کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحلیل تکنیکال بیت کوین (BitCoin)

16 تير 1401 ساعت 12:57


به گزارش صدای بانک از سایت خبری سیگنال، در تحلیل تکنیکال بیت کوین آن طور که انتظار می‌رفت، مارکت راه ریزش را در پیش گرفت و خرس‌ها منتظر رسیدن قیمت به محدوده کانال 13000 دلار هستند. باید دید در این محدوده حمایتی، گاوها می‌توانند وارد عمل شود یا اینکه به محدوده‌های پایین‌تری هم خواهیم رفت.
در حال حاضر تنها در صورتی می‌توان به برگشت قیمت بیت کوین امیدوار بود که بتواند خود را به بالای عدد 23000 دلار ( خط چین ) برساند، در این صورت می‌توان گفت سناریو فوق باطل شده و ساختار مارکت باید دوباره مورد بررسی قرار گیرد.


نمودار تحلیل تکنیکال بیت کوین

نمودار تحلیل تکنیکال بیت کوین
جهت مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا را کلیک کنید

به گفته گرگ وال استریت:

در صورتی که به دید 3 تا 5 ساله بیت کوین را هولد کنید، شانس خوبی برای سود کردن در بازار کریپتوکارنسی دارید، زیرا عوامل فاندامنتال بیت کوین بسیار قوی است.
جردن بلفورت
  همه چیز درباره بیت کوین
بیش از ۱۰ سال است که بیت کوین پدید آمده و در سال‌های گذشته توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. بیت کوین آن قدر اهمیت یافته که سازمان‌های جهانی و دولت‌ها به دنبال راهکارهایی برای مدیریت بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین هستند. شاید بتوان بیت کوین را بزرگترین دشمن یا رقیب نظام اقتصادی فعلی جهان دانست.
 

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که به مردم امکان نقل و انتقال دارایی به وسیله کدهای رمزنگاری شده را می‌دهد. اولین بار در سال ۲۰۰۸ ایده طراحی و توسعه بیت کوین مطرح شد. هدف اصلی از این پروژه تمرکززدایی در نظام اقتصادی و سیستم‌های پرداختی است. تمرکززدایی به معنای عدم نظارت سازمان‌ها دولتی و حکومتی، اشخاص و نهادهای قانونی است.
 

بیت کوین چگونه نظام‌های پرداختی را متحول خواهد کرد؟

تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین همتا به همتا (peer to peer) است. در این تراکنش‌ها دارایی بین دو طرف رد و بدل شده و خبری از سازمان‌ها و اشخاص واسط نیست. به کمک بیت کوین می‌توان هزینه خریدها را به صورت ناشناس پرداخت کرد. همچنین امکان نقل و انتقال دارایی به صورت محرمانه نیز میسر خواهد بود.
در پرداخت‌های اینترنتی اطلاعات مالی و هویتی افراد در اختیار درگاه پرداختی، نهادهای واسط، وب‌سایت پذیرنده و … قرار می‌گیرد. این در حالی است که اطلاعات هویتی و شخصی جایی در دنیای ارزهای دیجیتال و بیت کوین ندارند و تمام داده‌ها به صورت رمزنگاری شده به نمایش درمی‌آيد.
بیت کوین چگونه نظام‌های پرداختی را متحول خواهد کرد؟


بیت کوین چگونه به وجود آمد؟

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) خالق بیت کوین است. هیچ مشخصات دقیقی از این فرد در دسترس نیست. عده‌ای معتقدند این نام مستعار متعلق به گروهی از توسعه‌دهندگان است. برخی‌ها اعتقاد دارند ایلان ماسک خالق اصلی btc‌ است. پس از گذشت ۱۴ سال هنوز هم هویت واقعی خالق بیت کوین بزرگترین ابهام دنیای کریپتو محسوب می‌شود.


چرا هویت ساتوشی هنوز نامشخص است؟

در حال حاضر ساتوشی یکی از ثروتمندترین، اثرگذارترین و عجیب‌ترین افراد کره زمین است. دلایل زیادی برای مخفی ماندن هویت او مطرح می‌شود. عده‌ای معتقدند مخفی ماندن هویت برای حفظ جان این توسعه‌دهنده است. برخی نیز معتقدند یک سازمان و نهاد سیاسی پشت هویت ساتوشی مخفی شده است.
چرا هویت ساتوشی هنوز نامشخص است؟


آیا امکان تغییر و اصلاح بیت کوین وجود دارد؟

بیت کوین یک فناوری متن‌باز (Open Source) است. در نتیجه هر فردی می‌تواند کدهای بیت کوین را مشاهده کرده و رمزارزی جدید توسعه دهد. برای مثال بیت کوین کش (BCH) یک فورک یا انشعاب از بیت کوین محسوب می‌شود که قصد داشت نواقص این دارایی دیجیتال را برطرف کند. با این حال تا امروز هیج فورکی از بیت کوین نتوانسته محبوبیت این ارز دیجیتال را به دست آورد.


بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین هیچ ماهیت فیزیکی و قابل لمسی نداشته و کاملا در بستر اینترنت تولید شده است. از فناوری بلاک چین برای توسعه این ارز دیجیتال استفاده شده است. شبکه‌های بلاک چنی از تعدادی بلاک تشکیل شده که بصورت زنجیره‌ای به یکدگیر متصل هستند. هر کدام ازبلاک‌ها محل ذخیره‌سازی و پردازش داده‌های رمزرنگاری شده خواهند بود.


استخراج بیت کوین چیست؟

برای ایجاد بلاک‌های شبکه بیت کوین از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌شود. در این روش برای اضافه شدن بلاک‌های جدید به شبکه باید تابع هش حل شود. این روند را استخراج بیت کوین یا ماینینگ (Mining) می‌نامند. برای استخراج از قدرت پردازشی سخت‌افزارهایی استفاده می‌شود که به «ماینر» معروف شده‌اند.


استخراج بیت کوین تا کی ادامه خواهد داشت؟

کل حجم بلاک‌های بیت کوین ۲۱ میلیون واحد است که تا امروز حدود ۱۹ میلیون بلاک استخراج شده است. با این حال ۲ میلیون بلاک دیگر در مدت زمان بسیار بیشتری استخراج خواهد شد. دلیل این موضوع رویداد «هاوینگ» است.
استخراج بیت کوین تا کی ادامه خواهد داشت؟
ماینرها با فراهم کردن توان سخت‌افزاری فرایند استخراج را آغاز می‌کنند. پس از حل تابع هش شبکه پاداشی به ماینرها اعطا خواهد کرد. این پاداش به صورت بلاک‌های بیت کوین است. در حال حاضر پاداش استخراج ۶.۲۵ بلاک است اما این مقدار در آينده کاهش خواهد یافت. هر ۴ سال یکبار رویداد هاوینگ برگزار خواهد شد و پاداش استخراج نصف می‌شود.


سختی شبکه چیست؟

سرعت استخراج بلاک‌های جدید ثابت است. در سال‌های گذشته تعداد ماینرها افزایش پیدا کرده است. با این حال سرعت ایجاد بلاک‌های جدید تغییری نکرده است. دلیل این موضوع مفهومی به نام «سختی شبکه» است. هر چه تعداد ماینرها و قدرت پردازشی بیشتر شود، سختی شبکه نیز افزایش پیدا خواهد کرد تا سرعت ایجاد بلاک جدید مقدار ثابتی بماند.


بیت کوین چطور به محبوبیت رسید؟

اگر به نمودار رشد قیمت بیت کوین توجه کنیم، متوجه می‌شویم افزایش ارزش این دارایی در ده سال گذشته بی‌سابقه بوده است. امروزه بیت کوین به عنوان یکی از ۱۰ دارایی برتر جهان شناخته می‌شود. دلایل مختلفی مثل تمایل مردم به استفاده از تکنولوژی و بسترهای اینترنتی، افزایش سطح حریم خصوصی، دسترسی آسان، دور زدن قوانین سخت‌گیرانه و نظارتی و … باعث محبوبیت بیت کوین شده است.


مزایا و معایب بیت کوین

بیت کوین یک پول اینترنتی است و نیازی به فعالیت‌های فیزیکی ندارد. هیچ کس در راس قدرت بیت کوین حضور ندارد و امکان نقل و انتقال محرمانه دارایی به کمک بیت کوین میسر خواهد بود. بیت کوین عرضه محدودی دارد و به همین دلیل احتمالا در آینده شاهد افزایش قیمت این دارایی باشیم. دولت‌ها و سازمان‌ها کنترلی روی بیت کوین نخواهند داشت و کارمزدهای انتقال دارایی در شبکه بیت کوین نسبت به سرویس‌های پرداختی متمرکز کمتر است.
از معایب btc نیز می‌توان به وابستگی به کدها، فراهم کردن بستر معاملات مجرمانه، پیچیدگی کار با صرافی یا کیف پول رمزارزی اشاره کرد.


آیا رشد بیت کوین ادامه دارد؟

حدود ۱۰ سال پیش هر واحد بیت کوین تنها چند دلار قیمت داشت اما در پاییز ۲۰۲۱ قیمت هر btc به ۶۹ هزار دلار رسید. بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد و بلاک چین پیش‌بینی می‌کنند این رشد قیمت در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد. گرچه بیت کوین هنوز هم منتقدانی دارد اما روزبه‌روز به تعداد حامیان این ارز دیجیتال افزوده می‌شود.


چالش‌ها و نقاط عطف بیت کوین

در طول یک دهه گذشته بیت کوین پستی‌ها و بلندی‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. برای مثال از زمستان سال ۲۰۱۸ رکود شدیدی در بازار ارزهای دیجیتال به وجود آمد که باعث خروج بخش زیادی از سرمایه‌گذاران شد. در تابستان ۲۰۲۱ نیز دولت‌ها شروع به وضع قوانینی سختگیرانه، محدودکننده و منع‌کننده برای استخراج بیت کوین کردند. همین موضوع سبب افت بیش از ۵۰ درصد قیمت btc در کمتر از ۶ ماه شد.
چالش‌ها و نقاط عطف بیت کوین

با این حال نقاط عطف زیادی در روند رو به رشد بیت کوین می‌توان پیدا کرد. ورود سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگی مثل ایلان ماسک و میکرواستراتژی به بازار بیت کوین باعث افزایش اعتبار این رمزارز شد. بسیاری از فروشگاه‌ها، شرکت‌ها و مجموعه‌های خدماتی مثل کمپانی تسلا شروع به پذیرش بیت کوین به عنوان ارز پرداختی کرده‌اند. دولت السالوادور بیت کوین را به عنوان ارز ملی به رسمیت شناخت.
ماحصل این اتفاقات و رویدادها شهرت بیشتر بیت کوین و رشد حجم بازار این ارز دیجیتال بود. حالا رمزارزها به رهبری بیت کوین بخش مهمی از اقتصاد جهانی محسوب می‌شوند و دولت‌ها متوجه قدرت اعجاب‌برانگیز این فناوری شده‌اند.

بیت کوین های گری اسکیل و مایکرواستراتژی
تعداد بیت کوین موسسات سرمایه گذاری


سلطه بیت کوین در کریپتو کارنسی

Cryptocurrency market map
نقشه بازار ارزهای دیجیتال امروز

بیت کوین اولین، مشهورترین، محبوب‌ترین و معتبرترین رمزارز کریپتو کارنسی محسوب می‌شود. تا سال گذشته بیش از ۶۰ درصد حجم کل بازار ارزهای دیجیتال صرف خرید بیت کوین شده بود اما طی یک سال گذشته آلت کوین‌ها طرفداران زیادی پیدا کردند. در نتیجه ضریب سلطه یا دامیننس بیت کوین کاهش پیدا کرد و به ۴۰ درصد رسید.


خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین بسترهای زیادی توسعه داده شده‌اند. بدین منظور می‌توان از صرافی‌های رمزارزی داخلی و خارجی استفاده کرد. برای ذخیره‌سازی این رمزارز نیز می‌توان از کیف‌پول‌های ارز دیجیتال بهره گرفت. از مشهورترین صرافی‌های بین‌المللی می‌توان به بایننس (Binance)، کوین بیس (CionBase)، کراکن (Kraken)، کوکوین (KuCoin) و اف‌تی‌ایکس (FTX) اشاره کرد. همچنین کیف‌پول‌های تراست ولت (TrustWallet)، اتمیک (Atomic)، اکسودوس (Exodus)، متامسک (MetaMask) و … از بیت کوین پشتیبانی کرده و امکان خرید و فروش آن را میسر کرده‌اند.

بیت کوین پس از پشت سر گذاشتن بحران‌های مختلف و تجربه رشد‌های شگفت‌انگیز حالا یکی از مهمترین دارایی‌های جهان محسوب می‌شود. هنوز هم قیمت تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال تحت تاثیر نوسان‌های بیت کوین قرار داد. این روزها شرکت‌ها و اشخاص حقوقی نیز بخشی از بودجه ذخایر مالی خود را به خرید بیت کوین اختصاص داده‌اند. قریب به اتفاق کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ارزش این رمزارز در سال‌های آینده نیز افزایش پیدا خواهد کرد و رکورد رویایی ۱۰۰ هزار دلار را در لیست صرافی‌ها ثبت می‌کند.


کد مطلب: 12932

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/12932/تحلیل-تکنیکال-بیت-کوین-bitcoin

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com