چهار روش معاملات آنلاین، حضوری، تلفنی و اینترنتی تعریف شده است. راحت‌ترین شیوه معامله‌گری انجام معاملات به صورت آنلاین و اینترنتی است که لازمه آن داشتن حداقل مدرک دیپلم است. در غیر این صورت بایستی از شیوه حضوری و تلفنی بهره ببرید. در شیوه حضوری شما بایستی برای هر درخواست خرید و یا فروش  در کارگزاری حاضر شوید و با پر کردن فرم خرید یا فروش اوراق بهادار خواسته خود را عملی نمایید که در واقع این شیوه قدیمی‌ترین روش حاضر در بورس است. در روش تلفنی شما به هر دلیلی نمی‌توانید خود شخصاً اقدام به خرید و فروش نمایید و در نتیجه افرادی در کارگزاری از کد بورسی شما اقدام به صدور درخواست شما می‌نمایند. در معاملات اینترنتی سهام شما در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید درخواست خرید یا فروش سهام مدنظر خود را وارد نموده تا در ساعات معاملات بازار، کارمندان کارگزاری به نمایندگی از شما و مطابق دستور ارسالی معاملات را انجام دهند. اما ساده‌ترین و رایج‌ترین شیوه معامله‌گری، معاملات از طریق حساب آنلاین کارگزاری است که در ادامه نکاتی را در این رابطه خدمت شما ارائه می‌دهیم.

خرید و فروش سهام به صورت آنلاین

همان‌طور که خدمت شما عرض شد، فرض می‌کنیم که شما ۲۰ میلیون سرمایه خود را می‌خواهید به دو سهم زاگرس و ورنا اختصاص بدهید. تصمیم شما بر این است که ۸٫۵ میلیون تومان از سرمایه خود را در هلدینگ رنا و ۱۱٫۵ میلیون تومان دیگر را در سهم پتروشیمی زاگرس تخصیص بدهید.
محیط معاملاتی زیر را در نظر بگیرید:
آموزش خریدوفروش سهام در بورس
در تصویر فوق، در قسمت ارسال سفارش قرار دارید و نماد رنا جستجو شده است. طبق برآوردی که ما انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که قیمت ۷۳ تومان برای خرید ورنا مناسب است. ازآنجایی‌که می‌خواهیم مبلغ ۸٫۵ میلیون تومان را به ورنا تخصیص بدهیم بایستی تعداد ۱۱۶۴۳۸ سهم را خریداری کنیم.
۸۵۰۰۰۰۰/۷۳ = ۱۱۶۴۳۸

در معاملات آنلاین از طرف سازمان محدودیت تعداد سهام قابل سفارش قرار داده شده و از آن به‌عنوان آستانه حجم سفارش یاد می‌شود. همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌فرمایید آستانه حجم سفارش برای نماد ورنا از یک سهم تا ۱۰۰ هزار سهم تعریف شده است، این موضوع به این معنا است که شما در هر سفارش نمی‌توانید بیشتر از ۱۰۰ هزار سهم را سفارش بدهید این در حالی است که شما می‌خواهید تعداد ۱۱۶۴۳۸ سهم را سفارش بدهید. بنابراین بایستی در یک نوبت ۱۰۰ هزار سهم را در قیمت ۷۳ تومان سفارش گذاشته و در نوبت دوم تعداد ۱۶۴۳۸ سهم خود را درخواست بدهید. بنابراین در قسمت سفارش‌ها باز شما دو سطر را مشاهده خواهید کرد. پس از تکمیل خرید خود می‌توانید در قسمت سبدبان، سهام خریداری‌شده را مشاهده بفرمایید. مشابه شکل دو زمانی که سهمی را خریداری کردید در قسمت سبدبان اطلاعات سهام خریداری‌شده را مشاهده می‌فرمایید.
آموزش خرید و فروش سهام در بورسدر قسمت دارایی‌های سپرده‌گذاری شده و دارایی در لحظه تعداد سهام خریداری‌شده را مشاهده می‌فرمایید. هم‌چنین در روز خرید(فروش) یک سهم، تعداد سهام خریداری (فروخته) شده را در قسمت خرید (فروش) امروز مشاهده خواهید کرد و از روز معاملاتی بعد تعداد سهام خریداری‌شده به دارایی در لحظه منتقل خواهد شد. ستون ثبت‌شده(خرید/فروش) برای زمانی است که شما سفارش خود را ثبت می‌کنید. برای مثال فرض کنید که شما درخواست خرید خود را در قیمت ۷۳۰ ریال ثبت می‌کنید درحالی‌که در این قیمت عرضه‌ای انجام نشده است. تا زمانی که سفارش شما انجام نشود حجم درخواستی شما در این قسمت نمایش داده می‌شود و زمانی که معامله انجام شود به دارایی در لحظه منتقل می‌گردد. میانگین خرید به میانگین موزون خرید شما اشاره دارد. اما به چه صورتی محاسبه می‌شود؟ فرض کنید که شما ۱۰۰۰ سهم ورنا را در قیمت ۷۰ تومان و ۲۰۰۰ سهم ورنا را در قیمت ۷۳ تومان خریداری می‌نمایید. آنگاه میانگین خرید شما( بدون لحاظ کسورات) برابر خواهد بود با:
((۱۰۰۰*۷۰)+(۲۰۰۰*۷۳))/۳۰۰۰ = ۲۱۶۰۰۰/۳۰۰۰ = ۷۲ تومان
درنتیجه قیمت میانگین خرید شما بدون لحاظ کسورات بابت خرید ۳۰۰۰ سهم ورنا معادل ۷۲ تومان خواهد بود.
هرگاه سهم به اهداف قیمتی شما رسید می‌توانید به صور مشابه از طریق پنجره ارسال سفارش اقدام به فروش سهام خود نمایید. محدودیت حجم ۱۰۰ هزارتایی در فروش نیز پابرجاست و چنانچه شما بخواهید کل ۱۱۶۴۳۸ سهم ورنا را به‌صورت یکجا بفروشید، مجبور هستید که در دو نوبت سفارش فروش خود را ثبت نموده و سهام خود را به‌اصطلاح نقد کنید. البته ممکن است شما بخواهید در دو مرحله سهام خود را بفروش برسانید، برای مثال حدود ۳۰ هزار سهم خود را در قیمت ۱۲۰ تومان و مابقی سهام را در قیمت ۱۵۰ تومان به فروش برسانید که با توجه به محدودیت نوسان قیمتی که در بازار بورس تعریف شده است عملاً بایستی در دو روز متفاوت اقدام به فروش سهام نمایید.
کلام آخر
اصلی‌ترین وظیفه شما به‌عنوان فردی که می‌خواهد به‌صورت فعال در بازار سرمایه خرید و فروش انجام دهد این است که تحلیل بنیادی و تکنیکال و ابزارهای کاربردی پیرامون آن را فرابگیرید تا بتوانید درصد معاملات موفق خود را افزایش بدهید و این موضوع نیازمند گذراندن دوره‌های آموزشی بورس در زمینه‌های فوق الذکر است تا به‌مرور زمان، موفقیت شما در بازار بورس افزایش پیدا کند. آموزش خرید و فروش سهام در بورس از مبتدی ترین آموزش هایی است که شما باید برای معامله در بورس به سراغ آن بروید.
مؤلف: احمد لحیم گرزاده
چطور با تخفیف کارمزد در صرافی های ارز دیجیتال ثبت نام کنیم؟
نام صرافی تخفیف کارمزد IP خارج از ایران لینک ثبت نام
کوکوین دارد نیاز دارد ثبت نام با تخفیف کارمزد
کوینکس دارد نیاز دارد ثبت نام با تخفیف کارمزد
بیت پین دارد نیاز ندارد ثبت نام با تخفیف کارمزد
کیوسک دارد نیاز ندارد ثبت نام با تخفیف کارمزد
بیت ۲۴ دارد نیاز ندارد ثبت نام با تخفیف کارمزد
 آبان تتر دارد نیاز ندارد ثبت نام با تخفیف کارمزد
توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین