تاریخ انتشاريکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
کد مطلب : 13381

آخرین خبر از سیل کشور؛ شیراز غوطه ور در آب

۰
plusresetminus
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از هموطنان خواست قبل از سفرهای جاده‌ای، شرایط راه‌ها و پیش‌بینی شرایط جوی محورهای مواصلاتی را از سامانه‌های ۱۴۱ دریافت نمایند.
آخرین خبر از سیل کشور؛ شیراز غوطه ور در آب
به گزارش صدای بانک، بارندگی عصرگاهی در شیراز بسیاری از معابر این کلانشهر از جمله شهرک گلستان، صدرا، صنایع، رحمت و حسینی الهاشمی را در آب غوطه ور کرده است.
بسیاری از شهروندان این کلانشهر در حال حاضر در ترافیک مانده اند که همین وضعیت روند امدادرسانی دستگاه های خدمات رسان را با کندی مواجه کرده است.
سخنگوی ستاد مدیریت بحران شهرداری شیراز و معاون محیط زیست و خدمات شهری از شهروندان خواست تا در منازل خود بمانند و از تردد به بیرون به جد خودداری کنند.
غلامرضا غلامی شامگاه شنبه در ارتباط مجازی با خبرنگاران، گفت: بارندگی‌ها از ساعت ۶ عصر در شمال غرب شیراز در بلوار آفرینش، شهرک گلستان و شهرک بزن آغاز شد و شدت بارندگی به طوری است که آبگرفتگی معابر را داریم.
او گفت: همکاران در مجموعه خدمات شهرداری شیراز در صحنه حضور دارند و در حال تخلیه آبگرفتگی معابر هستند البته شدت بارندگی به گونه‌ای است تا چند دقیقه دیگر سیلاب رودخانه خشک به جریان دربیاید.
غلامی گفت: علی‌رغم مسدود بودن کنار گذررودخانه خشک، شهروندان این مسیر را برای تردد باز کردند لذا خواهشمندیم ابتکار عمل را از دست همکاران شهرداری نگیرید چرا که این نوع سیلاب اصلا قابل پیش بینی نیست که چه حادثه و رویدادی را به تصویر میکشد.
این مقام مسئول در شهرداری شیراز گفت: در حال حاضر در روستای محمود آباد سروستان شاهد طغیان سیلاب هستیم و از شهرداری شیراز برای امدادرسانی، لودرو اتوبوس اعزام شده است و برای تخلیه منازل مردم نیز کامیون ارسال شده است.
غلامی از شهروندان خواست تا در منازل خود بمانند و از تردد به بیرون به جد خودداری کنند و از ایستادن در کنار پل‌ها و ارتفاعات برای تماشای سیلاب پرهیز کنند و محل را ترک و به جای امن منتقل شوند.
او ضمن آمادگی مناطق ۱۱ گانه شهرداری شیراز گفت: وزش باد نسبت به شب گذشته شدت بیشتری پیدا کرده است خصوصا در خیابان قصرالدشت شیراز و مناطقی که درختان بلند قامت است شهروندان سعی کنند خودرو خود را به پارکینگ انتقال دهند.
یک جسد دیگر در امامزاده داوود پیدا شد
به نقل از ایرنا، سید جلال ملکی گفت: دقایقی قبل با تلاش آتش‌نشانان جسد یک آقا در قسمت زیرزمین بازارچه امامزاده داوود در یک رستوران سنتی کشف شد.
وی افزود: در سومین روز از عملیات جستجوی آتش نشانان در سیل امامزاده داوود تاکنون آتش‌نشانان پیکر ۲۲ نفر را کشف کردند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: عملیات جستجو با همکاری عوامل هلال احمر در قسمت بالا و پایین امامزاده داوود در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه سرعت عملیات جستجو با سرعت قابل قبولی در حال انجام است.
جاده چالوس و آزادراه تهران-شمال باز شد
ایمان محرابی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دقایقی پیش محور کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال بازگشایی شد.
وی با اشاره به بازگشایی محور هراز از روز گذشته افزود: محور چالوس از فردا نهم مرداد ماه تا یازدهم مرداد به دلیل عملیات راهداری مسدود خواهد شد.
مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور ادامه داد: این انسداد به صورت ساعتی در این ایام و از ساعت هفت صبح تا ۱۹ اجرا خواهد شد. چرا که در این محور باید عملیات راهداری شامل پاکسازی و لق‌گیری ترانشه‌های بازریزشی و شانه‌سازی در حد فاصل هزار چم تا سیاه بیشه انجام شود.
دستور تخلیه شهر دَهَج شهربابک لغو شد
غلامرضا نویدی عصر شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: چند نقطه امن برای اسکان اهالی دهج در این شهر آماده شده و امکانات مورد نیاز مردم نیز در حال تهیه است.
وی با اشاره به شکستن سدی در کنار شهر دهج تصریح کرد: تخریب جزیی به منظور تخلیه آرام آب این سد طی روز گذشته انجام شده بود.
فرماندار شهربابک بیان کرد: اکنون در حال تقویت سد بالادست دهج هستیم که با توجه به توقف بارش‌ها پیش بینی می‌شود مشکلی شهر را تهدید نکند.
وی ادامه داد: در صورت ادامه دار نبودن بارش‌ها هیچ مشکلی شهر دهج را تهدید نمی کند و هم اکنون اوضاع شهر تحت کنترل است.
بعدازظهر امروز دستور تخلیه شهر دهج با توجه به احتمال شکسته شدن سد بالادست این شهر صادر شده بود.
همچنین برخی منابع در فضای مجازی از شکسته شدن سد بالادست شهر دهج خبر داده بودند که مدیران محلی می‌گویند سدی که دچار تخریب جزیی برای هدایت آب آن شده سدی در جوار شهر است.
فرماندار شهربابک همچنین از باز شدن راه ارتباطی شهر دهج به شهربابک خبر داد و اظهار کرد: یک دستگاه آنتن تلفن همراه سیار نیز از کرمان به سمت شهر دهج ارسال شده است.
وی به ارسال یک کامیون پتو و وسایل مورد نیاز اهالی مناطق سیل زده دهج نیز اشاره و تصریح کرد: اینک امور مربوط به مدیریت بحران در حال انجام است و مشکلی عمیقی گزارش نشده است.
۱۱ فوتی و ۴ مفقودی در سیلاب فیروزکوه
به نقل از تسنیم،‌ فرماندار فیروزکوه از ۱۱ نفر فوتی و ۴ مفقودی بر اثر سیلاب فیروزکوه تا به حال خبر داد و گفت: عوامل خدماتی در تلاش هستند خدمات اساسی آب، برق و گاز در روستاهای آسیب‌دیده برقرار شود.
محمد حیدری‌منش اظهار کرد: روستاهای مرزداران، آتشان، دهگردان و حصارگل دچار سیلاب و آسیب شده‌اند که با کمک عوامل امدادی و خدماتی حاضر در فیروزکوه راه دسترسی به این روستاها بازگشایی شده است و تلاش برای بازگشایی ادامه راه‌های دسترسی ادامه دارد‌.
حیدری‌منش افزود: تا به حال به‌واسطه صدمات ناشی از سیلاب در فیروزکوه ۱۱ نفر فوتی و ۴ مفقودی به ثبت رسیده است که تلاش برای شناسایی سایر مفقودی‌ها ادامه دارد.
وی در ادامه گفت: به‌ دستور استاندار تهران نیروهای امدادی و خدماتی از تمامی فرمانداری‌های استان تهران جهت خدمات‌رسانی در این شهرستان حاضر شدند و با تلاش‌های شبانه‌روزی بخش زیادی از صدمات جبران شده است و پخت غذای گرم نیز در مناطق آسیب‌دیده انجام می‌شود.
حیدری‌منش تصریح کرد: عوامل خدماتی در تلاش هستند خدمات اساسی آب، برق و گاز در روستاهای آسیب‌دیده برقرار شود.
شهروندان پایتخت در مصرف آب صرفه‌جویی کنید
ایلنا گزارش داد، بارش شدید و وقوع سیلاب موجب گل‌آلودگی و بالارفتن کدورت آب سد ماملو شده و انتقال آب از این سد به تصفیه‌خانه هفتم آب تهران موقتا قطع شده است.
شرکت آب و فاضلاب استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از مدار خارج شدن تصفیه‌خانه هفتم آب تهران هم‌اکنون موجب افت فشار آب خواهد شد که سعی می‌کنیم با برداشت از چاه‌ها و استفاده از ذخیره مخازن، آب شرب شهرهای پاکدشت، قرچک، خیرآباد، ورامین و فرن‌آباد تامین شود.
این اطلاعیه می‌افزاید: تیم‌های عملیات ویژه شرکت آب و فاضلاب استان تهران همراه با تجهیزات ویژه و تانکرهای آب‌رسانی آماده رسیدگی به حوادث احتمالی و آب‌رسانی سیار به این شهرها خواهند بود.
از شهروندان محترم تقاضا داریم با مدیریت مصرف آب و پرهیز از انجام مصارف غیرضروری تا پایان بحران، در پایداری شبکه توزیع آب استان تهران مشارکت داشته باشند.
همه تلفات سیل استهبان از گردشگران بودند
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در سیل استهبان، مردم انتظار سیل نداشتند چون هوا آفتابی بود. تلفات مربوط به اهالی منطقه نبود و همه تلفات از گردشگران بود.
۹ مفقودی سیل کیلان پیدا شدند
رکنا گزارش داد، مسئول ایستگاه آتش‌نشانی شهر کیلان از نجات ۹ نفر از حادثه سیل‌زدگی بامداد امروز در این شهر خبر داد.
سعید سروری، مسئول ایستگاه آتش‌نشانی شهر کیلان در دماوند اظهار کرد: حوالی ساعت ۱ و ۵ دقیقه نیمه شب ۸ مرداد طی تماس تلفنی با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی کیلان، گرفتار شدن ۳ خانواده در قالب ۷ خانم و آقا که یکی از خانم‌ها باردار بود و هم‌چنین دو کودک ۳ ساله در سیل‌زدگی واقع در منتهی الیه جاده دکل محله کوهان شهر کیلان اعلام وصول شد.
سروری افزود: با عنایت به حساسیت موضوع و در خطر بودن جان ایشان و همچنین بر اساس اظهارات خود حادثه‌دیدگان مبنی بر پاسخ منفی جمعیت هلال‌احمر ، الزاما شیفت اول ایستگاه و مسئول ایستگاه با توجه به شرایط بسیار بد جوی و با ریسک تمام به محل حادثه‌دیدگان اعزام شدند.
وی ادامه داد: جای بسی خرسندی است که همگی ۹ نفر صحیح و سالم پس از چهار ساعت امدادرسانی موقتا به ایستگاه آتش‌نشانی کیلان در راستای اسکان منتقل شدند.
سروری تأکید کرد: از کلیه همشهریان و مسافران عزیز تقاضا داریم با توجه به شرایط بد جوی و هشدارهای مکرر سازمان‌های مربوطه این روزها را برای گردش و تفریح از برنامه زندگی خود حذف و این هشدارها رو جدی تلقی نمایند.
آماده‌باش مدیرت بحران تا روز دوشنبه
ایسنا به نقل از رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گزارش داد، مدیریت بحران طبق پیش‌بینی هواشناسی تا روز دوشنبه ۱۰ مرداد در آماده‌باش کامل قرار دارد،
محمدحسن نامی گفـت: لازم است مردم نیز به توصیه‌ها و هشدارها توجه کنند. در همین سیل مزداران فیروزکوه حجم زیادی از آب ناگهان از کوه سرازیز شده و به این روستا که در دامنه کوه قرارداشت خسارات سنگینی وارد کرد.
این نشان می‌دهد که سیل فقط در حاشیه رودها نیست و ممکن است در دامنه کوه‌ها نیز جاری شود. از این رو از مردم می‌خواهم که از صعود به ارتفاعات و همچنین حضور در حاشیه رودها و مسیل‌ها جدا پرهیز کنند.
افزایش تصادفات در ناوگان حمل و نقل مسافربری و باری
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داد، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا گفت:در چند روز اخیر وضعیت تصادفات در ناوگان حمل و نقل بین شهری مسافربری و باری افزایش یافته است.
احمد شیرانی اظهار کرد: در حال حاضر محورهای مسدود شامل، آزادراه تهران-شمال و کرج-چالوس -تهران (کن-امام‌زاده داود)، کرمان (شهداد-نهبندان، رفسنجان-انار، بابک-انار، انار-یزد، انار مهریز)، اصفهان (پادنا-بیده) و (ایرانشهر-خیرآباد، ایرانشهر-مهرستان، دلگان-ایرانشهر و دلگان-زهکلوت) است.
شیرانی تاکید کرد: نزدیک به ۱۵ محور فرعی بیشتر در استان‌های جنوب شرقی مسدود است.
وی ادامه داد: شاهد ترافیک روان در جاده‌های هراز و فبروزکوه و ترافیک سنگین در آزادراه قزوین – کرج محدوده گلشهر ترافیک سنگین در جاده شهریار – تهران حدفاصل شهریار تا شهرقدس هستیم.
به گفته رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا در چند روز اخیر وضعیت تصادفات در ناوگان حمل و نقل بین شهری مسافربری و باری افزایش یافته است.
وی به تمام رانندگان خصوصا رانندگان اتوبوس‌های بین شهری توصیه کرد: در این شرایط با سرعت مطمئنه که پایین از حد سرعت مجاز است رانندگی کنند. با توجه به افزایش لغزندگی سطح جاده‌ها رعایت احتیاط بیشتر و حفظ فاصله بیشتر با خودرو جلویی برای جلوگیری از وقوع تصادفات حائز اهمیت است.
سیل اخیر ۵۶ فوتی و ۱۸ مفقودی به جا گذاشت
به نقل از شفقنا، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر صبح روز شنبه با اشاره به آخرین وضعیت سیل در کشور، بیان کرد: بیشترین استان‌هایی که از سیل متاثر شدند لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد و تهران هستند.
مهدی ولی‌پور گفت: تاکنون ۵۶ نفر جان خود را در استان‌های مختلف به‌علت وقوع سیل از دست دادند و ۱۸ نفر نیز مفقود شدند.
ولی‌پور تصریح کرد: برای ۳هزار و ۷۰۰ نفر اسکان اضطراری در نظر گرفته شده است و ۱۵۰۰ نفر نیز به مناطق امن انتقال داده شدند.
وی گفت: در استان‌های یزد و چهارمحال بختیاری، حوزه‌های عشایری بیشتر تحت‌تاثیر هستند که همکاران ما آماده امدادرسانی می‌باشند.
جاده کرج ـ چالوس همچنان مسدود است
ایسنا گزارش داد، رئیس پلیس‌راه استان البرز از ریزش کوه در جاده کرج – چالوس در محدوده این استان خبرداد و گفت: این محور همچنان بسته است.
پیمان کرمی اظهار کرد: پنج فقره سقوط سنگ طی شب گذشته تا صبح امروز در محدوده‌های رستوران شاندیز، پل چوبی، آدران و تونل شماره پنج جاده کرج – چالوس رخ داده است که راهداران البرز در حال پاکسازی مسیر هستند.
کرمی اضافه کرد: بارش باران از شب گذشته در ارتفاعات البرز جنوبی و جاده کرج – چالوس آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد.
وی یادآور شد: جاده کرج – چالوس به‌دلیل سست شدن پل اوشان در استان مازندران و احتمال وقوع سیل و ریزش کوه، تا اطلاع بعدی همچنان مسدود است.
رئیس پلیس‌راه استان البرز گفت: بر همین اساس تردد خودروها از میدان امیرکبیر کرج و آزادراه تهران – شمال و نوجان به سمت استان مازندران ممنوع است.
پیمان کرمی از عموم مردم خواست به هیچ عنوان اصرار به ورود در این جاده را نداشته باشند چرا که پلیس اجازه تردد نخواهد داد.

خسارت‌های ۱۵۰میلیاردی سیل در استهبان، نی‌ریز و بختگان
به نقل از بازار، نماینده مردم نی‌ریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی خسارت‌های سیل به بخش کشاورزی و زیرساخت‌های روستاها و جاده‌ها در این سه شهرستان را تاکنون بیش از ۱۵۰میلیارد تومان اعلام کرد.
فرهاد طهماسبی بیان کرد: اعلام میزان دقیق این خسارت‌ها نیاز به بررسی دقیق دارد. به‌عنوان نمونه سیلاب فقط به بخش زراعی بالغ بر ۵۲میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.
طهماسبی افزود: به‌منظور رسیدگی و پرداخت به‌موقع خسارت‌های وارد شده به افراد مقرر شد این موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد و اقدامات لازم انجام شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین